اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سابق میراث فرهنگی کشور تأکید کرد

جلوگیری از حفاری و تجاوز در مناره زین‌الدین کاشان

خبرگزاری فارس: معاون سابق سازمان میراث فرهنگی کشور بر لزوم جلوگیری از حفاری‌های غیرقانونی و تجاوزها به پنچه و پی مناره زین‌الدین کاشان تأکید کرد.

جلوگیری از حفاری و تجاوز در مناره زین‌الدین کاشان

محمدحسن محبعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: کندن اطراف مناره زین‌الدین به ارتفاع دو متر و 60 سانتی‌متر و بریدن پنجه پی و تجاوز به داخل آن موجب رانش آن و آسیب به این بنای تاریخی شده است.

وی افزود: دو متر و شصت سانتی‌متر اطراف مناره زین‌الدین حفاری و خالی شده و در برخی جاها نیز دیوار پی مناره بریده شده که با بریدن پنچه و پی، مناره به داخل پنجه منار رسیده و موجب آسیب به این مناره با قدمت شده است.

به گفته وی عدم نظارت بر نگهداری مناره در سال‌های گذشته، تصرف حریم اطراف مناره و اقدامات غیرقانونی در پی و پایه موجب شده تا دسترسی مناره برای مرمت و بازسازی آن سخت و دشوار شود. 

این مسئول با اشاره به اینکه خاک برای پی بنا به عنوان کمربند حفاظتی محسوب می‌شود ابراز داشت: کندن دو و نیم متر اطراف پایه و خالی شدن پایه مناره باعث شده تا با هر تنش و رانشی صدمه بیشتری به این بنا وارد شود.

به گفته محبعلی دخالت‌های انجام شده در اطراف پایه و پی منار زین‌الدین آثار زلزله‌ها را تشدید کرده به عبارت دیگر اگر این دخالت‌ها صورت نمی‌گرفت شاید تا حدودی مناره توانایی حفظ خودش را داشت.

مشاور طرح مطالعات مستندسازی و حفاظت و مرمت مناره زین‌الدین در عین حال یادآور شد: امر بازسازی بنا به دلیل صدماتی که دیده و کجی خاصی که بر آن عارض شده امکان ندارد، اما به لحاظ مقاوم‌سازی با انجام اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته مناره زین‌الدین تثبیت می‌شود.

محبعلی از اجرای طرح مطالعاتی مناره زین‌الدین خبر داد و گفت: در این طرح آزادسازی اطراف مناره باید تا شعاع سه متر انجام شده تا دسترسی به پی و پاشنه منار برای پی‌بندی، پاشنه‌بندی و مهار مناره امکان‌پذیر باشد.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین آزادسازی اطراف مناره اذعان داشت: تاکنون حدود 20 میلیون تومان برای اقدامات اولیه هزینه شده است.

این بنای تاریخی در سال 1310 به شماره 118 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. 

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول