اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت عدم صرفه‌جویی

پاییز امسال، آبی برای کشاورزان شرق اصفهان وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: چنانچه در این چند ماه صرفه‌جویی در مصرف آب صورت نگیرد، در پاییز سال جاری دیگر آبی برای کشاورزان شرق استان اصفهان وجود ندارد.

پاییز امسال، آبی برای کشاورزان شرق اصفهان وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی بصیرپور ظهر امروز در بازدید یک روزه خبرنگاران استان اصفهان از سد زاینده‌رود اظهار داشت: با عدم صرفه‌جویی در مصرف آب نه تنها کشاورزان بلکه نیروگاه سد زاینده‌رود به احتمال بسیار تعطیل می‌شود و تا پاییز سال جاری امکان راه‌اندازی مجدد آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: با همین روند بحران کم‌آبی و عدم صرفه‌جویی خشکی زاینده‌رود را تا آخر سال جاری شاهد هستیم.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگه‌داری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این مطلب ادامه داد: در همین چند ماه اخیر برداشت‌های کنترل نشده‌ از بالادست منجر شده تا مشکل آب‌رسانی به پالایشگاه و نیروگاه به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان اصفهان بوده‌ایم، اما باز با پدیده کم‌‌آبی مواجه هستیم، تصریح کرد: میزان بارندگی در کل استان با رشد 11 درصدی و در شهرستان نائین و اردستان که جز مناطق خشک هستند، رشد 65 درصدی داشته‌ایم، اما در باتلاق گاوخونی که منبع تولید آب استان اصفهان محسوب می‌شود، کاهش 20 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

بصیرپور اضافه کرد: در چهار ایستگاه شاخص اصفهان در قلعه شاهرود و چلگرد در شهر اصفهان میزان بارندگی سال جاری نسبت به متوسط بلندمدت سال گذشته 173 درصد رشد داشته اما در حوزه چلگرد کاهش 24 درصد داشته است.

وی حجم آب زاینده‌رود تا اواسط خردادماه سال جاری 628 میلیون مترمکعب اعلام و اذعان کرد: این در حالی است که میزان ورودی آب حدود 720 میلیون مترمکعب است و این میزان بدترین حجم آب زاینده‌رود تا چهار سال گذشته به شمار می‌رود، یعنی در حال حاضر حدود 280 میلیون مترمکعب آب ذخیره موجود در پشت سد است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگه‌داری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در مورد بحران آب زاینده‌رود دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که آن را در پنج ریشه اساسی بررسی می‌کنیم.

وی به عنوان یکی از دلایل به موقعیت اقلیمی کشور ایران اشاره و تاکید کرد: 70 درصد از مساحت کشور ایران در محدوده مناطق خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد و تنها 25 درصد از آن در مناطق مدیترانه‌ای و مرطوب است.

بصیرپور عامل دوم عدم تعادل بین منابع و مصارف دانست و افزود: احداث سد زاینده‌رود بارگذاری‌های کلانی را در سطح مملکتی از جمله در صنایع را به همراه داشته و به دنبال آن جمعیت بسیاری را به اصفهان کشاند که منجر به افزایش مصرف آب بیش از حد تولید شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس نیازهای تعهد شده حوزه زاینده‌رود 2 میلیارد و 150 میلیون مترمکعب است، در حالی که کل منابع در دست ما حدود یک میلیارد و 570 میلیون مترمکعب است و در شرایط موجود 600 میلیون مترمکعب موجودی آب حوزه سد زاینده‌رود است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگه‌داری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه آب منطقه‌ای دوره‌های خشک‌سالی در 40 سال گذشته را بررسی کرده است، اذعان داشت: رکورد خشک‌سالی در پنج سال گذشته در استان اصفهان شکسته شده که تغییر اقلیمی هم در این مورد بی‌تأثیر نبوده است.

وی به عدم مدیریت یکپارچه حوزه منابع آبی اشاره و تصریح کرد: این مشکل عدم مدیریت یکپارچه از سال 84 براساس تصویب لایحه‌ای در مجلس به وجود آمد که مدیران هر دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری خواستار مدیریت پیوسته در تولید و توزیع آب زاینده‌رود هستند.

بصیرپور اضافه کرد: حوزه سد زاینده‌رود یک سوم از استان اصفهان را دربر می‌گیرد که 93 درصد آن در استان اصفهان و 7 درصد دیگر در استان چهارمحال و بختیاری است و تنها پنج درصد از این حوزه قابلیت تولید آب دارد که باید علاوه بر تأمین آب خود و کل استان اصفهان، منابع آبی مورد نیاز استان‌های مجاور را نیز فراهم کند.

وی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که برای توزیع آب سال 90-91 انجام شد با ادامه خشک‌سالی امکان تحقیق آن میسر نبود و در نتیجه میزان آب مصرفی صنایع را 20 درصد و آب شرب مصرفی را 10 درصد کاهش دادیم.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگه‌داری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در این شرایط آب رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان نیز از خردادماه قطع شد و آب نیروگاه اسلام‌آباد و پالایشگاه دیگر قابل تأمین نیست و هم‌چنین آب باغ‌های بالادست نیز یک هفته در ماه تأمین می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول