اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه کربلای مازندران مطرح کرد

استقرار پایگا‌ه‌های مقاومت بر بستر شجره صالحین/200 گروه جهادی اعزام می‌شوند

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه کربلای مازندران گفت: موضوع اساسی در مجموعه سپاه و بسیج، قرارگرفتن پایگاه‌‌های مقاومت بر بستر نظام تربیتی شجره طیبه صالحین است که توسعه آن بسیار مهم بوده و از برنامه‌های اساسی سپاه است.

استقرار پایگا‌ه‌های مقاومت بر بستر شجره صالحین/200 گروه جهادی اعزام می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، رویکرد جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب نظام تربیتی شجره طیبه صالحین، کارنامه درخشانی که بسیج سازندگی و اردوهای جهادی سپاه کربلای مازندران دارد و سئوالات متعددی که در حوزه‌های فرهنگی و دفاعی وجود داشت، بهانه‌ای شد تا با فرمانده سپاه کربلای مازندران به گفت‌وگو بنشینیم.

سردار محمدتقی شاهچراغی در گفت‌وگوی تفصیلی به سئوالات خبرنگار فارس پاسخ داد.

فرمانده سپاه کربلای مازندران تصریح کرد: عمده کار سپاه و بسیج در حوزه‌های فرهنگی به معنی عام کلمه همچون سازندگی، اعتقادی و در صورت لزوم کمک به دولت در توانمندسازی جوانان است.

شاهچراغی افزود: توانمندسازی جوانان اعم از پرکردن اوقات فراغت، فعالیت‌های قرآنی که تقریبا می‌توان گفت که عمده قوای سازمان سپاه و بسیج در این مجموعه بکارگیری شده است.

* فارس: به نظر دشمنان نظام، سپاه یک نیروی کاملا نظامی است، در این خصوص چه صحبتی دارید ؟

شاهچراغی: با وجود اینکه دشمنان تلاش فراوان دارند تا سپاه را ارگانی نظامی جلوه دهند، اما بخش نظامی و امنیتی سپاه خیلی محدود است و در صورتی که جایی لازم باشد وارد عمل می‌شویم که به طور مثال برخی از همکاران ما در یکی از مناطق مرزی در حال انجام ماموریت هستند، ولی این یک عدد محدودی است و بیشتر کار سپاه در مباحث فرهنگی است.

* فارس: بسیج سازندگی یکی از این کارهای فرهنگی و ارزشمند سپاه است که نتایج خوبی نیز به دنبال داشت، در این خصوص بیشتر توضیح دهید ؟

شاهچراغی: سنگ بنای بسیج سازندگی را خود مقام معظم رهبری شکل دادند و معتقدم چون اخلاص در این تصمیم وجود داشته، آثار خوبی را نیز در برداشت و مازندران نیز در این زمینه تقریبا چند سال متوالی است که رتبه اول کشور را در اردوهای طرح هجرت دارد.

* فارس: در همین راستا اردوهای جهادی نیز با مشارکت دانشگاه‌ها و دانشجویان علاقه‌مند برگزار می‌شود، امسال در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟

شاهچراغی: در هدفگذاری سال 91 پیش‌بینی شده که در دو بخش این کار را با قوت انجام دهیم به این صورت که اردوهای جهادی را که عمدتا بسیج دانشجویی تاکنون کار می‌کرد را به سایر اقشار بسیج بسط و گسترش دهیم.

به طور مثال اگر در یک محله‌ای پایگاه مقاومت بسیج می‌تواند در قالب نظام تربیتی شجره طیبه صالحین، گروه‌های 15 تا 20 نفره تشکیل دهد و در روستاها کار جهادی انجام دهند، بنا است که امسال کار به سایر اقشار بسیج نیز تسریع پیدا کنند.

* فارس: عملکرد سپاه کربلای مازندران در بحث اردوهای جهادی در سال گذشته چگونه بود؟

شاهچراغی: در سال گذشته بیش از 120 گروه دانشجو به روستاهای دورافتاده اعزام شدند که آثار بسیار خوبی را به دنبال داشته است.

در این اردوها، دانشجویان بدون ادعا و دریافت دستمزدی حداقل 10 روز در روستایی اسکان پیدا می‌کردند و ما مواردی داشتیم که در یک سال بیش از دو بار این کار تکرار شده است.

* فارس: این دانشجویان در چه زمینه‌هایی در روستاها و مناطق محروم فعالیت می‌کنند؟

شاهچراغی: ماموریت این دانشجویان این است که مشکلات مردم را در حوزه‌های آموزشی، کارهای فرهنگی، برنامه‌های اردویی، پرکردن اوقات فراغت، کارهای عمرانی، بازسازی نیازمندی‌های خانه‌ای محروم، حسینیه، خانه بهداشت و مجموعه نیازمندی‌های یک روستا به ویژه روستاهای مناطق محروم را برطرف کند.

* فارس: امسال چند گروه در این قالب اعزام می‌شوند؟

شاهچراغی: در برنامه ما در سپاه کربلای مازندران است تا این تعداد را به 200 گروه ارتقا دهیم.

* فارس: آیا اردوهای جهادی خارج از استان نیز در برنامه‌های شما قرار دارد؟

شاهچراغی: برخی مواقع شرایطی ایجاد می‌شود که گروه‌های جهادی را به خارج از استان نیز اعزام کنیم به طور مثال در ایام نوروز امسال، یک گروه کامل از دانشگاه‌های استان را به خوزستان و در منطقه دارخوین در مسیر جاده آبادان به خرمشهر اعزام کردیم که دو روستای منطقه را زیر پوشش قرار دادند و عمدتا رسیدگی به خانه‌های مردم محروم و کارهای آموزشی و اردویی در دستور کار آنها بود.

همچنین یک گروه از دانشجویان دانشگاه‌های قائمشهر و یکی از دانشگاه‌های تهران را به صورت مشترک به منطقه هویزه اعزام کردیم که عملکرد خوبی را نیز به همراه داشتند.

* فارس: به نظر می‌رسد که بیشتر تمرکز این اردوها در خود استان است؟ در این خصوص بفرمایید؟

شاهچراغی: معتقدیم که مازندران همچنان دارای مناطقی است که نیاز به حضور گروه‌های جهادی است و از این رو باید از ظرفیت‌های بچه‌های مازندران حتی‌الامکان برای خود استان استفاده کرد، ولی اگر این آمادگی در بین گروه‌های دانشجویی وجود داشته باشد مانعی برای خروج از استان نیست.

* فارس: فصل تابستان آغاز شده و اردوهای طرح هجرت نیز همچون سال‌های گذشته آغاز شد، برای این کار چه برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده‌اید؟

شاهچراغی: اردوهای طرح هجرت که در سطح شهرها است و عمدتا در زمینه زیباسازی مدارس و آموزش جوانانی که آمادگی مهارت آموزی دارند و در حقیقت توانمندسازی جوانان و نوجوانان است که بخشی از آن با همکاری آموزش و پرورش و بخش دیگری نیز با کمک مراکز فنی و حرفه ای انجام می‌گیرد.

در بخش فنی و حرفه‌ای فضا را به کمک آنها در روستاها آماده می‌کنیم تا آموزش‌های لازم بر اساس نیازمندی‌های مردم همچون پرورش قارچ، خیاطی، تعمیرات ادوات کشاورزی که در مازندران به عنوان یک نیاز اساسی است و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی صورت پذیرد.

* فارس: در زمینه ریشه‌کن کردن بیسوادی بیشتر توضیح دهید؟

شاهچراغی: در سال گذشته توافقی با دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و معلمان و فرهنگیان داشتیم مبنی بر اینکه افراد به طور مشخص در اختیار آنها قرار گیرند تا زمانی که خروجی آن صدور گواهینامه سوادآموزی باشد.

* فارس: در زمینه امداد و نجات نیز کارهای خوبی صورت گرفت، در این زمینه چه توضیحی دارید ؟

شاهچراغی: در این حوزه نیز با کمک جمعیت هلال احمر به امر آموزش و توانمندسازی گروه‌های بسیج برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه همچون سیل، زلزله و آتش‌سوزی جنگل‌ها پرداختیم.

* فارس: با توجه به تمرکز کشاورزی در مازندران، آیا در این زمینه برنامه‌هایی داشته‌اید؟

شاهچراغی: در حوزه کشاورزی نیز برای ریشه‌کنی آفات محصولات کشاورزی و همچنین میکروب‌زدایی شیر و مباحث متعدد کشاورزی برنامه‌های خوبی را انجام دادیم.

* فارس: به نظر می‌رسد که سپاه با رویکرد جدید خود در حوزه‌های مختلف وارد عرصه شده، در این خصوص بفرمایید ؟

شاهچراغی: در سال گذشته با بیش از 50 دستگاه تفاهمنامه داشته‌ایم تا از جوانان در این عرصه‌ها در ایام تابستان استفاده شود که امسال نیز با قوت بیشتری این کار پیگیری می‌شود، اما جهت‌گیری ما در سال 91 به سمت روستاها و مناطق محروم با شدت بیشتری است.

* فارس: چرا بر روی روستاها و مناطق محروم به این اندازه تاکید دارید؟

شاهچراغی: مهم‌ترین دلیل این کار آثار متقابل خوب آن است بدین معنی که هم خدمات‌گیرنده که روستاییان هستند از خدمات بهره‌مند می‌شوند و هم دانشجویان که با همنشینی با افراد مختلف درس‌ها و تجربیات خوبی برای آینده خود جمع‌آوری می‌کنند.

* فارس: مهم‌ترین موضوع کنونی سپاه و بسیج چیست؟

شاهچراغی: موضوع اساسی در مجموعه سپاه و بسیج تغییر ساختاری که در حوزه بسیج پیش آمده است یعنی قرارگرفتن پایگاه‌های مقاومت بر بستر نظام تربیتی شجره طیبه صالحین است که توسعه آن بسیار مهم بوده و از برنامه‌های اساسی سپاه است.

یعنی ما از این پس بسیجی را به کسانی می‌گوییم که در قالب ساختار جدید قرار گیرد و معتقدیم بسیجیان باید در این سازمان که آثار تربیتی برای آنها و جامعه دارد، همسو باشند.

* فارس: به عنوان آخرین سئوال اینکه در حوزه دفاعی و نظامی چه برنامه‌هایی دارید ؟

شاهچراغی: در حوزه دفاعی ما دو یگان لشکر عملیاتی 25 کربلا و تیپ امامت را داریم که ماموریت‌ها و آمادگی خاص خودشان را دارند.

================

مصاحبه از علی یوسفی

===========

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول