اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:

بدون مالچ رایگان بیابان‌زدایی خوزستان محقق نمیشود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: بدون در اختیار داشتن مالچ رایگان، مصوبه سفر هیئت دولت به استان مبنی بر بیابانزدایی 200 هزار هکتار محقق نمی‌شود.

بدون مالچ رایگان بیابان‌زدایی خوزستان محقق نمیشود
عزیز ارشم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به خوزستان برای بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان با تامین اعتبار وزارت نفت، اظهار داشت: بر اساس برآوردی که صورت گرفته 400 میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار لازم است و در سال‌های باقیمانده طرح باید سالانه حدود 90 میلیارد تومان اختصاص یابد اما با توجه به قیمت بالای مالچ و با این اعتبار، عملا کار در سطح 200 هزار هکتار انجام نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای مصوبه با اعتبار پیش بینی شده باید مالچ‌ به صورت رایگان تامین شود، گفت: قیمت هر لیتر مالچ در سال‌های نه چندان دور120 ریال بود، این در حالیست که در حال حاضر به حدود 7 هزار ریال رسیده است به طوری که بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی را خرید مالچ به خود اختصاص می‌دهد و اجرای کامل مصوبه محقق نمی‌شود.
عضو شورای اداری خوزستان با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت این پروژه باید در سال 88 آغاز و ظرف پنج سال به اجرا در می‌آمد، توضیح داد: با ابلاغ دیرهنگام اعتبارات، عملیات اجرایی از سال 89 آغاز شد؛ البته در این سال نیز اعتبارات به موقع ابلاغ نشد و با توجه به اینکه عملیات مالچ پاشی، نهال‌کاری و ایجاد پوشش گیاهی در بازه زمانی خاصی قابل اجراست، زمان از دست رفت و فرصت و زمان کافی برای کار نبود.
ارشم اظهار داشت: در سال گذشته به عنوان نخستین سال اجرای طرح، اداره کل منابع طبیعی به طور مستقیم عملیات اجرایی را آغازکرد و بیابان‌زدایی در سطح 5 هزار هکتار انجام شد که در حال حاضر 90 درصد پیشرفت دارد و کماکان مراقبت و نگهداری و آبیاری در حال انجام است.
وی اعتبار توافق شده با وزارت نفت را برای سال نخست 30 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این سال حدود 15 میلیارد تومان به این طرح  اختصاص یافت.
این مقام مسئول گفت: مقرر شده ادامه عملیات بیابان‌زدایی به صورت کامل به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شود که هم اکنون هماهنگی‌های لازم به عمل آمده و ترک تشریفات برای واگذاری کار در حال انجام است.
به گفته وی، با توجه به اینکه هنوز فصل مناسب برای بیابان‌زدایی فرانرسیده، بنابراین هیچ رکود یا عقب افتادگی در آغاز مرحله دوم نیست و با رسمی شدن قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء، عملیات اجرایی از پائیز امسال آغاز می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی خوزستان افزود: با توجه به اینکه واگذاری عملیات اجرایی به قرارگاه خاتم الانبیاء تقریبا قطعی شده این پیمانکار به صورت غیررسمی در حال تدارکات اعم از پیش‌بینی تهیه نهال، آشنایی با عرصه و بررسی نقشه‌ها، مذاکره پیمانکاران محلی و انتخاب تیم کاری است که با انعقاد قرارداد به صورت رسمی آغاز به کارمی‌کند.
280 هزار هکتار کانون فرسایش بادی در خوزستان وجود دارد که باید با طرح‌های مالچ‌پاشی و نهالکاری شن‌زارهای این اراضی تثبیت شود. در سفر دوم هیئت دولت به خوزستان در سال 87 مقرر شد وزارت نفت بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار از بیابان‌های خوزستان را تامین اعتبار کند، که این مصوبه به دلیل عدم تخصیص اعتبار توسط وزارت نفت یک سال به تاخیر افتاد.
اعتبار موردنیاز برای سال نخست 59 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، که وزارت نفت  با اختصاص 30 میلیارد تومان در سال 89 موافقت و در نهایت 15 میلیارد تومان پرداخت کرد.
48 هزار هکتار از کل 200 هزار هکتار ذکر شده در این مصوبه، نیاز به مالچ‌پاشی دارد که در اهواز، امیدیه، دشت آزادگان و شوش قرار دارند. 
وزارت نفت مکلف است ضمن تامین و تحویل رایگان مالچ مورد نیاز اجرای این ماده، برنامه‌ریزی لازم برای تولید و نگهداری این ماده در پالایشگاه منطقه را به‌عمل آورد و اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط با پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تامین شود.
انتهای پیام/غ10                
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول