اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی:

خانه مصحح مهمترین کتاب تاریخ تبریز حفظ و مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: خانه حاج میرزا جعفر سلطان‌القرایی، مصحح مهمترین کتاب منبع و مرجع تاریخ شهر تبریز حفظ و مرمت می‌شود.

خانه مصحح مهمترین کتاب تاریخ تبریز حفظ و مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از خانه حاج میرزا جعفر سلطان‌القرایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این خانه قاجاری در محله شتربان به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین محلات شهر تبریز واقع شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خانه سلطان‌القرایی تصریح کرد: این خانه با عرصه‌ای بالغ بر 300 مترمربع و اعیان 380 مترمربع و مشتمل بر دو طبقه و یک زیرزمین یکی از وسیع‌ترین خانه‌های قاجاری تبریز به شمار می‌رود.

محمدی با بیان اینکه این خانه از ضلع‌های شرقی، شمالی و غربی به سه ساختمان تفکیک شده است، خاطرنشان کرد: دو اتاق، یک سرسرای ورودی و یک طاق با پنجره‌های اروسی رنگی و زیبا، بخش‌های مختلف طبقه اول این ساختمان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزود: بنا دارای نمایی آجری با قاب‌بندی‌های گچی بوده و پوشش سقف زیرزمین به‌صورت طاق و پوشش سقف طبقه اول با تیرهای چوبی است.

محمدی دیوارهای طنبی و پنجره‌های اروسی و رنگی ویژه خانه‌های دوره قاجاریه را از مشخصات بارز و تزئینات قابل ذکر خانه سلطان‌القرایی عنوان کرد.

وی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در این اثر ثبتی اظهار کرد: استحکام‌بخشی پی و پایه‌ها، جمع‌آوری تیرهای چوبی پوسیده سقف و اجرای مجدد با تیر چوبی، جمع‌آوری الحاقات زائد، جمع‌آوری آجرکاری فرسوده دیوارها و اجرای مجدد آنها، مرمت ازاره سنگی و نیز قاب‌بندی دیوارهای محوطه بخشی از این اقدامات مرمتی محسوب می‌شوند.

محمدی افزود: همچنین سایر فعالیت‌های بازسازی مانند مرمت و استحکام‌بخشی دیوارهای طبقه همکف و ورودی، بندکشی آجرها، تعویض تیرهای چوبی پوسیده دالان ورودی و اجرای هره، در خانه سلطان‌القرایی انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار امیدواری کرد با انجام سایر اقدامات مرمتی و بازسازی در نظر گرفته شده در این بنا، خانه تاریخی سلطان‌القرایی همزمان با آغاز سال 92، به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: خانه سلطان‌القرایی شهر تبریز سال 86 به شماره 19204 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول