اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بازدید خبرنگاران از سد زاینده‌رود

دیگر خبری از خروش آب در پشت سد زاینده‌رود نیست

خبرگزاری فارس: در جریان بازدید خبرنگاران از سد زاینده‌رود کم آبی تنها در شهر اصفهان و در رودخانه زاینده‌رود نیست، بلکه این وضعیت در پشت سد زاینده‌رود هم بیداد می‌کند و دیگر خبری از خروش آب نیست.

دیگر خبری از خروش آب در پشت سد زاینده‌رود نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ظهر امروز در جریان برنامه یک روزه بازدید خبرنگاران از سد زاینده‌رود که توسط سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان ترتیب داده شده بود و تعداد بسیاری از خبرنگاران این استان توانستند از نزدیک و به چشم خود بحران کم آبی و خشکسالی که با آن دست به گریبان هستیم را ببینند و متوجه شوند که این معضل تنها در شهر اصفهان و معطوف به خشکی زاینده‌رود نیست، بلکه در پشت سد زاینده‌رود که زمانی هر بازدیدکننده بیم آنکه آیا این دیواره‌های بتونی توانایی مقابله با ضربه‌های شلاق‌گونه آبی که عصبانی از اینکه راه آن را سد کرده‌اند را دارد، دیگر خبری نبود و آرام و بی‌صدا با رنگ سبز آبی خود در پایین سد آرمیده و دیگر نه جوششی و نه خروشی، و منتظر تا ببیند روزگار برای آن چه سرنوشتی را رقم می‌زند.

در این بازدید یک روزه مدیر امور سد زاینده‌رود گفت: سد زاینده‌رود در 110 کیلومتری غرب اصفهان احداث و مطالعات برای ساخت این سد در سال 42 آغاز و در سال 45 گروه سازنده اروپایی در این مکان مستقر شدند و از سال 46 بتون‌ریزی سد آغاز و 48 تمام شده است.

وی ادامه داد: از سال 48 تا 49 نیروگاه و سد تنظیم کننده احداث شده و از سال 49 تاکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

طباطبایی با توضیحات بیشتری درباره این سد اذعان داشت: این سد از نوع بتنی دو قوسی شلجمی با طول تاج 452 متر، عرض در تاج 6 متر و ارتفاع از پی 100 متر است.

وی اضافه کرد: حداکثر حجم مخزن یک هزار و 800 میلیون متر مکعب و حجم مخزن مفید یک هزار و 250 میلیون متر مکعب بوده و به منظور تولید سالیانه 250 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی، کنترل سیلاب‌های فصلی، تنظیم آب کشاورزی مورد نیاز 100 هزار هکتار اراضی دشت اصفهان و تأمین آب مورد نیاز صنایع مستقر در اصفهان احداث گردیده است.

مدیر امور سد زاینده‌رود با اشاره به اینکه در داخل بدنه سد هفت آبگیر تعبیه شده است، افزود: سه آبگیر برای توربین‌های نیروگاه و دو آبگیر برای تخلیه کف که هشت متر بالاتر از کف رودخانه است و سه آبگیر که برای تخلیه سیلاب تعبیه شده است.

وی با بیان فعالیت 40 ساله سد زاینده‌رود اظهار داشت: در این مدت شاهد دو خشکسالی بوده‌ایم، یک بار در شهریور ماه سال 79 بود که شرایط آن زمان همانند شرایط فعلی است که در خرداد ماه سال جاری شاهد آن هستیم.

طباطبایی تصریح کرد: سد زاینده‌رود بهترین شرایط را از نظر رسوب‌گیری در ایران دارد چرا که مسیری که آب به پشت سد برسد مسیر کوتاهی حدود 60 کیلومتر است که 30 کیلومتر آن دریاچه و 30 کیلومتر دیگر آن رودخانه است.

وی ادامه داد: برآورد می‌شود با آورد 1.5 میلیارد متر مکعب حدود 60 میلیون متر مکعب رسوب داشته باشیم و این شرایط بسیار مطلوبی در مقایسه با سفیدرود است.

مدیر امور سد زاینده‌رود میزان آب ذخیره در پشت سد زاینده‌رود را 37 متر کمتر نسبت به سال گذشته عنوان و تاکید کرد: آبگیری سد بیشتر از آب برف و بارندگی در غرب استان تأمین می‌شود که سال گذشته این میزان بسیار کاهش داشته است.

در ادامه این بازدید از نیروگاه سد زاینده‌رود که با دارا بودن سه ژنراتور هرکدام با ظرفیت 5.18 مگاوات قادر است سالیانه به طور متوسط 250 گیگا وات ساعت تولید برق داشته باشد، را مشاهده کردیم.

نیروگاه سد تنظیمی زاینده‌رود از دو قسمت تشکیل شده است، سالن اصلی نیروگاه و ساختمان جنبی آن که سالن اصلی نیروگاه که تراز کف آن محل استقرار ژنراتورها است و همچنین در کف یک دهانه برای تعمیرات و نصب در نظر گرفته شده است و جهت تخلیه توربین نیز یک واحد طراحی شده است.

در قسمت دیگری از نیروگاه سیستم تخلیه کننده نیروگاه در ساحل چپ با یک مجرای بسته است که این مجرا پس از نیروگاه از یک شیب بالا می‌آید و در این تراز تا رودخانه ادامه پیدا می‌کند و در ساحل راست سیستم تخلیه به صورت کانال روباز مشاهده می‌شود.

به گزارش فارس، در ادامه این بازدید با برگزاری یک نشست خبری علی بصیر پور مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بحران آب زاینده‌رود را در پنج ریشه اساسی مورد بررسی قرار داد.

وی به عنوان یکی از دلایل به موقعیت اقلیمی کشور ایران اشاره و تاکید کرد: 70 درصد از مساحت کشور ایران در محدوده مناطق خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و تنها 25 درصد از آن در مناطق مدیترانه‌ای و مرطوب است.

بصیر پور عامل دوم عدم تعادل بین منابع و مصارف دانست و افزود: احداث سد زاینده‌رود بارگذاری‌های کلانی را در سطح مملکتی از جمله در صنایع را به همراه داشته و به دنبال آن جمعیت بسیاری را به اصفهان کشاند که منجر به افزایش مصرف آب بیش از حد تولید شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس نیازهای تعهد شده حوزه زاینده‌رود دو میلیارد و 150 میلیون متر مکعب است در حالی که کل منابع در دست ما حدود یک میلیارد و 570 میلیون متر مکعب است و در شرایط موجود 600 میلیون متر مکعب موجودی آب حوزه سد زاینده‌رود است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بررسی دوره‌های خشکسالی در 40  سال گذشته اذعان داشت: رکورد خشکسالی در پنج سال گذشته در استان اصفهان شکسته شده که تغییر اقلیمی هم در این مورد بی‌تأثیر نبوده است.

وی به عدم مدیریت یکپارچه حوزه منابع آبی اشاره و تصریح کرد: این مشکل عدم مدیریت یکپارچه از سال 84 بر اساس تصویب لایحه‌ای در مجلس به وجود آمد که مدیران هر دو استان اصفهان و چهار و محال و بختیاری خواستار مدیریت پیوسته در تولید و توزیع آب زاینده‌رود هستند.

در بخشی دیگری از این نشست خبری غلامحسین حیدری پور معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: خشکسالی در سال جاری شدیدتر از سال‌های گذشته است و با شرایط حادی در قرارگاه آب منطقه‌ای استان اصفهان برنامه توزیع آب تدوین شده است.

وی با اشاره به خشکسالی در پنج سال گذشته اضافه کرد: با مدیریتی که در بحران خشکسالی انجام شد تنها دو سال را رودخانه زاینده‌رود خشک بوده و 3 سال دیگر زنده بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان تأثیر خشکسالی بر میزان کاهش آب‌های زیرزمینی را این‌گونه عنوان و اذعان داشت: به طور متوسط کاهش میزان آب‌های زیرزمینی بر خلاف اجرای طرح‌های تعادل در حدود یک تا 12 متر بوده است.

به گزارش فارس از اصفهان، سرانجام این سفر یک روزه هم با بازدید از قلب تپنده اصفهان که نه تنها آب مورد نیاز خود و شهرستان‌های اطراف را تأمین می‌کند، وظیفه تأمین آب شهرستان‌های اطرافش را که آنها هم از کم آبی در مضیقه هستند را بر عهده دارد، به پایان رسید، اما خشکی و کم آبی آن هم‌چنان باقی است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول