اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تحول مشهود در توسعه چالوس گزارش می‌دهد

برنامه‌های ویژه شهرهای گردشگری ایران و کارهای نکرده

خبرگزاری فارس: شهری مانند چالوس که از مشکلات زیرساختی رنج می‌برد برای احیا شدن و رسیدن به نقطه مطلوب کار زیادی در پیش دارد.

برنامه‌های ویژه شهرهای گردشگری ایران و کارهای نکرده

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، شاید دیگر نوشتن از چالوس و زیبایی‌ها و مشخصات این شهر ساحلی تکرار باشد بر یادداشت‌هایی که در مورد این خطه زیبا به نگارش درآمده است.

شهر من، درگذر از زیبایی‌های بی‌مانندش که جلوه‌ای از نعمات بیکران خداوندی است به دلیل واقع شدن در ورودی پایتخت به شمال از مهم‌ترین و به همان نسبت از پرترددترین و گردشگرپذیرترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.

بی‌شک مدیریت این شهر توریستی و ساحلی با توجه به مسائل و مشکلات موجود در آن کار آسانی نیست.

وقتی سخن از مدیریت شهری به میان می‌آید ابتدا نگاه‌ها به سمت شهرداری و شورای شهر معطوف می‌شود، اما واقعیت امر این است که تا همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی نباشد هیچ شهری توسعه نمی‌یابد.

هدف از این نگارش نه به عنوان یک خبرنگار بلکه به عنوان یک شهروند چالوسی نگاهی اجمالی به مشکلات و البته تحولات مشهودی است که به ویژه در سال جدید در این شهر شاهد بودیم.

بی‌شک هر عملکردی در حوزه مدیریت شهری با واکنش‌های مثبت و منفی همراه است، اما باید بپذیریم گاهی برای رسیدن به نقطه مطلوب عجولیم و انتظار داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین‌ها را در اختیار داشته باشیم.

شهری مانند چالوس که از مشکلات زیرساختی رنج می‌برد برای احیا شدن و رسیدن به نقطه مطلوب کار زیادی در پیش دارد.

موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی این شهر موجب شده تا در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور باشد.

اگر چه حضور مسافر و گردشگر توسعه اقتصادی را در پی دارد، اما ابزار و امکانات موجود در این شهر نه تنها جوابگوی این امر نیست بلکه با ورود و خروج مسافر هزینه زیادی نیز بر دوش متولیان این شهر باقی می‌گذارد.

چالوس شهر زیبایی است، واقع شدن بین جنگل و دریا با فاصله اندک بزرگ‌ترین نعمت الهی ارزانی شده بر این خطه است که خود بستر را برای بهره‌گیری بهینه از این دو فرصت و نعمت فراهم ساخته، اما باید دید تا چه اندازه توانستیم در این امر موفق باشیم.

آنچه مسلم است یک شهر خوب ابتدا باید جوابگوی نیازهای شهروندان خود باشد سپس به جذب گردشگر و کسب درآمدهای حاصله از آن بیاندیشد.

در سال‌های گذشته اقدامات زیادی برای توسعه چالوس صورت گرفته، اما آنچه از نظر عمده شهروندان ارائه خدمت از سوی شهرداری و شورای شهر محسوب می‌شود رفع مشکلات ظاهری و تسهیل در امور زندگی آنها در شهر است که کمتر به آن توجه شده بود.

اگر چه پرداختن به مشکلات زیرپوستی و رفع آن مشکلات روساختی را نیز در پی‌دارد، اما باید به نظرات مردم نیز احترام گذاشت و توازن را در این رابطه برقرار کرد.

نکته قابل بحث در این رابطه تغییرات و تحولات مشهودی است که در چند ماه گذشته و به ویژه در سال جدید صورت پذیرفته است.

هنگامی که هفت عضو شورای شهر رای به حضور عباس ندرلو که سال‌ها در کلان شهرهای تهران و قم خدمت کرده دادند، این امیدواری در شهروندان زنده شد تا با تکیه بر اتحاد ما بین اعضا بتوان آینده خوبی را برای این شهر متصور بود.

در این نوشتار سعی شده تا نظر چند نفر از شهروندان، مسافران و همچنین مسئولان چالوس را در مورد تحولات و همچنین مشکلات این شهر جویا شویم.

بدون شک وقتی صحبت از چالوس می‌شود بدون درنگ ترافیک این شهر در ذهن متبادر می‌شود، ترافیک چالوس بحث تازه‌ای نیست و سال‌ها است شهروندان این شهر با این معضل دست به گریان هستند، مهم‌ترین ابزار برای گشودن گره ترافیک چالوس در چند نقطه اصلی این شهر اجرای درست و کامل طرح تفصیلی است.

میدان آزادی به عنوان مرکز شهر و همچنین میدان معلم دو نقطه پرترافیک شهر هستند که مدتی است گره گذشته را در خود نمی‌بینند، ایجاد دوربرگردان در این دو میدان تا حدود زیادی توانست از بار ترافیکی شهر کم و سفر درون شهری را تسهیل کند.

این اقدام ابتدا مورد انتقاد برخی قرار گرفت و معتقد بودند شهردار بدون منطق و کارشناسی شده این تغییرات را در مرکز شهر انجام داده و این انتقادها توسط برخی رسانه‌ها نیز دامن شده شد، اما آنچه در ادامه دیده شد رضایت‌مندی مردم و بسیاری از همان منتقدان است.

اقدام دیگر نصب سایبان بر روی پل‌های عابر پیاده بر روی رودخانه مرکز شهر بوده که این اقدام نیز توسط همان عده مبنی بر سنگین شدن پل قدیمی شهر مورد انتقاد قرار گرفت.

شست‌وشوی دیوارهای سطح شهر از اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های تبلیغاتی و ایجاد تابلوهای ویژه تبلیغات در نقطه‌های مختلف شهر و اقدام به تجهیز طرح سالم‌سازی دریا نیز از اقداماتی است که شاهدش هستیم، اما روی سخن منتقدان بیشتر مربوط به پل و دوربرگردان‌های ایجاد شده، نگارنده کارشناس مسائل شهری نبوده و نظری در این رابطه نمی‌دهم، اما به عنوان یک شهروند از اقدامات صورت گرفته رضایت داشته و این رضایت‌مندی را در بیشتر شهروندانی که با آنها همکلام شدم نیز دیدم.

* شهروندان چه می‌گویند؟

محمدکیا شهروند چالوسی در این رابطه می‌گوید: ابتدا که مرکز شهر را برهم زدند، آن را دوباره کاری و دور ریختن پول مردم می‌دانستم، ولی بعد از بهره‌برداری از این دوربرگردان با دیدن فروکش کردن ترافیک و آسان شدن دور زدن در این نقطه به دوراندیشی این شهردار ایمان آوردم امیدوارم چنین حرکت‌هایی در نقاط دیگر شهر هم اجرا شود.

الیکایی یکی از رانندگان شهر نیز با مثبت ارزیابی کردن دوربرگردان‌های ایجاد شده در میدان آزادی و میدان معلم گفت: این طرح به ظاهر کار ساده‌ای بود، اما این کار ساده بار سنگینی را به زمین گذاشت و موجب شد همانند گذشته شاهد ترافیک سنگین نباشیم، من به عنوان راننده‌ای که بارها در طول روز از این دو نقطه عبور می‌کنم از این اقدام اظهار رضایت دارم.

حسین سام دلیری شهروند چالوسی نیز می‌گوید: دور برگردان و سایبان پل هر دو از کارهای خوبی بودند که صورت گرفت هرچند معتقدم با ایجاد سایبان پل سنگین شده، اما انجام آن باعث رضایت مردم شد و نتیجه آن را در روزهای بارانی و آفتاب سوزان دیدیم.

مریم دلفان‌آذری هم می‌گوید: مردم به ظاهر توجه بیشتری دارند و هر کاری به چشم‌شان بیاید علاوه بر رضایت حمایت هم می‌کنند، به نظرم می‌توان با جابه‌جایی و مشخص کردن مکانی دیگر برای کارگران فصلی ظاهر زیباتری به مرکز شهر داد.

رضا احمدی البته دل پری دارد و می‌گوید: سال‌ها است چهره شهرمان این است، رنگ زدن بلوارها خدمت نیست، بیایند به مشکلات اساسی مردم رسیدگی کنند، ببینید امسال دو سه کار خوب در شهر انجام شد و مردم هم راضی هستند، خوب این کارها باید ادامه پیدا کند، از شهرداری انتظار داریم در نخستین گام سد معبرها را جمع کند.

مهدیه رضوانی‌فرد که خود رشته معماری خوانده هم اقدامات صورت گرفته از سوی مدیریت شهری را قابل تقدیر دانست و گفت: انتقاد در هر کاری طبیعی است، اما انتقاد از انجام کاری که نتیجه خوبی داشته قابل قبول نیست، به نظرم باید از این مدیریت حمایت کنیم تا بتواند با دلگرمی اندیشه‌ها و افکار خود را در دیگر نقاط شهر هم پیاده کند.

* مسافران چه نظری دارند؟

حجم سنگینی از مسافران را در شهر همزمان با تعطیلات تابستانه شاهد می‌شویم، گشتی در طرح سالم‌سازی دریا زده و با چند نفر از مسافران همکلام شدم، در این شب یوسفیان مشاور شهردار را در حال سرکشی از طرح سالم‌سازی و بررسی خواسته‌ها و مشکلات مسافران دیدم، به نظر می‌رسید جلب رضایت مسافران تنها به تجهیز کردن امکانات نبوده و شهردار چالوس با سپردن ماموریت به مشاور خود خواهان شناسایی مشکلات به هنگام جمعیت زیاد در این نقطه باشد.

غلامرضا رسولی که به همراه خانواده از تهران به چالوس سفر کرده می‌گوید: چون چالوس به نسبت تهران شهر کوچکی است کمترین تغییرات آن به چشم می‌آید، در این تغییرات آنچه که به ما مسافران بر می‌گردد این طرح دریا است.

وی بیان داشت: همان طور که مشاهده می‌کنید داخل یکی از آلاچیق‌های شهرداری در طرح دریا چادر زدیم، احداث و افزایش این آلاچیق‌ها قابل توجه است، با این کار علاوه بر درآمدزایی برای شهرداری، مسافر هم با پرداخت هزینه کم جهت استراحت و اطراق از هوای سالم و فضای زیبای ساحل استفاده می‌برد.

سید حسین حسینی، مسافر دیگری است که به همراه خانواده در یکی دیگر از آلاچیق‌ها چادر زده نیز می‌گوید: نسبت به سال‌های گذشته تغییرات خوبی را در ساحل چالوس شاهدیم، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در سفرهای قبلی در این نقطه مواجه بودیم عدم سرویس بهداشتی مناسب بود که با احداث سرویس‌های مجهز و همچنین نمازخانه مسافران دچار سردرگمی نیستند.

حمید رضوی یکی دیگر از مسافران هم می‌گوید: به چند شهر ساحلی دیگر هم سفر کردیم، اما در ساحل دریای چالوس با ایجاد امکانات بهتر شاهد اسکان مسافر بیشتری نیز است. به نظر می‌رسد تکمیل اقدامات نیمه کاره‌ای که در این طرح شاهدیم می‌تواند برگ برنده چالوس در جذب مسافر نسبت به دیگر شهرها باشد.

* مسئولان چه نظری دارند

یکی از مسئولانی که همیشه دغدغه رضایت مردم چالوس را در ذهن داشته و در عمده جلساتی که سخن می‌گوید خواهان برطرف ساختن مشکلات مردم است امام جمعه این شهر است.

حجت‌الاسلام راشدی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما ایجاد تحول در شهر است با اشاره به ایجاد دوربرگردان‌های مرکز شهر گفت: این اقدام از جمله اقدامات مثبتی بود که صورت گرفت، اجرای این طرح کارشناسی شده و در شورای ترافیک مصوب شده و شهرداری آن را اجرا کرد و نباید در این رابطه شهردار را مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از رضایت مردم در ایجاد سایبان پل عابر پیاده نیز عنوان کرد: به نظرم انتقاد باید سازنده باشد تا مدیریت شهری با بهره‌گیری از آن برای رفع مشکلات گام بردارد. باید شهردار جدید را حمایت کنیم تا بتواند با پشتوانه حمایت مردم اقدامات موثرتری انجام دهد.

راشدی البته خواهان توجه بیشتر به برخی مشکلات دیگر شهر از سوی مدیریت شهری است و می‌گوید: سد معبر از مشکلات قدیمی شهر است که می‌توان با پاکسازی آن به زیباسازی شهر کمک کرد، ایجاد تابلوهای راهنمایی شهر مطابق با شهر گردشگری، بازگشایی ورودی و ابتدای خیابان دریا نکاتی است که می‌تواند به توسعه شهر کمک کند.

وی بیان داشت: معتقدم بدون حمایت نمی‌شود تحول ایجاد کرد، حمایت از مجموعه مدیریت شهری می‌تواند چالوس را از مشکلاتی که با آن دست به گریبان است دور کند.

فرماندار چالوس نیز در رابطه با انتقاداتی که از اجرای طرح دوربرگردان در شهر می‌شود، ادامه داد : این طرح ابتدا کارشناسی شد و سپس در شورای ترافیک استان مورد تایید و تصویب قرار گرفت و دیدید که ثمرات خوبی هم داشته که بیشتر به رانندگان وسایط نقلیه شهر برمی‌گردد.

سید قدیر رضایی با بیان اینکه اقدامات اخیر شهرداری مورد تایید است، ابراز داشت: کاری که خوب باشد مورد حمایت ما قرار می‌گیرد البته کار خوب نباید ما را از مشکلات دیگر غافل کند، یکی از این مشکلات مسئله بازار روز و مزاحمت‌های خیابانی مغازه‌ها و همچنین سد معبر داخل و حاشیه شهر است که باید جدی گرفته شود.

با نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به هنگام بازدید از شهرداری چالوس همکلام شدم.

قاسم احمدی نیز نظر مثبتی به فعالیت‌های اخیر شهرداری و تحولات ایجاد شده در شهر دارد و می‌گوید: در ماه‌های اخیر اقدامات موثری در حوزه‌های شهرستان (روبنایی در حال حاضر و زیربنایی در آینده که زمان بیشتری می‌طلبد) در حال انجام است.

وی یادآور شد: وقتی فردی با هفت امضا با پشتوانه هفت عضو شورا که سابقه چندین سال خدمت در شهرهای بزرگی چون تهران و قم را در کارنامه دارد تفکراتی فرامنطقه‌ای را با خود به همراه آورده که باید به ایشان زمان داد و حمایت کرد.

احمدی تصریح کرد: ما نیز به عنوان حامی در کنار مدیریت شهری چالوس هستیم و آینده خوبی را با فضای فعلی و موجود برای این شهر توریستی پیش‌بینی می‌کنیم.

به گزارش فارس، با توجه به استقبال مردم از اجرای پروژه‌های اخیر شهرداری در سطح شهر به نظر می‌رسد این تحول و توسعه چنانچه با همکاری مسئولان و مردم همراه باشد روزهای روشن‌تر و بهتری را در پیش خواهد داشت.

چنانچه انتقادی هم وارد باشد، می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد به مدیریت شهری ارائه و چه بسا با همفکری منتقدان می‌توان به نتایج مطلوب‌تری دست یافت.

آنچه مسلم است حمایت، بیشتر از تخریب و انتقاد غرض‌ورزانه جواب می‌دهد و چه خوب است دست به دست هم داده و با حمایت از مدیریت شهری، چالوسی آبادتر و زیباتر داشته باشیم.

==============

گزارش: زهرا راه‌گل

=========

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول