اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست:

مالچ بیولوژیک جایگزین مالچ شیمیایی می‌شود

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورت مثبت بودن آزمایشات، مالچ بیولوژیک از نیمه نخست سال آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مالچ بیولوژیک جایگزین مالچ شیمیایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی‌محمد شاعری صبح امروز در حاشیه کنگره بین المللی گرد و غبار در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اجرای پروژه آزمایشی مالچ بیولوژیک در کشور اظهار داشت: با توجه به اثرات سوء زیست محیطی مالچ نفتی، در آینده نزدیک درصدد هستیم که مالچ بیولوژیک جایگزین مالچ شیمیایی شود.

وی تأکید کرد: در صورت مثبت بودن آزمایش‌ها مالچ بیولوژیک در نیمه نخست سال 91 استفاده می‌شود.

شاعری افزود: نمونه‌های معرفی شده از شرکت‌های معتبر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و تهران در حال آزمایش هستند.

وی هم‌چنین از انجام آزمایشاتی برای استفاده از روش‌های نوین در کنترل گرد و غبار خبر داد و گفت: این آزمایش‌ها از اوایل سال آینده در آذربایجان‌غربی و خوزستان اجرایی می‌شود.

وی از ارائه توضیحات بیشتر راجع به این آزمایشات خودداری کرد و افزود: در مورد این روش‌ها در آینده اطلاع‌رسانی بیشتری می‌شود.

* عرضه دستگاه‌های جدید تصفیه هوا

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا در داخل کشور خبر داد و افزود: دستگاه‌هایی با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری طراحی و سفارش ساخت آنها به دو شرکت در تهران و اصفهان داده شده است.

شاعری اظهار داشت: این دستگاه‌ها هوای 40 مترمربع از فضای اماکن عمومی و منازل را تا حد استاندارد کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: براساس تقاضای جامعه امکان تولید این دستگاه‌ها با قیمتی حدود 100 هزار تومان (یک سوم نمونه مشابه خارجی) وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به آلودگی‌های موجود توصیه می‌شود که شهروندان از این دستگاه‌ها در منازل استفاده کنند.

* انتقاد از بیابان‌زدایی در خوزستان

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گرد و غباری که طبیعت و بهداشت منطقه را در معرض تخریب قرار داده در سال 83 سه استان و در حال حاضر 22 استان کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: 90 درصد پدیده گرد و غبار کشور منشأ خارجی دارد که کم‌آبی، استفاده ناصحیح از سرزمین، خشک‌سالی‌های پی در پی، استفاده نادرست از منابع آبی و طبیعی، احداث سدهای پی در پی در حوزه‌های آبخیز بدون مطالعه کامل و همه جانبه و بدون ارزیابی زیست محیطی هم‌چنین چرای بیش از حد مراتع خشک شدن تالاب‌ها از جمله علل اصلی پدیده گرد و غبار هستند.

به گفته وی، تغییرات آب و هوا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دما یک تا 5.1 درجه تغییر کرده و پدیده بیابان‌زایی نیز در کشور افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: 2 میلیون هکتار کانون بحران در کشور عراق شناسایی شده که در حال افزایش هستند.

وی با اشاره به اقدامات دبیرخانه کارگروه ملی گرد و غبار توضیح داد: دو اقدام مهم برای مدیریت گرد و غبار فرامرزی از جمله تشکیل دبیرخانه گرد و غبار با همکاری عراق، سوریه، ترکیه و اردن، آشنا کردن کار‌شناسان عراق با روش‌های جدید، تدوین طرح جامع مقابله با گرد و غبار عراق با بیابان‌زدایی یک میلیون هکتار در مدت پنج سال و تهیه طرح بیابان‌زدایی کشور برای بیابان‌زدایی سالانه 500 هزار هکتار است که البته به دلیل محدودیت اعتبارات سالانه 100 هزار هکتار بیابان‌زدایی در حال حاضر انجام می‌شود.

شاعری با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار در خوزستان با استفاده از اعتبارات وزارت نفت از کندی اجرای این مصوبه انتقاد کرد و افزود: بعد از دو سال، این پروژه فقط 80 درصد (معادل 5 هزار هکتار) پیشرفت دارد.

وی اظهار داشت: از حدود 504 میلیارد تومان که برای اجرای این مصوبه پیش‌بینی شده تاکنون 20 میلیارد تومان اختصاص یافته با این حال شرکت نفت اعلام کرده برای تأمین مالی این مصوبه هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و منابع طبیعی و استانداری خوزستان باید برای اجرای آن اقدام جدی کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل 70 تن گرد و غبار را رسوب می‌دهد، گفت: خوزستان 10 کانون بحرانی منشاء گرد و غبار دارد که باید با جنگل‌کاری مهار شوند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت نفت مکلّف است هزینه اجرای 200 هزار هکتار بیابان‌زدایی در خوزستان را تأمین کند، در مورد عدم اختصاص مالچ رایگان به این پروژه توضیح داد: براساس آیین‌نامه مقابله با گرد و غبار مالچ باید به صورت رایگان دراختیار این پروژه قرار می‌گرفت اما به دلیل مشکلات قانونی و قیمت مالچ وزارت نفت از این اقدام سرباززده و به تعهدات خود عمل نکرده، در ‌‌نهایت مقرر شده بود معاونت برنامه‌ریزی و راهبری ریاست جمهوری اعتبار لازم برای تأمین مالچ رایگان را تأمین کند تا اجرای این پروژه با مشکل مواجه نشود، البته این اعتبار تاکنون تأمین نشده است.

کنگره بین‌المللی پدیده گرد و غبار و آثار زیانبار آن از 26 تا 28 بهمن‌ماه توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین در اهواز برگزار شده است.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول