اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتباری بالغ بر 80 میلیون تومان

مرمت مسجد جامع بافق آغاز شد

خبرگزاری فارس: کار مرمت و ساماندهی مسجدجامع بافق با اعتباری بالغ بر 800میلیون تومان آغاز شد.

مرمت مسجد جامع بافق آغاز شد

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط‌ عمومی فرمانداری بافق، رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق با اشاره به وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در نگهداشت و مرمت بناهای تاریخی، گفت: مرمت و ساماندهی مهم‌ترین بنای تاریخی بافق با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت.

عباس قدیریان افزود: وجود گودال باغچه در حیاط مسجد جامع و قرار‌گیری فضاهای مختلف در اطراف آن، بنایی با همان قدمت ایجاد کرده که آن هم از لحاظ معماری بخصوص معماری کویری و به صورت حیاط مرکزی و دارای اهمیت فراوان است و از آن به عنوان دارالقرآن شهر بهره‌برداری می‌شود.

وی از جاذبه‌های دیگر این بنا را وجود هشتی بزرگ این مسجد خواند و افزود: این بنا در ضلع شرقی درب ورودی اصلی قرار دارد و سقف آن از تزئینات گچی زیبایی برخوردار است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق اهم اقدامات مرمتی در این بنا را دیوار‌چینی‌ مشبک، ازاره‌چینی، اندود، گچ‌بدنه، تعویض شرفی لبه بام، بندکشی، آجرفرش، کف و پشت بام عنوان کرد و گفت: این پروژه با همکاری هیئت امنای مسجد جامع اجرا می‌شود که امیدواریم در مدت چند ماه به پایان برسد.

وی قدمت این مسجد را به قرن پنجم‌ هجری نسبت داد و گفت: این مسجد از دو قسمت تابستانه و زمستانه تشکیل شده که قسمت تابستانه آن شبستانی است با بادگیرهای بزرگ بر روی محراب و به سبک مسجد جامع‌ کبیر یزد که بر پایه‌های مستحکم استوار است.

مسجد‌‌‌جامع بافق یکی از زیباترین و مهم‌ترین بنای ارزشمند تاریخی مذهبی در شهرستان بافق است که از حیث معماری بسیار فاخر و حائز اهمیت است و با شماره ثبتی 1828 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/خ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول