اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مرمت مسجد تاریخی دوران صفویه بناب به اتمام رسید

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی، از اتمام مرمت مسجد تاریخی مربوط به دوران صفویه بناب تا آخر آذر امسال خبر داد.

مرمت مسجد تاریخی دوران صفویه بناب به اتمام رسید

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی با تشریح فضای معنوی و منحصر به فرد مسجد میدان بناب گفت: این مسجد تاریخی همچون دیگر مساجد شهر بناب متعلق به دوران صفوی و چوبی بوده و ستون‌های کنده‌کاری شده زیبایی دارد اما آنچه این مسجد را از دیگر مساجد شهر متمایز کرده تزئینات و نقاشی‌های سقف آن است.

وی ادامه داد: تزئینات مسجد تاریخی میدان بناب الهامی از طبیعت بوده که در نقاشی و طرح‌های اسلیمی نمود پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: نقاشی‌های سقف مسجد در واقع خلاصه شده طبیعت منطقه است که تبدیل به یک سری اشکال هندسی اسلیمی شده و با ترکیب زیبایی از رنگ‌ها نمود پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به سبک معماری مساجد دوره صفویه اظهار کرد: اغلب مساجد دوره صفویه چوبی بوده و دارای ستون‌های چوبی منقش و کنده‌کاری شده و سقف‌های تزئین‌یافته هستند که علت این نوع معماری و انتخاب چوب به عنوان اصلی‌ترین مصالح ساختمانی را می‌توان در سبک بودن سازه‌ها، قابل تغییر بودن آن و در دسترس بودن مصالح یافت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل انتخاب مصالح چوبی برای مساجد را در زلزله‌خیز بودن منطقه می‌توان جستجو کرد که دولتمردان صفوی را ترغیب می‌کرد تا با بهره‌گیری از سازه‌های چوبی با زلزله مقابله کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه مسجد میدان بناب به دلیل مسجد جامع شهر بودن حائز اهمیت بوده و همواره موقعیت ویژه سیاسی و اجتماعی داشته است، خاطر نشان کرد: مسجد تاریخی میدان بناب نیز در ردیف طرح‌های مرمتی مساجد تاریخی استان قراردارد.

محمدی مرمت سازه و تزئینات داخلی مسجد را از جمله عملیات مرمتی این مسجد عنوان کرد و گفت: در دوره‌های مختلف به مسجد میدان بناب ایوانی الحاق شده بود که به دلیل پر کاربرد بودنش، در حال حاضر آن را حذف نکرده و تنها بهسازی می‌شود.

وی گفت: اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال برای این پروژه مرمتی اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود تا آذرماه جاری این پروژه به اتمام برسد.

انتهای پیام/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول