اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس نخست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

کلان‌نگری در مشکلات کشور باید سرلوحه مجلس نهم باشد

خبرگزاری فارس: نایب رئیس نخست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به جای بخشی‌نگری و نگاه‌های جزئی با کلان‌نگری مشکلات منطقه‌ای را رفع کنیم.

کلان‌نگری در مشکلات کشور باید سرلوحه مجلس نهم باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان احمد سالک ظهر امروز در نشست پرسش و پاسخ خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه کلان‌نگری می‌تواند سبب اتحاد نمایندگان شود، اظهار کرد: مطابق قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس هم‌ترازی میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد به این معنا که آنها در قبال تمام کشور وظایفی دارند.

وی افزود: در آیین‌نامه انتخابات در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود به این معنا که فردی که با 15 هزار رای نماینده مجلس می‌شود و فردی که با یک میلیون رای وارد مجلس شود نماینده کل کشور محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه لازم است در قانون انتخابات اصلاحاتی منطبق با قانون اساسی انجام شود، تصریح کرد: در این حالت نماینده میان خود و دیگری تفاوتی نمی‌یابد و گاهی مسائل اخلاقی، سوابق، تجربیات و تخصص‌ها نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه گذشت از منافع شخصی در کار نمایندگان بسیار مهم است، گفت: اگر نماینده‌‌ای حس کند فرد دیگری از او شایسته‌تر است باید از خود بگذرد و این در حالی است که تفکرات نامناسبی در این زمینه وجود دارد.

سالک تاکید کرد: در آیین‌نامه مجمع نمایندگان نکاتی وجود دارد که می‌تواند سبب وحدت نمایندگان استان و هر مجمعی در کل کشور باشد و برعکس توجه به مسائل قومی در استان‌ آثاری به جز عدم وحدت نمایندگان ندارد.

وی با بیان اینکه مجلس نهم از دو ویژگی عمده برخوردار است، گفت: مجلس با وجود تمام مسائل موجود ولایت‌مدار است و دیگر اینکه نمایندگان از لحاظ سطح علمی و تجارب در جایگاهی بالاتری نسبت به دوره‌های قبلی قرار دارند و متحدترند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هنوز این پرسش وجود دارد که چرا اصفهان می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند اما نمی‌تواند وحدت لازم را در میان نمایندگان خود ایجاد کند، به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که جامعه وحدت را میان 20 نماینده استان ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در راستای فرهنگ‌سازی برای رفع سهم‌خواهی مجمع نمایندگان در هنگام انتخابات ریاست جمهوری چه تمهیداتی اندیشیده‌اند، تاکید کرد: مدیریت کشور باید به جای سهم‌خواهی براساس شایسته‌سالاری باشد، اما با تأسف فراوان در برخی مدیران ضعف فوق‌العاده‌ی که دور از تخصص آنهاست به علت این سهم‌خواهی‌ها وجود دارد.

سالک ادامه داد: سهم‌خواهی آثار بسیار منفی دارد و سبب ضربه سنگین به مطالبات و توده مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم‌خواهی ارتباطات نادرست ایجاد می‌کند، گفت: در نهایت این ارتباطات تبدیل به حرکت‌های مافیایی می‌شود که نمود آن را در ضربه اقتصادی اختلاس 3 هزار میلیاردی شاهد بودیم.

*‌ احیای شورای فرهنگ عمومی استان

سالک با بیان اینکه تقویت شورای فرهنگ عمومی استان را مدنظر قرار داده‌ایم، تصریح کرد: اطلاع داریم که این شورا هشت ماه است تشکیل نشده، اما این موضوع به شورای فرهنگی سطح کشور برمی‌گردد که اگر تقویت شود مشکلات استان‌ها نیز رفع می‌شود.

وی درباره وضعیت حجاب در کشور و نحوه برخورد با بی‌حجابی نیز تاکید کرد: بی‌حجابی سوغات غرب است و آنها از طریقه‌های مختلف مانند ماهواره و اینترنت به این موضع دامن می‌زنند که این موضوع هوشیاری مردم ما را می‌طلبد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه اسلام با جذب افراد از طریق اندرز و ارشاد برای انجام احکام اسلام موافق است، تصریح کرد: باید با معاندانی که خواستار پیاده شدن خواسته استکبار هستند، به گونه دیگری برخورد شود و در این موارد لازم است دستگا‌ه‌های قضایی و انتظامی به کمک بیایند.

وی ادامه داد: برخورد با یک نفر و تذکر به وی درباره بی‌حجابی معلول است و این در حالی است که باید با علت بی‌حجابی مبارزه کرد، چرا که در این صحنه مبارزه با معلول فایده ندارد و مبارزه با علت نیز در گرو نظام‌سازی فرهنگی است.

سالک تاکید کرد: در این راستا یکی از اهداف ما شناسایی چالش‌های اساسی فرهنگی است و برای این موضوع کارگروه‌هایی از جمله نظام‌سازی فرهنگی طراحی شده است.

وی اضافه کرد: نظام‌سازی فرهنگی مطالبه رهبر معظم انقلاب است و اگر اجرایی شود مشکلات بسیاری در این زمینه رفع می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک نیز گفت: همان‌طور که دشمن با ابزارهای پیشرفته در حال اثرگذاری فرهنگی است ما نیز باید از همین ابزار برای تاثیرگذاری بیشتر بر جامعه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سایت‌هایی که اکنون در اختیار جهان تشیّع است، بسیار تاثیرگذار است، گفت: در این راستا کمیسیون فرهنگی با بازمهندسی دستگاه‌های فرهنگی به منظور ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و دولتی مدنظر ماست که نیازمند تحقیق و تفحص اخذ مجوز از سازمان‌ها و گروه‌ها و موارد دیگر است.

سالک در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر کمبود بودجه فرهنگی استان و عدم تخصیص کامل آن به مباحث فرهنگی اظهار کرد: بودجه فرهنگی در تمام سطح کشور مطلوب نیست و این در حالی است که مسائل فرهنگی کشور به بودجه فراوانی نیاز دارد.

وی افزود: بخشی از بودجه فرهنگی در اختیار وزارت فرهنگ است و میان 58 دستگاه قضایی تقسیم می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: این موضوع سبب شده که بودجه‌ مسائل فرهنگی کشور در موارد تکراری مصرف ‌شود که لازم است با هماهنگی‌های لازم و با سیاست هم‌پوشانی و هم‌افزایی بودجه فرهنگی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه بخش اعظم اختیارات بودجه فرهنگی در اختیار معاونت سیاسی استانداردی قرار می‌گیرد و نیازهای دستگاه‌های فرهنگی به کمیته فرهنگی این نهاد اعلام می‌شود که در اصفهان 8 هزار درخواست برای استانداری ارسال شده است.

سالک تصریح کرد: کل بودجه 100 میلیاردی که اختصاص به استان اصفهان دارد باید میان دستگاه‌ها بر حسب نیاز تقسیم شود که مسائل فرهنگی، ورزشی، تربیتی و آموزش و پرورش را دربر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: هر پروژه اقتصادی یک بسته فرهنگی نیز همراه دارد، اما اگر بودجه فرهنگی تنها صرف نظام‌های فرهنگی شود بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول