اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اندر احوالات خواب ناز رفتن صنعت کشور

صنعتگران از پنجره تعارف با صنعتگران سخن می‌گویند/ اما دری به روی تولید باز نمی‌کنند

خبرگزاری فارس: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای ترقی و پیشرفت صنعت و معدن کشور مسئولانی که تنها و تنها از دریچه تعارف با صنعتگران ایرانی سخن می‌گویند باید درهای حمایت خود را به روی تولیدی که گویا مدت زمانی است به رکود و خواب ناز رفته باز کنند.

صنعتگران از پنجره تعارف با صنعتگران سخن می‌گویند/ اما دری به روی تولید باز نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دهم تیر ماه هر سال بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده است، البته با تأسی از سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه و پایبندی به اصول ابلاغی سیاست‌های کلی اصل 44 در حمایت از بخش خصوصی و با راهبرد رونق تولید، ارتقای کیفیت و اصلاح الگوی مصرف حوزه صنعت و معدن نیز باید متناسب با تحولات شتابنده بین‌المللی، تحولی همتراز با مأموریت و مسئولیت نوین در خود ایجاد کند، تحولی که در برگیرنده نگرش جدید با هدف کارآیی و اثربخشی فزاینده، دستیابی به رتبه نخست در منطقه را به ارمغان بیاورد تا ملت شریف ایران بتواند در صحنه‌های توسعه و پیشرفت به عنوان کانون شکوفایی صنعت و معدن در منطقه، نمونه برجسته‌ای را در پرتو انقلاب اسلامی ایران در برابر جهانیان قرار دهد.

در سال‌های اخیر صنعتگران و معدنکاران اصفهانی با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نقدینگی، بهره بانکی بالا، عدم تأمین مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز روبه‌رو شده و هر کدام از آنها به هر دری می‌کوبند تا اندکی از چالش‌های پیش روی خود را رفع کنند.

از زمانی که سال جاری بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شد تمام فعالان بخش صنعت و معدن استان اصفهان با استقبال فراوان از اقدام ارزشمند رهبر معظم انقلاب عزم خود را جزم کرده و برای حل مشکلات و ترقی فعالیت‌های خود جلسات و همایش‌هایی را ترتیب دادند، اما با نهایت تأسف این جلسات تنها به یک سخن و صحبت بسنده شد و نتیجه قابل قبولی را  در برنداشت.

*تأمین نقدینگی از جمله اولویت‌های مهم اقتصادی دولت است

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان کمک به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را گامی جدی در راه تحقق شعار سال جاری دانست و اظهار کرد: برای حصول به نعمت استقلال و نعمت خودکفایی باید همه با هم در ایجاد زیر ساخت‌های آن کمک و یاری کنیم .

مظفر انصاری تصریح کرد: نقدینگی و کمک به رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی از جمله اولویت‌های مهم اقتصادی دولت است.

*210میلیارد تومان از طریق آمایش در اختیار سرمایه در گردش صنایع قرار می‌گیرد

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر این که بعد از تشکیل ستاد تسهیل در استان 326 مصوبه در بخش صنعت و معدن تصویب شد، اظهار کرد: 72 درصد مصوبات معادل 237 مورد در مورد بانک‌ها و مشکلات صنایع با این بخش بوده است.

بهمن پرویزی با اشاره به این که 21.8 درصد این مصوبات انجام و 21 درصد در دست اقدام و بیش از 40 درصد آنها عملیاتی شده است، افزود: امکان عملیاتی شدن 5 درصد این مصوبات وجود نداشته و در 25 درصد نیز اعلام شده که بخش صنعت پیگیری لازم را نکرده است.

وی به پیگیری دلایل 25 درصدی که مورد توجه تولیدکنندگان نبود اشاره کرد و گفت: در یکی از مصوبات از سوی بانک‌ها پیشنهاد داده شد که اقساط بدهی تولید به بانک‌ها 60 ماهه تقسیط شود و به ازای افزایش زمان پرداخت، بانک 10 تا 11 درصد سود بیشتر حاصل کند که متأسفانه تولیدکنندگان رغبتی به انجام این کار نشان ندادند.

وی تصریح کرد: قرار است 210 میلیارد تومان از طریق آمایش در اختیار سرمایه در گردش صنایع قرار گیرد و امید است با پیگیری این اعتبارات به استان تخصیص پیدا کند.

*سازمان نظام مهندسی معدن چشم‌انتظار عوارض دولتی است

رئیس نظام مهندسی معدن استان اصفهان با اشاره به این که بر اساس قانون در حدود 9 سال حضور کارشناسان ناظر و فنی از سوی نظام مهندسی معدن در معادن کشور تایید و لازم‌الاجراست، تصریح کرد:  با وجود فعالیت چندین ساله کارشناسان ناظر در معادن، برخی از معادن به صورت پاره‌وقت آنها را به کار می‌گیرند و معدن‌داران بدون توجه به توصیه‌های علمی کارشناسان تنها با اتکا به تجربه‌های خود اقدام می‌کنند.

محمدرضا عالم افزود: معدن‌داران باید برای ارتقای سطح کیفی کارها و کاهش ضایعات از تجربه‌های کارشناسان ناظر استفاده کرده و و این افراد نیز برای عملیات تخریب و یا استخراج معادن با کسب ایده از معدن‌کاران، شکاف بین معدن‌دار و مهندس معدن را برطرف کنند.

وی تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی معدن را در سطح کشور بیش از 20 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در استان اصفهان یک هزار و 460 نفر عضو سازمان هستند که تعداد 400 نفر از آنها پروانه اشتغال دارند.

رئیس نظام مهندسی معدن استان اصفهان تاکید کرد: بر اساس قانون یک درصد از عوارض دولتی صنعت، معدن و تجارت باید به این سازمان تعلق می‌گرفت، اما تاکنون چنین امری اجرایی نشده و همچنان چشم‌انتظار هستیم.

*مدیران دولتی از تولید ملی حمایت نمی‌کنند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز اظهار داشت: سرمایه در گردش کارخانجات بعد از گرانی دلار به نصف میزان قبل کاهش یافته است.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به این که گفته شده اگر مصوبه ای اجرا نشود به موجب آن تخلف صورت گرفته است، تاکید کرد: متأسفانه اجرا نشدن برخی مصوبات در استان اصفهان به وفور دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در استان اصفهان برای حمایت کامل از صنعتگران دستمان بسته است چرا که تمام تصمیمات در تهران اتخاذ می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان به برخی از مشکلات صنعتگران اشاره کرد و ادامه داد: بهره‌های بانکی بالا، تحریم‌ها، تورم و بحث هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله مشکلات صنعتگران است.

*نگاه تولید محور را در جامعه نهادینه کنیم

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان اصفهان با بیان این که امسال مقرر شده برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه نام‌گذاری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نگاه تولید محور را در جامعه نهادینه کنیم، تصریح کرد: اگر قرار است که این پیام در حد شعار نباشد باید هر بخشی وظایف اصلی خود را اجرایی کند.

حامد پاک‌طینت تصریح کرد:  تمامی سیاست‌گذاری‌های که در کشور صورت می‌گیرد اعم از سیاست‌های ارزی، پولی و مالی اگر بر اساس همین محور و حمایت و رشد تولید کشور متمرکز باشند به طور حتم این امر مهم در حد شعار باقیمانده و تحقق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در تمام کشورهای جهان مسوولیت نرخ ارز با بانک مرکزی، اضافه کرد:  در کشور ما نرخ ارز دستخوش نوسانات بسیاری است به نحوی که در طول یک شبانه‌روز با 10 تا 15 درصد نوسان روبه‌رو می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان اصفهان تاکید کرد: با وجود مشکلاتی که در نرخ ارز، تورم و هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده بسیاری از تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی دچار چالش شده‌اند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول