اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:

پروژه مالچ بیولوژیک موفقیت‌آمیز نبود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: پروژه آزمایشی مالچ‌‌بیولوژیک تاکنون با موفقیت همراه نبوده است.

پروژه مالچ بیولوژیک موفقیت‌آمیز نبود

عزیز ارشم امروز درگفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اجرای پروژه آزمایشی مالچ بیولوژیک را در استان از سه سال پیش یادآور شد و اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها برای بیابان‌زدایی، پروژه مالچ بیولوژیک را به صورت آزمایشی در اهواز در سطح دو هکتار به اجرا گذاشت.

وی افزود: بر اساس مشاهدات این پروژه تاکنون موفقیت چندانی نداشته است با این وجود، کار بر روی این پروژه هنوز ادامه داد و محققان درصدد معرفی و بکارگیری انواع دیگر مالچ‌های بیولوژیک به جای مالچ نفتی و شیمیایی هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اثرات زیست محیطی منفی مالچ نفتی را رد کرد و افزود: تاکنون منابع علمی مستندی در مورد آثار سوء مالچ نفتی به دست نیامده است و اگر افرادی چنین مراجعی در دست دارند، آن را در اختیار ما قرار دهند.

ارشم با تأکید بر ایجاد تنوع کافی در مالچ اظهار کرد: با افزایش قیمت مالچ نفتی، باید به دنبال تولید گونه‌های کم هزینه برای استفاده در بیابان‌زدایی باشیم.

وی همچنین اعتبارات پژوهشی اداره کل منابع طبیعی استان را بسیار ناچیز دانست و افزود: اگر چه نیم درصد از اعتبارات برای پژوهش پیش بینی شده است اما به دلیل محدویت‌های قانونی این رقم بسیار ناچیز است و در سال گذشته فقط 30 میلیون تومان سهم پژوهش بوده است.

ارشم تصریح کرد: این اعتبار پاسخگوی نیازهای پژوهشی منابع طبیعی و چالش‌های آن نیست.

مالچ، ماده چسبنده گرفته شده از مواد نفتی است. اصولا در علوم جنگل مالچ به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می‌شود. مالچ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول