اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی علوم پزشکی اردبیل:

آب شرب شهرها مرتب نمونه‌گیری می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: آب شرب شهرهای مختلف استان اردبیل با هدف جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های واگیردار و آلودگی‌های احتمالی، روزانه در چندین نوبت نمونه‌گیری می‌شود.

آب شرب شهرها مرتب نمونه‌گیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منوچهر براک عصر امروز در همایش بیماری‌های منتقله و عفونی در اردبیل اظهار داشت: مرکز بهداشت استان بحث پیشگیری را جز تدابیر اصلی خود قرار داده است به طوری که در بحث کنترل بیماری‌های اسهال و منتقله آب و غذا نمونه‌برداری از آب شرب و لوله‌کشی شهرها را در اولویت قرار داده است تا بدون کوچک‌ترین آلودگی مردم آب مورد نیاز خود را مصرف کنند.

وی دیگر اولویت مرکز بهداشت را گسترش آموزش‌های عمومی اعلام کرد و افزود: واحد بهداشت محیط ما به صورت مرتب بازدیدهای دوره‌ای خود را انجام می‌دهد به طوری که در یک ابتکار موفقیت‌آمیز طرح بازدید شبانه از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در اولویت قرار گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل تصریح کرد: در کنار اجرای این طرح از سال گذشته طرح بهادیر نیز در تمام شهرهای استان اردبیل اجرایی شده که تمام اماکن تهیه و عرضه مواد غذایی و فروشگاه‌ها مورد بازدید و بررسی یک روزه قرار گرفتند.

براک مقابله با دست‌فروش‌ها را با امکانات و اختیارات موجود خارج از توان دانشگاه علوم پزشکی توصیف کرد و ادامه داد: اگر مردم از دست‌فروش‌ها که مواد غذایی عرضه شده از سوی آنها آلوده است، اجتناب کنند در آن صورت مشکلی پیش نیامده و به تدریج شاهد تعطیلی فعالیت فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش می‌باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: تا زمانی که رغبتی برای خرید مواد غذایی از این دست‌فروش‌ها و دوره‌گردها باشد امکان برچیده شدن فعالیتشان بعید به نظر می‌رسد.

وی با یادآوری این‌که این استان سالانه پذیرای شش میلیون مسافر از شهرها و نقاط مختلف کشور است، اضافه کرد: مردم باید در مرحله اول خودشان از سلامتی و تندرستی جسم و روح مراقبت کنند و در مرحله بعدی ایجاد زیرساخت‌های لازم ضروری و اساسی به نظر می‌رسد.

به گزارش فارس، معاون بهداشتی علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: ما بحث آموزش و پیشگیری را ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین عامل کاهش آسیب‌ها و تلفات در این زمینه می‌دانیم و معتقدیم هر چه قدر آموزش‌ها و ارایه راهکارها مستحکم باشد به همان نسبت آسیب‌ها نیز به حداقل می‌رسد.

براک گفت: شستن مرتب دست و صورت، سالم‌سازی آب شرب به وسیله کلرزنی، شستشوی مرتب و منظم میوه و سبزیجات در چهار مرحله شامل تمیز کردن ساده، تمیز کردن گل و لای، انگل‌زدایی و شستن با مواد ضد عفونی‌کننده و همچنین پخت و پز صحیح غذا از مواردی است که می‌تواند از بیماری‌های منتقله به ویژه اسهال در فصل تابستان جلوگیری کند.

متخصص بیماری‌های اطفال و کودکان افزود: علایم بیماری اسهال در کودکان مشهود و معلوم است به طوری که اگر کودکان کم سن و سال به اسهال مبتلا شدند باید مراقبت بیشتری کرد تا این بیماری دامنه وسیع پیدا نکند.

وی در مورد اسهال همراه با خون به خانواده‌ها و والدین هشدار داد و تصریح کرد: هر چند باید برای رفع اسهال کودکان نوشیدنی‌ها را به همراه مایعات تزریق شده از سوی پزشک افزایش داد اما در صورت بروز اسهال خونی ضرورت دارد مراقبت بیشتر انجام شود تا مبادا بیماری به مرحله حاد بکشد.

براک مصرف قرص و مایعات تزریق شده از سوی پزشک را در درمان بیماری‌ها مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: عده‌ای از پدران و مادران از آنتی‌بیوتیک در این زمینه استفاده می‌کنند در حالی که مصرف این دارو عوارض مخربی را به همراه دارد و باید در حد امکان از مصرف آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت:‌ در سال گذشته تنها سه مورد بیماری وبا آن هم در بین مسافران تابستانی مشاهده شده بود که با پیشگیری‌های به موقع از انتشار بیماری وبا جلوگیری کردیم.

براک در پایان ادامه داد: از افرادی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند، نمونه‌گیری‌های مختلف انجام می‌شود تا در صورت بروز موارد مشکوک از وقوع آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول