عبدالرسول شکیبافرد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قیروکارزین اظهار داشت: طبق دستورات وزیر آموزش و پرورش نحوه استقرار و چگونگی اجرای این نظام در استانها به همراه 20 نفر از مدیران کل حوزه ستادی و با حضور در مناطق با همکاری معاونان و شورای اداری آموزش و پرورش شهرستانها مورد بررسی قرار میگیرد.
وی بحث و بررسی در مورد وضعیت آموزشی و آمار و میزان تحقق اجراییشدن نظام 3-3-6 در جمع مدیران مدارس ابتدایی و مدیران مجتمعهای آموزشی و پرورشی را از اهداف بازدیدها دانست و تصریح کرد: در این بازدیدها ضمن تبیین چرایی اجرای این نظام و اقداماتی که آموزش و پرورش برای سبد تحول بنیادین در دست انجام دارد، صحبتهای لازم در مورد آمار، ارقام و اقدامات مدیران در راستای اجرای طرح، مورد بحث و تبادلنظر قرار میگیرد.
شکیبافرد با اشاره به سند تحول بنیادین به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری که با پیگیریهای وزیر آموزش و پرورش در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد، تصریح کرد: اجرای نظام 3-3-6 یکی از 130 راهکار ارائه شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در آن نظام آموزشی در دوره ابتدایی شش سال و راهنمایی و متوسطه هر کدام سه سال میشود.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر آموزش و پرورش ادامه داد: تغییر محتوایی و ساختاری از اهداف اجرای این نظام در سند تحول بنیادین است چراکه با افزایش دوره ابتدایی آثار تربیتی به دلیل تربیتپذیری بیشتر در این سنین افزایش مییابد و آموزههای دینی نیز بر این موضوع تاکید دارد.
وی افزود: در زمینه محتوایی نیز رویکرد ما در کتب درسی دوره ابتدایی یک رویکرد آموزشی و پرورشی آمیخته با یکدیگر است.
شکیبافرد اضافه کرد: از نزدیک به سه سال پیش تمام وزارتخانه و مجمع استانها در آموزش و پرورش برای اجرای این نظام بسیج شدهاند تا در مهرماه سال 91 این نظام به طور کامل اجرایی شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در حدود 290 اقدام اساسی اجرایی انجام و بسترهای لازم برای محققشدن این سند فراهم شده و سعی ما بر برطرف شدن تمام دغدغهها با کمک و همکاری استانها بوده است.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فضا برای این جراحی بزرگ نظام تعلیم و تربیت آماده شده است، اضافه کرد: براساس رهنمودهای مقام عظمای ولایت و تاکید ریاست جمهوری بر آن هستیم تا مناطق محروم دچار آسیب نشده و برنامهریزیها و بخشنامههای مربوطه نیز در راستای این امر است.
شکیبافرد ادامه داد: در استان فارس اعتبار ویژهای برای اجرای این طرح لحاظ شده است و در بحث نرم دانشآموزی و معلم برای مناطق محروم که در سالهای گذشته نرم معلم به دانشآموز بیشتر بود در سال جاری و با اجرای این نظام کمتر میشود.
وی در پایان گفت: در سالهای گذشته برای 18 دانشآموز کلاس چند پایه یک معلم اختصاص مییافت که امسال این تعداد به 10 دانشآموز و یک معلم کاهش یافته و تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیبپذیری مناطق حاشیهای و محروم و روستاها اندیشیده شده است.
انتهای پیام/ز10/ض1002