اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز در آذربایجان‌شرقی

52 هزار هکتار اراضی باغی مشمول آبیاری تحت‌فشار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌جاری در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز 52 هزار هکتار از اراضی باغی مشمول آبیاری تحت‌فشار خواهد شد.

52 هزار هکتار اراضی باغی مشمول آبیاری تحت‌فشار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد احمدی‌فر صبح امروز در حاشیه گردهمایی آموزشی و برنامه‌ریزی مدیران آب و خاک و امور مهندسی سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: آموزش همواره راهگشای اجرای طرح‌های مهندسی و فنی است و برگزاری اینگونه جلسات می‌تواند در بهره‌وری اعتبارات آب و خاک و امور مهندسی بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه در سال 91 اعتبارات مناسبی برای طرح‌های زیربنایی آب و خاک استان تدارک دیده شده است، افزود: این اعتبارات در عملکرد و اجرای ماموریت‌های آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی موثر بوده و در راستای استفاده بهینه و بهره‌وری بیشتر از نزولات آسمانی و تقویت سفره‌های زیرزمینی آب است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی تعداد 30 پروژه آب و خاک افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: مبلغ اعتبارات هزینه شده برای اجرای این پروژه‌ها 65 هزار و 508 میلیون ریال است.

وی گفت:‌ از این مقدار مبلغ 54 هزار و 230 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی، شش هزار و 550 میلیون ریال از محل تسهیلات بانکی و مبلغ چهار هزار و 728 میلیون ریال از محل خودیاری و سرمایه شخصی بهره‌برداران تامین شده است.

 احمدی‌فر با بیان اینکه با افتتاح این پروژه‌ها تعداد 450 خانوار با جمعیت بالغ بر دو هزار و 100 نفر بهره‌مند می‌شوند، افزود: پروژه‌ها شامل یک مورد انتقال آب با لوله‌های پلی‌اتیلن به‌طول 9.2 کیلو متر و 59 مورد آبیاری تحت‌فشار در سطح 650 هکتار است.

وی ادامه داد: همچنین 22 مورد احیا و مرمت قنوات به‌طول تقریبی 30 کیلومتر، یک مورد احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی به حجم 30 هزار مترمکعب، شش مورد احداث و بهسازی کانال آبیاری به‌طول 5.6  کیلومتر و 19 مورد احداث جاده دسترسی به مزارع و باغات به‌طول 322 کیلومتر در سطح روستاهای تابعه استان در هفته جهادکشاورزی افتتاح می‌شود.

سهم ایران از آب شیرین جهان 0.36 درصد است

احمدی‌فر با بیان اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: این در حالی است که سهم کشور از کل منابع آب شیرین جهان حدود 36 صدم درصد است و با توجه به تبخیر بالایی که در آب و هوای کشور صورت می‌گیرد باید در زمینه بهینه‌تر کردن مصرف آب در بخش کشاورزی که 90 درصد مصارف آب کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گیرد.

وی گفت: در دنیا تنها برای 52 درصد اراضی کشاورزی به‌صورت آبی برای کشت و تولید محصولات اقدام می‌شود و این در حالی است که در کشور ما با وجود کم‌آبی‌های زیاد، 92 درصد اراضی کشاورزی به‌صورت آبی کشت می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشت دیم فقط هشت درصد اراضی کشور را به خود اختصاص داده، ادامه داد: این امر حاکی از آن است که هنوز کارهای نکرده در مصرف بهینه آب کشاورزی در کشور زیاد است.

وی با بیان اینکه سرانه استاندارد حجم آب مصرفی در سال برای هر نفر 2 هزار مترمکعب اعلام شده است، افزود: در ایران این میزان تنها به 1400 مترمکعب رسیده است که با ادامه این روند به‌زودی با بحران آب مواجه خواهیم شد.

احمدی‌فر، اجرای عواملی نظیر توسعه پایدار کشاورزی، مدیریت بر کیفیت و منابع آب، جلوگیری از هرگونه آلودگی سطحی زیرزمینی و استفاده از فناوری‌های جدید در تامین آب مصرفی را از عوامل تاثیرگذار در مصرف بهینه آب عنوان کرد.

وی اظهار کرد: اقدامات مدیریتی سازه‌ای و غیرسازه‌ای نظیر توسعه و بهبود منابع آب کشاورزی، تجهیز و نوسازی آب کشاورزی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مرمت شبکه و تاسیسات آبی فرسوده، واگذاری تاسیسات آبی و مشارکت اصولی بهره‌برداران، اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری و تعیین قیمت معقول آب کشاورزی از دیگر اقدامات مهم برای استفاده بهینه از آب کشاورزی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌جاری در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز  52 هزار هکتار از اراضی باغی مشمول آبیاری تحت‌فشار خواهد شد.

وی افزود: باید دانش کشاورزان را در مصرف بهینه آب کشاورزی از طریق رسانه‌های گروهی ارتقا دهیم؛ ضمن اینکه تصویب قوانین جدید در خصوص مصرف آب کشاورزی و ایجاد تشکل‌های آب و نیز استفاده همه‌جانبه از اجرایی کردن سامانه نوین آبیاری به استناد مراکز تحقیقاتی نیز می‌تواند در ارتقای راندمان آب مصرفی بخش کشاورزی بسیار موثر باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبیاری نوین این استان در سال 90، 400 درصد بیشتر از سال 89 بوده و طرح‌های آبیاری نوین تاکنون در 43 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اجرا شده است.

وی افزود: کاهش 50 درصدی مصرف آب کشاورزی، افزایش تولید محصول، بهره‌وری در زمین‌های شیب‌دار و ناهموار، کاهش آفات و علف‌های هرز و افزایش بازدهی آب از جمله مزایای آبیاری نوین است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول