اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال تولید ملی

بیماران در همدان سرگردان خرید دارو شدند

خبرگزاری فارس: به خاطر عدم وجود برخی داروهای ساخت داخل در داروخانه‌ها بیماران همدان برای خرید داروهای تجویزی از سوی پزشکان سرگردان شده‌اند.

بیماران در همدان سرگردان خرید دارو شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز هر سال بر اساس بینش و درایت خاص خود و اشراف به مسائل راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، عنوانی را برای توجه دادن جامعه به این مهم نصب‌العین قرار می‌دهند که اهتمام به عملیاتی کردن این عنوان به نوبه خود پویایی و رشد کشور را رقم می‌زند.

رویکرد نامگذاری رهبری در سال‌های اخیر معطوف به مباحث اقتصادی است که این رویکرد میزان اهمیت رشد و توسعه اقتصادی را در امر تحول همه‌جانبه و توسعه کشور نشان‌ می‌دهد.

استمرار در تلاش برای تحقق نامگذاری سال‌های اخیر توسط همگان امری شایان توجه است که به هیچ روی، تعطیلی‌بردار نیست و با این وصف نیز جهاداقتصادی در سال گذشته مقدمه‌ای شد برای گام نهادن به نهر توسعه‌بخش حمایت از تولیدات داخلی در سال جاری.

حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی راهکار گرانسنگی در راستای توسعه و رشد همه‌جانبه کشور محسوب می‌شود که با این وصف باید در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها نمود عینی‌ پیدا کند چرا که رشد یک‌جانبه در یک عرصه خود عامل رکود و رخوت در عرصه‌های دیگر است.

امر توجه به تولیدات داخلی در هر زمینه و به هر میزانی مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه همه اقشار جامعه بر اساس منویات رهبری باشد که در همین راستا بحث تولیدات دارویی که ارتباط تنگاتنگی با سلامت بدنه جامعه دارد نیز باید مورد توجه باشد.

اگر چه انتظار بر این است که با اوصاف یاد شده، در سال جاری نمود بیشتری از کالاهای تولید داخل در بازار مشاهده شود اما شاهد آن هستیم که داروخانه‌های همدان و نیز بیماران دیار هگمتان برای خرید داروهای تولید داخل(بر اساس تجویز پزشکان) سرگردان شده‌اند.

*عدم توزیع داروی تولید داخل سیاست افزایش قیمت آن به صورت فاحش است

پای صحبت متصدیان داروخانه‌های همدان که می‌نشینیم درد دل مشترکی را در راستای کم شدن ناگهانی داروهای تولید داخل از ابتدای سال جاری عنوان می‌کنند.

متصدی یکی از داروخانه‌های همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به عدم توزیع و کم شدن توزیع برخی از داروهای تولید داخل در داروخانه‌های همدان طی هفته‌های اخیر، اظهار کرد: بر اساس تجربه به ما ثابت شده که زمانی که دارویی در مقطع زمانی توزیع نمی‌شود و قحطی آن به وجود می‌آید پس از چند وقت با گرانی بیش از حدی دوباره عرضه می‌شود که با توجه به نیاز مبرم مردم مجبور به خرید آن دارو با همان قیمت کاذب می‌شوند.

*شرکت‌های پخش دارو نیز از کمبود داروهای تولید داخل می‌گویند

متصدی یکی دیگر از داروخانه‌های همدان نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سرگردان شدن بیماران همدانی در راستای تهیه داروهای تولید داخل بر اساس نسخه ارائه شده توسط پزشکان، تصریح کرد: این معضل چند صباحی است که در همدان رخ‌نمایی کرده اما، شرکت‌های توزیعی دارو نیز از نبود داروهای تولید داخل می‌گویند.

*با وجود کاهش قیمت داروهای خارجی، داروهای ایرانی چندین بار افزایش قیمت داشتند!

به گفته متصدی داروخانه دیگری از شهر همدان، در ابتدای سال جاری عنوان شد که در راستای حمایت از تولیدات داخل، داروهای ایرانی نیز ارزان شوند اما، برخلاف این وعده از ابتدای سال حمایت از تولید داخلی، چندین بار قیمت داروهای داخلی افزایش چشمگیر داشته در حالی که داروهای خارجی با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند.

داروخانه‌های همدان جملگی عنوان کردند که در سال جاری به ما عنوان کردند که در بحث دارو خودکفا شده‌ایم و بر این اساس نیز داروهای تولید داخل کاهش قیمت خواهد داشت اما، عکس این قضیه را شاهد بودیم چرا که افزایش چند مرحله‌ای قیمت دارو از ابتدای سال جاری و کاهش قیمت داروهای وارداتی خارجی به تصویر کشیده شد.

* در شرایط کنونی بهتر است دپوی داروی داخلی نداشته باشیم

علی‌اصغر وحیدی‌نیا معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر دارو وجود دارد و مردم می‌توانند استفاده کنند، تصریح کرد: بحث کم شدن داروی تولید داخل بحث متفاوتی از این است که دارو به دست مردم نمی‌رسد.

وی ادامه داد: زمانی شرایط مناسبی در کشور بود که بر اساس آن تولیدکننده می‌توانست دارو تولید کند و بر این اساس نیز داروهای تولید داخل در داروخانه‌ها می‌ماند اما در شرایط کنونی بهتر است دپوی داروی داخل نداشته باشیم.

*اعلام کمبود کنید تا پیگیری شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در همدان در بحث دارو تولیدکننده آنچنانی نداریم، عنوان کرد: دولت کماکان حمایت‌های خود را از تولیدکنندگان ادامه می‌دهد چون تأمین دارو برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر این اساس نیز تمام تلاش وزارتخانه بر این مهم استوار است.

وی صراحتاً اعلام کرد: اگر کسی داروی تولید داخل ندارد اعلام کمبود کند چرا که ما در تولید داخل دارو مسئله آنچنانی نداریم.

وحیدی‌نیا در پاسخ به اینکه بیشتر داروخانه‌های همدان اعلام کم شدن داروهای تولید داخل کرده‌اند گفت: نه منظور من این است که اگر دارو به دست بیمار نمی‌رسد عنوان کنید نه داروخانه‌ها چون این بحث مسئله‌ای جدا است!

وی با بیان اینکه شاید داروخانه‌ای بخواهد برای دو سال خود دارو ذخیره کند، گفت: حرف ما با داروخانه‌ها این است که نیاز محدود و چند روز خود را در زمینه داروهای تولید داخل تأمین کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: اگر کسی احساس می‌کند که دارویی وجود ندارد عناوین را اعلام کند تا پیگیری شود.

* کمبود داروی ایرانی به هیچ عنوان به گرانی این دارو باز نمی‌گردد

راضیه مساعد مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه کمبود دارو در هر مقطعی وجود دارد، تصریح کرد: در بحث داروهای تولید داخل نیز گاهاً ممکن است با کمبود دارو مواجه شویم اما این بحث مقطعی است.

وی با بیان اینکه بحث کمبود داروی تولید داخل را به هیچ چیزی ربط نمی‌دهیم، عنوان کرد: برخی مواقع ممکن است در راستای تولید دارویی در ماده اولیه آن مشکلی ایجاد شود یا اینکه در دستگاهی که دارو تولید می‌کند اشکال فنی به وجود آید که بر این اساس نیز در مقطعی از زمان ممکن است با کمبود آن دارو مواجه شویم.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه کمبود داروی ایرانی به هیچ عنوان به گرانی این دارو باز نمی‌گردد، یادآور شد: کمبود در هر زمان و هر مقطعی ممکن است به وجود بیاید که کمبودها علل مختلفی دارد ممکن است به دلیل اشکال فنی در دستگاه تولید دارو، مواد اولیه دارو و .... باشد.

*کمبودها احصا شد پیگیری کنید...!

عناوین داروهای داخلی که با کمبود آن مواجه هستیم را از داروخانه‌های همدان خواستار شدیم که در پاسخ  عنوان شد با کمبود قریب به اتفاق داروهای تولید داخل مواجه هستیم اما، سه قلم دارو با عناوین "کلردیازپوکساید5"، "جلی‌کلازیاد80" و "پردنیزولون 5 " با بحث جدی کمبود مواجه هستند به طوری که می‌توان گفت در وضعیت قحطی قرار دارند.

اگر چه علت اصلی کمبود داروهای تولید داخل در سال حمایت از تولید داخلی در چرخه ارائه داروی همدان توسط مسئولان امر تبیین نشد اما، با توجه به میزان اهمیت امر سلامت مردم جامعه طلب می‌کند که این موضوع خطیر پیگیری شده و در راستای رفع آن اقدامات جدی به عمل آید چرا که توجه به این مهم مطالبه مردمی و حمایت از تولید داخلی نیز مطالبه رهبری است...

= = = = = = = = =

زهرا مرادوند

= = = = = = = = =

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول