اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان:

تکنولوژی‌های جدید مترو آسیب کمتری به بناهای تاریخی می‌زند

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید در ادامه کار قطار شهری اصفهان، کم‌ترین آسیب به بناهای تاریخی وارد می‌شود.

تکنولوژی‌های جدید مترو آسیب کمتری به بناهای تاریخی می‌زند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مصلحی بعد از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز نخست بستن چهارباغ پس از احداث خیابان باغ گلدسته در اوایل سال آینده انجام می‌گیرد که در فاز نخست این طرح، تردد ماشین‌های سبک حذف و در فاز دوم ماشین‌های سنگین مانند اتوبوس‌های واحد را نیز شامل می‌شود.
وی با اشاره به تمهیداتی که در قطار شهری صورت گرفته، بیان داشت: با قراردادی که استان اصفهان با دانشگاه علم و صنعت تهران منعقد کرده و با نصب دستگاه‌های لرزه‌نگاری که به ویژه اطراف بناهای تاریخی انجام گرفته، آسیب‌های ناشی از عبور مترو بر بناهای تاریخی اندازه‌گیری شده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: به صورت آزمایشی با نصب ریل‌های قطار شهری میزان آسیب در حوزه و شعاع جاذبه اندازه‌گیری و به این نتیجه رسیدند که با تکنولوژی‌های پیشرفته این آسیب‌ها را می‌توان‌ کاهش داد.
وی کاهش این لرزه‌ها را با تغییر جنس ریل‌ها و یا نصب بالشتک‌ها در برخی مکان‌ها دانست و تصریح کرد: این خواسته‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی ابلاغ شده تا مواردی که برای بناهای تاریخی مشکل‌ساز است، مرتفع گردد.
مصلحی با اشاره به وجود ایستگاه اتوبوس در نزدیکی مدرسه چهارباغ و ارتعاشات و آلودگی‌های صوتی ناشی از آن اضافه کرد: این بار با مطالعه حوزه دانشگاه و به کارگیری تکنولوژی‌های جدید جایگزین تکنولوژی‌های قدیمی کم‌ترین آسیب به بناهای تاریخی وارد می‌شود.
وی با اشاره به نقشه متروی اصفهان گفت: مطابق با این نقشه قطار شهری از سمت میدان امام حسین (ع) به سمت راست چهارباغ و از میدان انقلاب با یک شعاع 50 متری و با عمقی بیشتر از طرف سی‌وسه پل عبور کرده، در صورتی که بهتر بود از همان ابتدا مترو از محور شمس‌آبادی عبور می‌کرد تا این فرصت‌ها و انرژی‌ها هدر نمی‌رفت.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه افزود: فصل چهارم کاوش‌ها در تپه اشرف به اتمام رسیده و با توجه به آسیب‌هایی که در این 50 سال اخیر به هسته نخست شکل‌گیری اصفهان وارد شده یک فرآیند پنج ساله برای پژوهش را می‌طلبد.
 
* میراث فرهنگی با مالکان خانه‌های قدیمی برای حفظ و مرمت آنها مشارکت می‌کند
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سازمان میراث فرهنگی برای حفظ و مرمت خانه‌های قدیمی 50 درصد از هزینه‌های تعمیر را به صورت بلاعوض و هم اندازه سهم در نظر گرفته شده برای مالک پرداخت می‌کند.
مصلحی اضافه کرد: در صورتی که برای سازمان میراث فرهنگی مشخص شود که مالک قصد تخریب خانه قدیمی را ندارد، سهم بلاعوض خود را در قالب مصالح برای تعمیر تهیه و پرداخت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اصول مرمت در حوزه این سازمان است، تاکید کرد: با هماهنگی و کمک سازمان اوقاف و امور خیریه باید بناهای تاریخی حفظ شود و نگهداری آثار تاریخی، هزینه‌بر و برخی از این بودجه‌ها کفاف این امور را نمی‌دهد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: مرزبندی بین شهرداری، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان را از بین می‌بریم و در مسئولیت سنگین حفظ و نگهداری بناهای تاریخی با یکدیگر همکاری می‌کنیم.
وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل شورای فنی در میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت: شورای فنی مرکب از مدیرانی است که در گذشته مدیریت این سازمان را به عهده داشته‌اند و تصمیم‌گیری بر دو مورد را به عهده دارند.
مصلحی ادامه داد: یکی از مطالعات شورای فنی بر روی مجموعه پل‌های تاریخی استان اصفهان است که به دانشگاه هنر اصفهان که تخصص حفظ، مرمت و احیای این آثار را به عهده دارد و دیگری گنبدهای استان است که در اثر شرایط اقلیمی خشک و اثرات چسبندگی بین مواد و سازه‌ها در حال تخریب هستند.
وی با اشاره به اینکه خواستار کمک از طریق علمی هستند، بیان داشت: دو طرح فوق مطالعات بر روی پل‌ها و گنبدهای استان اصفهان در اختیار استادان دانشگاه قرار گرفته تا با یک پژوهش کاربردی طرح خود را ارائه داده و با نقشه راه گرفتن آن آسیب کمتری به این بناها وارد شود.
 
*‌ مطبوعات باید به دنبال واقع‌گرایی باشند
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه تاکید کرد: مطبوعات و رسانه‌ها باید طبق رسالت خویش به دنبال واقع‌گرایی باشند نه ایده‌آلیست‌های خبری و هر موردی را در اندازه واقعی خویش دیده و پس از تجزیه و تحلیل با کارشناس آن را به عموم انتقال دهند.
وی با اشاره به اینکه نباید از تیترهایی استفاده شود که بار منفی به مردم جامعه القا کند، اضافه کرد: نباید فرصت‌ها را به تهدیدها تبدیل کرد و زمانی که نقطه ضعفی در هر موردی دیدیم از آن انتقادی غلط کنیم.
مصلحی همچنین با اشاره به خبرهای اخیر در استان اصفهان درباره برخی آثار تاریخی تصریح کرد: خبرنگاران برای نقد آثار با کارشناسان میراث فرهنگی و اساتید دانشگاه نظرخواهی و سپس به انعکاس واقعیت‌های موجود بپردازند.
انتهای پیام/ی10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول