اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی:

مواد روان‌گردان در خوابگاه‌های دانشجویی شیوع پیدا کرده است

خبرگزاری فارس: رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی از وجود 200 هزار معتاد در این استان خبر داد و گفت: متاسفانه استفاده از مواد روان‌گردان در خوابگاه‌های دانشجویی شیوع پیدا کرده است.

مواد روان‌گردان در خوابگاه‌های دانشجویی شیوع پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ماشاءالله صادقی ساعاتی پیش در نشست خبری دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در محل این دبیرخانه برگزار شد، اظهار کرد: پس از بحران‌های فقر، رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدید هسته‌ای، مواد مخدر پنجمین بحران جامعه جهانی است، به طوری که 250 میلیون نفر از مردم جهان برابر آمار سازمان ملل معتاد بوده و یا حداقل یک بار مواد مخدر را تجربه کرده‌اند.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی افزود: برابر آمارهای رسمی در کشور 2 میلیون نفر معتاد به مواد مخدر داریم که 200 هزار نفر آنها در استان خراسان‌رضوی هستند که بین 3 هزار و 500 تا 4 هزار نفر آنها معتادان پرخطر یا تابلو هستند که اولویت برنامه‌های دولت در مبارزه با مواد مخدر بحث درمان این افراد است.

وی ادامه داد: بیش از 10 میلیون نفر در دنیا به کار قاچاق مواد مخدر مشغولند که سود سالانه قاچاقچیان حرفه‌ای مواد مخدر 500 تا 600 میلیارد دلار است که این امر باعث تبدیل شدن مواد مخدر به بحرانی جهانی شده است.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی با اشاره به 26 ژوئن، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در خصوص برنامه‌های این شورا در هفته مبارزه با مواد مخدر در استان گفت: سخنرانی در نماز جمعه، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، برگزاری مسابقات علمی فرهنگی و ورزشی، همایش‌های مختلف، راهپیمایی نمادین در مشهد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه صنوف، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و ورزشکاران، برگزاری جلسات آموزشی برابر اقشار مردم در خصوص روان‌گردان‎ها و محرک‌ها، امحای 5 هزار و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر و تقدیر از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر از جمله برنامه‌های ما در این هفته است.

وی افزود: در روز یک‌شنبه هفته آینده بزرگ‌ترین مرکز نگه‌داری اجباری معتادین پر خطر با ظرفیت 500 نفر با امکاناتی بی‌نظیر در ابتدای جاده کلات با حضور مسئولین به بهره‌برداری خواهد رسید که پس از مرکز اجباری سنگ‌بست که دارای 100 نفر ظرفیت است، دومین مرکز ترک اعتیاد و توان‌بخشی اجباری دولتی است.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه نهادهای قضایی نقش زیادی در مبارزه با مواد مخدر دارند، خاطرنشان کرد: در روز چهارشنبه هفته آینده که به عنوان روز قانون، دستگاه قضایی و مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری شده است، همایشی در مشهد با همین عنوان برگزار می‌شود که در آن از قضات فعال در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیر خواهد شد.

صادقی در ادامه این نشست در خصوص وضعیت شهرهای استان از نظر شیوع مواد مخدر گفت: بیشتر معتادین استان در مشهد هستند و به اندازه‎ای که در مشهد مشکل داریم حتی در شهرهای مرزی مشکل نداریم که مهاجرت نیز بر مشکلات مشهد افزوده است.

وی افزود: مشهد شهری زیارتی و توریستی است که افراد معتاد و یا مجرمین فراری به دلیل شلوغی شهر به واسطه حضور زوار، این شهر را محل خوبی برای اختفا می‌دانند که این مساله در مورد تمامی شهرهای توریستی و مسافرپذیر وجود دارد.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه 18 دستگاه در کار مبارزه با مواد مخدر وظایفی دارند، تصریح کرد: وظایف ما بر سه محور عمده پایه‌ریزی شده است که محور اول شامل مقابله پلیسی با قاچاقچیان از مرزها تا داخل شهرهاست که در این حوزه نیروی انتظامی فعال است و اداره اطلاعات نیز به این نیرو کمک می‌کند.

وی افزود: محور دوم فعالیت‌ها شامل درمان و کاهش آسیب‎های مواد مخدر برای افراد معتاد است که در این حوزه نیز دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و چندین سازمان دیگر فعال هستند.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: اکنون در استان 480 مرکز ترک اعتیاد سرپایی داریم که به دلیل اینکه داروهای ترک مواد مخدر گران هستند و دولت به این داروها یارانه می‌دهد، معتادین در محل این مراکز دارو را دریافت و همان جا مصرف می‌کنند.

وی افزود: 8 مرکز و کمپ ترک اعتیاد در استان فعال هستند که در این مراکز نیز معتادین بین یک تا سه ماه نگه‌داری می‌شوند.

صادقی از پیش‌گیری به عنوان سومین محور فعالیت‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یاد کرده و تاکید کرد: پیش‌گیری یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام است، ما اکنون 2 میلیون معتاد داریم که باید درمان شوند و در مقابل نزدیک به 40 تا 45 میلیون جوان داریم که در معرض خطر مواد مخدر هستند و در این راستا ما باید برای پیش‌گیری از کودکی و در خانواده برنامه داشته باشیم تا دانشگاه و محل کار مشکلی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اعتیاد این است که در محیط‌های جمعی گسترش می‌یابد که به عنوان مثال خوابگاه‌های دانشجویی یکی از این محیط‌هاست و مصرف مواد روان‌گردان در این محیط روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی افزود: اخیراً مرسوم شده است که برای بیدار ماندن دانشجویان در شب‌های امتحان به آنها قرص‌هایی پیشنهاد می‌شود که روان‌گردان است و مصرف حتی یک ‌بار این مواد می‌تواند باعث اعتیاد شود، ضمن اینکه ترک این مواد نیز بسیار مشکل است و روش درمانی سخت و پیچیده‌ای دارد.

صادقی در خصوص کشفیات مواد مخدر در سال گشته نیز گفت: در سال 90 در استان نیروی انتظامی و اداره اطلاعات 17 هزار و 640 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط کردند.

وی افزود: یکی از نکات قابل توجه در بازار عرضه مواد مخدر در سال گذشته این بود که قیمت تریاک و مواد سنتی افزایش یافت و در عوض قیمت شیشه کاهش داشت که این مساله نشان از فراوانی بیشتر این ماده خطرناک است که برای این موضوع برنامه‌هایی خواهیم داشت.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص تغییر ذائقه مصرف معتادین از مواد سنتی به صنعتی خاطرنشان کرد: دو گروه عمده در حوزه مواد مخدر فعالند که دسته اول سوداگران مرگ هستند که برای پول به کار قاچاق و توزیع مواد می‎پردازند و گروه دوم استعمارگران هستند که با نیت آلوده کردن جوانان انقلابی کشورهای استقلال یافته به دنبال تضعیف این کشورها و سلطه بر آنان هستند.

وی افزود: در 6 سال اخیر طی یک حرکت خزنده، استعمارگران ذائقه مصرف کنندگان مواد مخدر را تغییر دادند و اکنون تعداد کمی از معتادین تریاک مصرف می‌کنند که اکثراً معتادان قدیمی هستند که اگر همین افراد هم از بین بروند دیگر هیچ کس به سمت تریاک نخواهد رفت.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی ادامه داد: استعمارگران شیشه را جایگزین تریاک کردند و اکنون اگر در اینترنت جست‌و‌جو کنید به راحتی فرمول تهیه آن را به دست خواهید آورد و ایرانیان هم که هوش سرشاری دارند در این کار هم پیشرفته‌اند و اکنون بیشتر شیشه مصرف شده در ایران در داخل کشور تولید می‌شود.

صادقی گفت: در تولید این ماده روان‌گردان در لابراتوارهای زیرزمینی از مواد نامرغوب استفاده می‌شود و حتی از مواد شوینده به جای اسید آنها استفاده می‌شود که سبب متلاشی شدن بدن می‌شود و بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/ب10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول