اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته

5 هزار و 874 کیلوگرم مواد مخدر در همدان کشف شد

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: در سال گذشته 5 هزار و 874 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی در استان کشف شده که 12 کیلوگرم آن مربوط به شیشه بوده است.

5 هزار و 874 کیلوگرم مواد مخدر در همدان کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان علی‌اکبر فامیل‌کریمی عصر امروز در شورای هماهنگی مواد مخدر و در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: آنچه که امروزه تمام صاحب‌نظران درباره مبارزه با مواد مخدر به آن اهتمام دارند عدم تک بعدی نگری به این موضوع مهم است، که در این راستا نقشه جامع راه مبارزه با مواد مخدر تدوین و در دستور اجرا قرار گرفته است.

وی افزود: آسیب‌های مواد مخدر جدی است و بخشی از این تهدیدها مرتبط با حیات مردم است به طوری که 170 کشور جهان با این موضوع درگیر هستند اما در این میان آسیب‌های وارده به کشورمان قابل مقایسه با سایر نقاط جهان نیست چرا که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با کشور افغانستان که تولیدکننده سالانه 5 هزار و 800 تا 6 هزار و 800 تن مواد مخدر است خود امری مهم به شمار می‌رود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان خاطر نشان کرد: متأسفانه درگیر تولید مواد مخدر آشپزخانه‌ای هستیم به طوری که در سال گذشته سه لابراتوار در حوزه مقابله کشف شده است و این در حالی است که مواد مخدر خسارات بالای اقتصادی را نیز به دنبال دارد به طوری که خالص درآمد مواد مخدر قریب به 500 تا 600 میلیارد دلار و چرخش مالی آن یک هزار و 500 تا یک هزار و 600 میلیارد دلار است.

وی بیان کرد: به منظور مبارزه با مواد مخدر یک برنامه یک ساله برای سال جاری و یک برنامه چهار ساله مبتنی بر سند بالادستی و سند برنامه توسعه پنجم طراحی شده که 20 دستگاه دخیل در امر پیشگیری ملزم به اجرای آن هستند و اگر بتوانیم گلوگاه مواد مخدر را در دست بگیریم پیشگیری‌های لازم در این راستا انجام می‌شود.

فامیل‌کریمی ادامه داد: در این راستا مقابله با عرصه مواد مخدر، پیشگیری و درمان، حمایت اجتماعی از معتادین، توسعه روابط بین استانی، امور حقوقی و قضایی و توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان حوزه‌های تخصصی، 14 هدف کلان، 60 هدف کمی، 157 برنامه عملیاتی اجرایی در طول سال، 346 فعالیت اجرایی در حوزه مقابله، پیشگیری و درمان و 20 دستگاه مسئول در این امر فعالیت می‌کنند.

وی اذعان کرد: سال 89 در حوزه مقابله 4 هزار و 597 کیلوگرم مواد مخدر و در سال گذشته 5 هزار و 874 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی کشف شده که تنها 12 کیلوگرم کشفیات اختصاص به شیشه داشته است که در بخش قرص‌های روان‌گردان در سال گذشته 3 هزار و 326 عدد کشف شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان تصریح کرد: در سال 89 و در حوزه مقابله، 701 نفر قاچاقچی مواد مخدر و در سال گذشته 793 نفر با 74 باند دستگیر شده و در بخش توزیع‌کنندگان نیز در سال 89، 3 هزار و 673 نفر و در سال گذشته 3 هزار و 939 نفر دستگیر شدند که در این راستا در سال 89، 5 هزار و 897 عملیات در استان و در سال گذشته 6 هزار و 264 مورد عملیات انجام شده که در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد شش درصدی عملیات‌ها هستیم.

وی افزود: همچنین عملیات کنترل زائرین حج تمتع نیز در استان با شدت پیگیری می‌شود که در این دوره‌ها زائران و مدیران کاروان‌ها تحت آموزش قرار می‌گیرند.

فامیل‌کریمی اذعان کرد: در حوزه پیشگیری و در برنامه پنجم توسعه متعهد هستیم تا 40 درصد از جمعیت استان را تحت آموزش پیشگیری اولیه قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در حوزه پیشگیری به طور کلی در سال گذشته 123 هزار نفر از اقشار مختلف را تحت آموزش اولیه پیشگیری از اعتیاد قرار دادیم و در بخش درمان نیز 110 مرکز با 130 هزار نفر مراجعه کننده در زمینه اعتیاد داریم که خدمات مشاوره‌ای، مددکاری و دارودرمانی را ارائه و دو مرکز سرپناه نیز طی سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده که افراد معتاد سرگردان در خیابان‌ها به صورت شبانه از این مراکز استفاده می‌کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان تصریح کرد: علاوه بر این مراکز سه مرکز در همدان، یک مرکز در نهاوند و یک مرکز در ملایر با زیر پوشش قرار دادن 3 هزار نفر فعالیت کرده و همچنین 38 هزار نفر از معتادین در داخل کمپ‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد هستند و 30 هزار نفر نیز زیر پوشش درمان دارویی قرار دارند.

وی در پایان گفت: 60 درصد آلودگی‌ها در نشست‌های دوستانه، 15 درصد به صورت خانوادگی، 20 درصد به دلیل داشتن همسر معتاد، 10 درصد به دلیل مشکلات مالی، 10 درصد به دلیل ناهنجاری‌های اجتماعی، 15 درصد در محافل شبانه و 20 درصد به دلیل ناآگاهی اتفاق افتاده و 70 درصد افراد با دارا بودن شغل به این ورطه کشیده شده‌اند.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول