اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محمدرضا لطفی:

تفاوت مقام موسیقی ایران فقط در لهجه‌هاست

خبرگزاری فارس: استاد محمد‌رضا لطفی گفت‌: مقام موسیقی ایران زمین در یک دستگاه قرار گرفته است و فقط تفاوت در لهجه‌هاست‌.

تفاوت مقام موسیقی ایران فقط در لهجه‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمد‌رضا لطفی ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی انتظار که با حضور جمعی از موسیقی‌دانان و اهالی هنر استان تشکیل شد اظهار کرد: برخی موسیقی ایرانی را قبول ندارند و موسیقی ایرانی را غمگین می‌دانند.

لطفی تصریح کرد: غم و شادی یک ریشه فرهنگی دارد که این انسان است که بسته به شرایط روحی و فطری‌اش از آن استفاده می‌کند و این دوگانگی در فطرتش وجود دارد.

وی افزود: شادی و شعف باطنی و روحانی است که انسان را به سمت حرکت بیشتر به غایت هدفمندش پیش می‌برد  و غم خوب نیز در نزد هنرمند متعهد یافت می‌شود، چراکه این هنرمند غم را در جانش به امید تبدیل می‌کند و آیین و کار هنرمند همین است که غم را به خرد و روشنایی و آینده بهتر تبدیل می‌کند.

این استاد بزرگ موسیقی ایران با بیان اینکه شادی و غم به موسیقی مربوط نمی‌شود، خاطرنشان کرد: غم و شادی به زندگی انسان در طول تاریخ و حیات یک جامعه برمی‌گردد.

پرده‌ها معنی غم و شادی ندارند و جزو سرشت آدمی محسوب می‌شوند و انسان به خاطر فطرتش همیشه به سمت خدا و روشنایی می‌رود.

*ترجیح می دهم در ایران کار کنم

استاد موسیقی ایران با اشاره به دستاوردهای موسیقی که از غرب و اروپا وارد ایران می شود، گفت: ورود  دستاوردهای بیرونی به موسیقی ایران باعث ناسازگاری در موسیقی ایرانی می‌شود.

وی اظهار کرد: برای استفاده از این دستاوردها نیاز به فرهنگ‌سازی است چون هر وسیله و کالایی که وارد می‌شود با خود فرهنگ آن منطقه را با خود می‌آورد لذا با ورود یک وسیله جدید، فرهنگ‌سازی نیز در آن راستا انجام بگیرد و معایب و مضرات آن به جامعه نشان داده شود.

لطفی تاکید کرد: باید محققین‌، خردمندان و موسیقی‌دانان کشور در یک محیط دانشگاهی، تحقیقات خود را در زمینه موسیقی ایران به مجلس و دولت ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ترجیح می‌دهم در ایران کار کنم و موسیقی را به جوانان و نسل آینده این مرز و بوم تعلیم دهم تا اینکه در خارج از کشور باشم، ادامه داد: موسیقی ایرانی بر پایه تک‌نوازی، ساز و آواز انجام می‌شود و ضرورتی برای تعدیل ندارد، اما با اروپایی شدن موسیقی ایرانی و به وجود آمدن ارکست، سازها به خاطر به وجود آمدن فواصل تعدیل شدند.

این استاد بزرگ موسیقی ایران افزود: مقام موسیقی ایران زمین در یک دستگاه قرار گرفته است و فقط تفاوت در لهجه‌ها است‌.

وی با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی شهرنشینان کرمانشاهی بیشتر با موسیقی اطراف آشنا شدند، گفت: توجه به فرهنگ کل جامعه  یک حسن بزرگ است، چراکه خیلی از فرهنگ‌ها و موسیقی‌شان برای ما قبل از انقلاب شناخته شده نبودند.

لطفی خاطرنشان کرد: موسیقی مقامی و آوازی همه از یک فرهنگ نشات می‌گیرند لذا موسیقی مقامی از لحاظ تئوری و نظری نیاز به کار دارد.

*علاقه خاصی به استان کرمانشاه و کردستان دارم

لطفی اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان کرمانشاه علاقه‌مندان به موسیقی فراوان هستند لذا باید مسئولان فرهنگی و انجمن موسیقی کرمانشاه ترتیبی برای اجرای موسیقی‌های خوب در این استان اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه علاقه خاصی به استان کرمانشاه و کردستان  و کردها دارم‌، تصریح کرد: مردم مناطق دور از پایتخت با احساس‌تر از پایتخت‌نشینان ساز و موسیقی می‌نوازند لذا جای رشد و تقویت فرهنگی در این مناطق به خاطر دوری از دنیای اقتصادی و ... بیشتر است.

استاد موسیقی ایران در پایان مردم استان کرمانشاه را به اجرای موسیقی با گروه موسیقی شیدا در آینده نزدیک در کرمانشاه نوید داد.

گفتنی است، محمد‌رضا لطفی از دیروز به مدت 2 روزبا اجرای موسیقی سنتی " بداهه نوازی"  با استقبال بی‌نظیر کرمانشاهیان روبرو شد و بسیاری از همشهریان با توجه به ظرفیت 600 نفری سالن انتظار در پشت درهای بسته ماندند.

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول