اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

احداث کارخانه پروسس گیاهان دارویی در استان فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از احداث بزرگترین کارخانه پروسس گیاهان دارویی در فارس خبر داد و گفت: کشاورزی تلفیقی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

احداث کارخانه پروسس گیاهان دارویی در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در گردهمایی کارشناسان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: این استان به لحاظ تولیدات باغی حایز رتبه‌های برتر در کشور است که چنانچه بخواهیم این جایگاه را حفظ و توسعه دهیم باید در باغات این استان تحول اساسی شکل گیرد.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد تا افراد به صورت سنتی اقدام به احداث باغ کنند چرا که این کار نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه موجب اتلاف هزینه و وقت بسیاری می‌شود.

این مسئول بر لزوم اصلاح و یا حذف باغ‌های مسن و قدیمی تاکید کرد و گفت: باید باغات جدید با صرفه اقتصادی مناسب جایگزین باغ‌های سنتی و قدیمی شوند تا بتوان در آن‌ها از ارقام جدید نهال، شیوه‌های نوین آبیاری، روش‌های علمی غرس نهال و انواع کودهای ریزمغذی نیز بهره گرفت.

خرد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در بحث سبزی و صیفی‌کاری نیز باید به سوی برندسازی پیش رفت ابراز داشت: سبزی‌ها و صیفی‌های تولید شده در این استان باید دارای برند و شناسه ویژه باشند تا مصرف کننده نیز با اطمینان خاطر آن‌ها را مصرف کند.

وی به ایجاد و راه‌اندازی گاوداری‌های صنعتی نیز پرداخت و بیان داشت: عمده شیر تولیدی فارس از گاوداری‌های صنعتی است و 70 درصد شیر تولیدی این استان را این گاوداری‌ها تولید می‌کنند که باید توسعه یافته و تجهیز شوند.

خرد از احداث بزرگترین کارخانه پروسس گیاهان دارویی در فارس نیز خبر داد افزود: کشاورزی تلفیقی را در دستور کار قرار داده‌ایم که در این حالت به جای کشت یک گیاه یا درخت ویژه، چند گیاه یا محصول را به صورت تلفیقی تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: در حال حاضر در برخی نقاط این استان کشاورزان اقدام به کاشت گیاه آلوئه‌ورا در کنار درخت‌های نخل کرده‌اند که ثمردهی خوبی نیز حاصل شده است.

خرد در ادامه سخنان خود به مدیریت آب و اقتصاد آب در کشاورزی نیز پرداخت و گفت: در حال حاضر به آب نگاه ویژه‌ای می‌شود و بحث اقتصاد آب در کشاورزی به طور جدی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: بحث افزایش قیمت حق‌آب هم‌اکنون مطرح است و این احتمال وجود دارد که پس از نصب کنتور قیمت آب کشاورزی نیز بالا رود.

این مسئول ادامه داد: تمام این موارد ایجاب می‌کند که در مصرف آب مدیریت جدیدی اعمال شود که  در چند سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در توسعه آبیاری تحت فشار به منظور صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه از آب انجام شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در ادامه خطاب به کارشناسان بخش کشاورزی بیان داشت: هر کارشناس می‌تواند در جایگاه خود یک مروج، آموزش دهنده و بازویی توانمند برای کمک‌رسانی به کشاورزان و سایر بهره‌برداران باشد.

خرد ابراز داشت: علم کشاورزی نیز مانند تمام علوم دیگر با سرعتی بالا در حال تکامل است و می‌طلبد که  کارشناسان بنیه علمی خود را تقویت کرده و به دانسته‌های اندک اکتفا نکنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نقش کارشناسان را در هدایت تولید بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تولید باید هدفمند و کارشناسی باشد که تحقق این دو از وظیفه خطیر شما کارشناسان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر لزوم انتقال آخرین یافته‌ها و دستاوردها و اطلاعات به بهره‌برداران نیز تاکید کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید کارشناسان در مزارع حضوری فعال و مستمر داشته باشند تا بتوانند این اطلاعات را به سرعت انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: حضور کارشناس خبره و مسلط می‌تواند به ایجاد تعامل دو سویه، ارتباط نزدیک‌تر و مثبت کشاورزان و فارغ‌التحصیلان این رشته منجر شود.

انتهای پیام/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول