اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

جامعه نباید تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گیرد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: جامعه به ویژه در حال حاضر که از همه سو حملات دشمنان علیه کشورمان شدت گرفته است، نباید تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گیرد.

جامعه نباید تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجت‏‌الاسلام جواد اسماعیلی ظهر امروز در جمع مربیان و سرگروه‏‌های بسیج سازندگی شاهرود بیان کرد: انسانی که تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار گیرد، نسبت به ارزش‏‌های ملی و مذهبی خویش بی‏‌تفاوت می‏‌شود.

وی اظهار داشت: آموزه‏‌های دینی هویت انسان و اجتماع را در عبودیت و بندگی الهی رهنمون می‏‌سازد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به هویت و بحران آن در جوامع امروز و به خصوص جامعه اسلامی گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب هدایتگر انسان‏ها، دنیا را به عنوان محل آزمایش و امتحان معرفی می‏‌کند تا انسان در این محل، مدتی تعلیم دیده و امتحان پس داده و با عملکرد خود، حیات جاویدان و زندگی بعد ازمرگ خود را رقم زند.

وی افزود: آموزه‎های دینی انسان را از بت‏‌پرستی، پیروی از شیطان و هوای نفس و خودداری از تقلید کورکورانه از اجداد و نیاکان و از غفلت و خودفراموشی به شدت نهی می‏‌کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: غفلت و خودفراموشی با توجه به قرآن مجید و فرمایشات پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) هنگامی رخ می‌دهد که انسان از نعمات و ابزار ارزشمندی همچون عقل و چشم استفاده بهینه نکرده و هویت اصیل و گوهر انسانی خود را فراموش کرده و از دست بدهد.

وی تصریح کرد: نتیجه این امر همان مقام پست‏‌تر از حیوان است که قرآن می‏‌فرماید، چراکه انسان با داشتن گوهر عقل و اختیار اگر منحصراً به امور مادی و دنیوی بیندیشد و برای پرسش "از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟" پاسخ مناسب و شایسته‎ای نداشته باشد، قطعا از جایگاه واقعی خود سقوط و تنزل خواهد کرد و در مرتبه‎ای پایین‏‌تر از حیوان قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: بحران هویت یا خود گم کردن و بیگانه شدن انسان با نشانه‎ها به این معناست که انسان نداند کیست، چه کاره است، دینش، زبانش، جنسش کدام است و به عبارت دیگر " مَنی" که نمی‏‌داند جزء کدام "ما" است و "مایی" که نمی‏‌داند جزو کدام "مای بزرگ‏تر" است و "من و مایی" بحران زده است و این بحران برحسب این که اصل و جوهر را چه بدانیم، مصادیق متعدد می‏‌تواند داشته باشد.

وی افزود: در روایات ائمه معصومین(ع) نیز آثار فراوانی برای غفلت و فراموشی از جمله فقدان بصیرت و بینایی ذکر شده است، انسان‏ غافل و از خود گریزان، ارزش و کرامت ذاتی و انسانی خود را فراموش کرده، از فرهنگ، آداب و حتی اعتقادات خود فاصله می‏‌گیرد و زندگی برای چنین فردی پوچ و بی‎معنی می‎شود.

محقق علوم دینی با بیان اینکه انسانی که تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار بگیرد، نسبت به ارزش‏‌های ملی و مذهبی خویش، نه تنها بی‏‌تفاوت می‏‌شود، افزود: این افراد پس از مدتی دین را در زندگی فردی و اجتماعی، مایه ننگ، شرمساری و عامل عقب‌ماندگی تلقی کرده و روز به روز فاصله خود را با آن بیشتر می‏‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این افراد "مَن" گم‏شده خود را گاه در بت و بت‌پرستی جستجو کرده و زمانی به سنت‌های نادرست اجداد و نیاکان خویش روی می‎آورند.

وی با بیان اینکه اینجاست که دین و آموزه‏‌های دین بهترین راهکار جلوگیری از این بحران است افزود: برگزاری جلسات صالحین در بسیج می‏‌تواند یکی از راه‏‌های جلوگیری از انحطاط  هویت و بازیابی هویتی مذهبی افراد باشد که باید در جلسات صالحین به‌ خصوص در اردوهای هجرت و در ارتباط با نوجوانان و جوانان این موضوع بحث و تبیین شود.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول