اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان امسال

مرمت تنها مسجد تاریخی هشترود به پایان می‌رسد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی تنها مسجد تاریخی جامع هشترود را که یادگار معماری دوران قاجار است به لحاظ زیبایی منحصر به فرد دانست و گفت: مرمت این مسجد تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

مرمت تنها مسجد تاریخی هشترود به پایان می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از هشترود، تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از عملیات مرمت و بازسازی مسجد جامع هشترود در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مسجد جامع هشترود تنها مسجد تاریخی منطقه بوده که به لحاظ معماری نیز خاص و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: مسجد جامع هشترود شبستانی بوده و دارای ستون‌های سنگی، طاق‌های آجری و پنجره‌های چوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با تشریح فضای داخلی این مسجد تاریخی گفت: فضای داخلی مسجد به لحاظ معماری سنگی و چوبی آن، فضای روحانی خاص داشته که آرامش وصف‌ناپذیری به نمازگزاران می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این مسجد از گذشته تا به امروز پویا بوده و در آن مراسم‌های مختلف و همایش و سخنرانی برگزار می‌شود، یادآور شد: مسجد جامع هشترود تنها مسجد تاریخی منطقه است که معماری آن حفظ شده است.

محمدی افزود: این مسجد تاریخی از بخش‌های مختلف کمرپوش زنانه، طاق و چشمه تشکیل شده است و سردر آن که با گذشت زمان تخریب شده بود هماهنگ با معماری داخلی مسجد بازسازی خواهد شد.

وی افزود: مسجد ایوان‌های ستون‌دار نیز دارد که با گذشت زمان دچار تغییر شده بود و با توجه به تصاویر موجود از طرح اولیه آنها دوباره بازسازی شدند.

محمدی جبهه غربی مسجد را نیز از دیگر بخش‌های الحاقی عنوان کرد که در عملیات بازسازی با معماری اولیه آن مطابق‌سازی شد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی به عملیات مرمت و بازسازی مسجد تاریخی جامع هشترود اشاره کرد و یادآور شد: عملیات بازسازی و مرمت این مسجد در سال 88 به پایان رسیده و اکنون مراحل توسعه آن در حال اجراست.

وی گفت: در عملیات مرمت مسجد جامع هشترود سبک‌سازی پشت بام، مقاوم‌سازی پی‌ها، نم‌زدایی و حذف بخش‌های الحاقی در دست اجرا قرار گرفته بود.

محمدی آغاز عملیات توسعه مسجد جامع هشترود را سال 89 عنوان کرد که با توجه به اعتبارات اختصاص یافته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول