اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بهمن ماه

بخش نخست جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: بخش نخست جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

بخش نخست جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) که در دفتر انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد اظهار کرد: به طور اساسی این جشنواره چند هدف را دنبال می‌کند که نخستین مورد آن، زمینه‌سازی برای ارتقا و توسعه مطالعات سیاسی اسلام است.

وی با تاکید بر عمق‌بخشی به آگاهی حوزه‌های علمیه به نقش دانش سیاسی اسلام در حوزه تولید علم به‌ عنوان هدف دوم جشنواره افزود: معرفی توان علمی حوزه‌های علمیه در زمینه علوم اسلامی انسانی و دانش سیاست، تمهید و زمینه‌سازی برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان به منظور انجام پژوهش‌های عمیق، بومی، بنیادی و کاربردی در حوزه دانش سیاست و نیز کمک به بازاندیشی و بازخوانی میراث فکری و علمی دانش سیاسی از منظر اسلام از دیگر اهداف این جشنواره است.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: از دیگر اهداف جشنواره می‌توان به پشتیبانی از نویسندگان برتر در حوزه دانش سیاسی اسلام، تقویت روحیه پژوهش در میان اندیشمندان حوزه سیاسی اسلام، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی طلاب در حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی با توجه به نیازهای سیاسی جهان اسلام و رصد آخرین پژوهش‌ها و مطالعات در حوزه اندیشه سیاسی اسلام اشاره کرد.

وی گفت: امیدواریم این اهداف زمینه لازم را برای نظریه‌پردازی و پاسخ به شبهات در خصوص اندیشه سیاسی جهان اسلام فراهم سازد.

سیدباقری با بیان اینکه از همه پژوهشگران و محققان اندیشه سیاسی اسلام به منظور ارائه آثار در جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) دعوت شده است بیان داشت: کتاب‌ها و آثار پژوهشی در قالب رساله دکترا و سطح چهار حوزه در این حوزه می‌گنجند.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: تاکنون سه کمیته علمی، اجرایی و بین‌الملل به منظور انجام سریع‌تر کارها در این جشنواره تشکیل شده‌اند و امیدواریم بتوانیم بحث اساسی و کلید «نیازشناسی، ظرفیت‌سنجی و رصد اندیشه سیاسی اسلام» را مورد بحث و بررسی قرار دهیم که این کار در قالب شناسایی نویسندگان، نهادها و مجلات برتر در حوزه اندیشه سیاسی اسلام صورت می‌گیرد.

وی جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) را شامل دو بخش دانست و افزود: بخش نخست به شناسایی و معرفی نویسندگان، کتاب‌ها و مجلات برتر اختصاص داشته و در بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد ضمن اینکه بخش دوم شامل شناسایی و رصد اندیشه سیاسی اسلام نیز همزمان با پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد در بهار سال 92 برگزار می‌شود.

سیدباقری از دعوت اندیشمندان کشورهایی چون مالزی، تونس، روسیه و برخی دیگر از کشورهای اسلامی به منظور حضور در بخش دوم جشنواره خبر داد و تاکید کرد: این کار برای بررسی رویکردهای بین‌المللی اندیشه سیاسی اسلام صورت می‌گیرد.

*پایان مردادماه، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) امام راحل(ره) را بزرگترین اندیشمند سیاسی اسلام در قرن اخیر دانست و گفت: به همین دلیل نام زیبای ایشان برای این جشنواره بین‌المللی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی کار موضوع خاصی تعیین نشده و کتاب‌ها، رسالات سطح چهار حوزه و دوره دکترا می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند ضمن اینکه مهلت ارسال آثار نیز تا پایان مردادماه خواهد بود.

سیدباقری با اشاره به رویکرد بین‌المللی جشنواره امام خمینی(ره) عنوان داشت: این کار به منظور رصد تاثیرات اندیشه سیاسی امام راحل(ره) در عرصه بین‌الملل صورت می‌گیرد زیرا کارهای مختلفی در این عرصه انجام شده و هدف ما در گام نخست، ارزیابی اینگونه اقدامات و تاثیرات موجود در جهان اسلام برگرفته از جمهوری اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام است.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: کلام سیاسی، تفسیر سیاسی و دیگر رشته‌های اندیشه سیاسی اسلام با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره) در این جشنواره مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی از رایزنی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: معاونت‌های بین‌الملل و پژوهش حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، دانشگاه مفید، جامعة المصطفی العالمیة و استانداری قم طرف مشاوره انجمن مطالعات سیاسی حوزه‌های علمیه قرار داشته و استقبال خوبی از این همایش کرده‌اند.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول