اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کرمان عنوان کرد

اختصاص 50 میلیارد تومان به آبیاری تحت فشار در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: طی سال جاری 50 میلیارد تومان به اجرای آبیاری تحت فشار در شمال استان کرمان اختصاص یافته است.

اختصاص 50 میلیارد تومان به آبیاری تحت فشار در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ابراهیم یوسفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: شمال استان کرمان دارای 560 هزار هکتار سطح زیر کشت باغی و زراعی است که 200 هزار هکتار آن ظرفیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر 42 هزار و 600 هکتار از مزارع و باغ‌های شمال استان کرمان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند که نسبت به سطح زیر کشت 9.5 درصد را شامل می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه طی دو سال گذشته روند اجرای آبیاری تحت فشار در شمال کرمان مطلوب بوده است، افزود: متوسط بارندگی در استان کرمان 140 میلی‌متر در سال است و سالانه یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی موجب کاهش شدید سطح آب شده است.

وی متوسط افت سطح آب‌های زیرزمینی کرمان را 70 تا 80 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: 94 درصد آب استحصالی استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

یوسفی حجم کل آب استحصالی استان کرمان را 7.5 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: 7.1 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که 90 درصد آن از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی راندمان آبیاری ثقلی را 35 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: با روش‌های سنتی 70 درصد از آب هدر می‌رود و تنها 30 درصد مورد مصرف مفید واقع می‌شود.

یوسفی تنها راه حل استان کرمان را با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی، بالا بردن راندمان آبیاری و اجرای سیستم‌های نوین عنوان کرد و اظهار داشت: راندمان آبیاری تحت فشار در روش قطره‌ای 95 درصد و در روش بارانی 70 درصد است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: از سال 90 تاکنون 11 هزار هکتار از مزارع و باغ‌های شمال استان کرمان به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند.

وی ابراز داشت: در هدفگذاری سال جاری نیز 15 هزار هکتار در دستور کار قرار داد که در صورت تقاضا از سوی کشاورزان امکان افزایش آن وجود دارد.

یوسفی با بیان اینکه 3.5 میلیون تومان در هکتار سهم بلاعوض برای اجرای آبیاری تحت فشار به کشاورزان پرداخت می‌شود، عنوان کرد: طی سال گذشته 21 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت فشار هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: در هدفگذاری سال جاری نیز 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

یوسفی تصریح کرد: استان کرمان توانایی اجرای سالانه 20 تا 25 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را دارد.

وی با اشاره به کیفیت ایجاد شده در محصول مزارع و باغ‌های مجهز به آبیاری تحت فشار گفت: باغ‌های پسته کرمان به طور متوسط 600 تا 700 کیلوگرم در هکتار محصول دارند که با اجرای آبیاری تحت فشار این میزان به 2 هزار کیلوگرم در هکتار می‌رسد.

یوسفی اظهار داشت: با این روش تولید و درآمد باغداران افزایش یافته و در میزان مصرف آب نیز صرفه‌جویی مطلوبی به عمل می‌آید.

وی بیان داشت: علاوه بر اینکه پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی موجب افزایش شوری آب و در نتیجه پایین آمدن کیفیت محصول می‌شود.

یوسفی افزود: به دلیل اینکه تعدادی از اراضی به دلیل شوری آب امکان استفاده از آبیاری تحت فشار را ندارند، سال جاری آبیاری کم‌فشار را در دستور کار قرار داده‌ایم که می‌تواند راندمان کار را بالا ببرد.

وی عنوان کرد: به لحاظ طرح ترویجی نیازمند فعالیت بیشتری هستیم و آمادگی داریم تا برنامه بازدید از مزارع و باغ‌های تحت فشار برای کشاورزان را داشته باشیم.

یوسفی ابراز داشت: اطلاع‌رسانی خوب و شفاف در مورد مزایای اجرای آبیاری تحت فشار تأثیر به سزایی بر استقبال کشاورزان در این زمینه دارد.

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول