اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر:

قابلیت‌های کشاورزی نیکشهر نقش بسزایی در اقتصاد مردم دارد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر گفت: با توجه به قابلیت‌ها و استعدادهای فراوان شهرستان نیکشهر در بخش کشاورزی، می‌تواند در اقتصاد روستانشینان منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

قابلیت‌های کشاورزی نیکشهر نقش بسزایی در اقتصاد مردم دارد

حبیب رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، در زمینه عملکرد این مدیریت اظهار داشت: شهرستان نیکشهر داراى 448 هزار و 920 واحد دامى شامل 397 هزار و 320 راس بز و گوسفند،21 هزار و 950 راس گاو و گوساله و بیش از 4 هزار و 100 نفر شتر و دو واحد مرغدارى فعال با ظرفیت سالانه 212 هزار قطعه مرغ و 424 تن گوشت سفید تولیدى در سال و 365 کلنى زنبور عسل است.

وی افزود: در زمینه توسعه خدمات دامپرورى اقداماتی از جمله؛ عملیات تلقیح مصنوعى با حجم عملیاتى 50 دز، بهسازى اماکن دامى در سطح 108 متر مربع، احداث یک واحد جایگاه دامى، بهسازى حوضچه ضد عفونى درب ورودى سالن مرغداری‌ها در سطح 21 متر مربع، احداث جایگاه بهداشتى دام، ساخت شش واحد جایگاه بهداشتى دام، بهبود افزایش تولیدات دام، احداث یک واحد جایگاه شیردوشى، انجام 350 نفر خدمات شتردارى، بهبود و افزایش تولیدات طیور و زنبور عسل، نظارت و تهیه کارت بهبود مدیریت 36 هزار قطعه مرغ گوشتى، خرید 14 کلنى زنبور عسل و توزیع در بین متقاضیان را انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر به دیگر اقدامات این مدیریت اشاره کرد و بیان داشت: تجهیز 200 کلنى زنبوردارى، بهبود تغذیه طیور، عملیات مربوط به بهبود و افزایش راندمان تغذیه طیور با خرید 50 عدد دانخورى و آبخورى، به بهره‌بردارى رسیدن یک واحد مرغدارى گوشتى به ظرفیت 23 هزار قطعه در بخش فنوج با دریافت (180 میلیون تسهیلات)، آغاز به تاسیس یک واحد مرغدارى گوشتى به ظرفیت 20 هزار قطعه در روستاى خیرآباد بخش فنوج، احداث شش واحد جایگاه بهداشتى دام در سطح شهرستان به ظرفیت 100 راس گاو گوشتی، تجهیز 200 کلنى زنبور عسل در بخش‌هاى قصرقند مرکزى و ترویج آن در بین کشاورزان از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

رئیسی ادامه داد: همچنین پیگیرى طرح اصلاح نژاد گاو بومى به منظور افزایش تولید 50 راس گاو در سال‌جارى، اخذ سه فقره موافقت اصولى طرح مرغدارى گوشتى به ظرفیت 60 هزار قطعه در هر دوره، اخذ پروانه تاسیس یک واحد گاودارى شیرى در بخش لاشار و معرفى یک نفر متقاضى طرح پرواربندى گوساله به ظرفیت 200 راس در بخش مرکزى برای اخذ موافقت اصولى از دیگر اقدامات این مدیریت است.

وی در زمینه صنایع کشاورزی شهرستان نیکشهر گفت: شهرستان نیکشهر با قابلیت‌هاى بخش دامپرورى، شیلاتى، باغى و زراعى داراى پتانسیل‌هاى مناسبى در زمینه ایجاد صنایع بوده و صنایع تبدیلى و تکمیلى بخش کشاورزى به عنوان پشتیبان و مکمل فعالیت‌هاى بخش کشاورزى با ایفاى نقش اساسى در ایجاد و توسعه زنجیره‌هاى تولید و تنوع بخشى به مشاغل روستایی با کاهش ضایعات تولیدات کشاورزى و ایجاد ارزش افزوده موجب ایجاد اشتغال مولد و جذب نیروى مازاد بخش کشاورزى و کاهش نرخ بیکارى شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر بیان کرد: این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها در ارتقاء شاخص‌هاى زندگى روستا نشینان و رشد اقتصادى مناطق روستایى کمک فراوانی می‌کند. 

رئیسی اضافه کرد: سازماندهى سوخت 123 مورد ماشین آلات کشاورزى و صدور حواله اینترنتى برای سهمیه سوخت، بررسى و تایید سطوح زیر کشت هزار و 72 حلقه چاه‌هاى کشاورزى با مساحت 2 هزار و 100 هکتار از طریق اینترنت، پیگیرى تسهیلات خرید تراکتور متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات مذکور و معرفی آنان به استان، پیگیری برای برقدار کردن چاه‌های کشاورزى

پروانه‌دار در زمینه صرفه‌جویى در مصرف سوخت،  همکارى با تیم بازرسی کمیته سوخت شهرستان و بازدید از سوخت گیران بخش‌هاى فنوج، لاشار، مرکزی، قصرقند و مشاهده دو مورد غیر فعال از مجموع 145 مورد، پیگیرى امور شالیکوبی‌ها و سازماندهی سوخت آنان،  پیگیری طرح‌های صنایع تبدیل و تکمیل سطح شهرستان و پروانه‌دار کردن چهار مورد شالیکوبی و راه‌اندازی سردخانه شهرک صنعتی، معرفى 746 نفر برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی که از این تعداد 35 نفر آنها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند از فعالیت‌های شاخص این مدیریت است.

وی در ارتباط با عملکرد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیکشهر نیز گفت: این منطقه با توجه به اقلیم گرم و خشک، شرایط مناسبی برای کشت محصولات باغی گرمسیری و نیمه گرمسیری دارا است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر افزود: مهمترین محصول باغی شهرستان خرما است که با سطح زیر کشت 5 هزار و 505 هکتار  نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال ساکنان منطقه ایفا می‌کند.

رئیسی ادامه داد: واحد باغبانی شهرستان در راستای رساندن استعدادهای موجود شهرستان، برنامه‌ریزی و به فعلیت رساندن پروژه اجرایی در سال زراعی 90 و 91، اقداماتی از جمله نوسازی باغات موجود، مطالعه و تهیه شناسنامه باغات 500 مورد، نظارت و مشارکت بر ساماندهی نهالستان‌ها برای تهیه 30 هزار اصله نهال، اصلاح و نوسازی باغات موجود، توسعه باغات گرمسیری در سطح 37،5 هکتار شامل مرکبات انگور و انبه، تغذیه باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری 4،5 هکتار، به‌زراعی مدیریت کف باغ 52،5 هکتار، آزمون آب و خاک پنج مورد، اجاره درختان مادری دو مورد، توسعه باغات در اراضی مستعد و شیب‌دار، توسعه باغ در اراضی شیب‌دار باغ انگور و انار چهار هکتار، افزایش تولید گل، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی، کاشت، داشت و برداشت گیاهان زینتی و دارویی در سطح هشت هکتار (چای ترش) را انجام داده است.

وی تصریح کرد: رسالت ترویج دربخش کشاورزی، انتقال یافته‌های تحقیقاتی نوین که حاصل تلاش محققان مراکز تحقیقاتی علمی و دانشگاهی به بهره‌برداران است می‌باشدکه این امر به وسیله فرد مروج صورت می‌پذیرد.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر افزود: در زمینه آموزش و ترویج زراعت اقداماتی از جمله برگزاری 14 دوره کلاس آموزشی در زمینه کاشت، داشت و برداشت برنج، نباتات علوفه‌ای، سبزى و صیفی، سیر و پیاز و حبوبات با شرکت 299 نفر بهره‌بردار انجام شده است.

رئیسی بیان کرد: همچنین در ارتباط با آموزش و ترویج باغبانی؛ 11 دوره کلاس آموزشی در زمینه کاشت، داشت و برداشت مرکبات، نباتات گرمسیری، نخیلات و کشت‌های گلخانه‌ای با شرکت 244 نفر بهره‌بردار برگزار شده است.

وی برگزاری 10 دوره کلاس آموزشی پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بز، طیور بومی، زنبور عسل، آبزی پروری، بهداشت جایگاه دام با شرکت 215 نفر بهره‌بردار از جمله دوره‌هایی عنوان کرد که در زمینه آموزش و ترویج دام و طیور صورت پذیرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر گفت: در ارتباط با آموزش و ترویج بازاریابی محصولات کشاورزی نیز شش کلاس آموزشی ترویج و توسعه بیمه محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلى محصولات باغى با شرکت 152 نفر بهره‌بردار برگزار شده است.

رئیسی ادامه داد: برگزاری 10 دوره آموزشى در زمینه سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌اى، تغذیه گیاهى و ترویج خاک‌ورزی حفاظتى با شرکت 244 نفر بهره‌بردار از جمله کلاس‌های آموزش و ترویج آب و خاک است.

وی بیان داشت: در زمینه آموزش دوره‌های مهارتى فنی و حرفه‌اى غیر رسمى نیز 16 دوره آموزشى در زمینه پرورش زنبور عسل، نخلکاری، آفات و بیماری‌هاپ مرکبات، آفات و بیماری‌هاى خرما، آموزش زنان روستایى با شرکت 306 نفر بهره‌بردار برگزار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر خاطرنشان کرد: راه‌اندازى صندوق خرد زنان روستایى و تهیه و تکمیل بانک اطلاعات صندوق، تعمیر و ایجاد فضای مناسب یک باب اتاق برای پرورش قارچ صدفی برای نخستین بار در شهرستان به منظور آموزش زنان و دختران روستایى عضو صندوق، اطلاع رسانى و ثبت‌نام 16 هزار و 744 نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزى، دامى، آبزى‌پرورى، توزیع انواع کودهاى شیمیایى (ازته، فسفاته، پتاسه، کامل) از فعالیت‌های شاخص این مدیریت است.

رئیسی بیان کرد: واحد آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان که نقش آن انجام عملیات زیر ساخت‌های بخش کشاورزی شامل؛ مرمت و بازسازی قنوات، حفر و تجهیز چاه‌های کشاورزی، احداث انهار سنتی و کانال‌های آبیاری عمومی، احداث استخر ذخیره آب، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، جاده‌های دسترسی به مزارع، انتقال آب با لوله، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار، احداث سیل بند مزارع و احیا و مرمت بندسارها است در شهرستان فعالیت مطلوبی دارد.

وی گفت: این مدیریت پروژه‌های شاخصی از قبیل؛ اجرای 7 هزار و 865 متر سنگ بند و بغل بری، اجرای 6 هزار و 665 متر بغل بری و سرشکاف، اجرای هزار و 480 متر طوقه چینی میل چاه، اجرای 150 متر عملیات کف شکنی، اجرای 4 هزار متر پوشش بتنی مظهر، اجرای3 هزار و 200 متر ریزش برداری، پوشش انهارسنتی، پوشش 7 هزار متر از انهار با بهره‌برداری بیش از 30 روستا، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی شامل تجهیز و نوسازی 40 هکتار از اراضی سنتی با بهره‌برداری بیش از شش روستا را در سال 90 اجرا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر اضافه کرد: همچنین احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی، اجرای 10 هزار و 100 متر کانال آبیاری عمومی با 15 روستای بهره‌مند، احداث استخر ذخیره آب کشاورزی، اجرای 4 هزار و 750 متر مکعب استخر ذخیره آب با بهره‌مندی 27 روستا، احیا و مرمت بندسارها و حفر و تجهیز چاهک‌های کشاورزی، احیا و مرمت31 هزار متر مکعب بندسار با 11 روستای بهره‌مند، حفر و تجهیز 75 حلقه چاهک کشاورزی با 450 روستای بهره‌مند از دیگر پروژه‌های شاخص این مدیریت در سال گذشته است.

رئیسی عنوان داشت: در شهرستان نیکشهر 103 باب استخر پرورش ماهی دو منظوره با دیواره بتونی با ظرفیت تولید ماهیان گرمابی بیش از 100 تن در سال، استخرهای واجد شرایط پرورش 30 باب که 21 باب در بهار 91  فعال شد، در سطح شهرستان پنج آبند واجد شرایط ذخیره سازی و ظرفیت تولید بیش از 150 تن ماهی گرمابی که از این ظرفیت 80 درصد منابع ذخیره سازی شده‌اند و گونه‌های ذخیره سازی شده شامل (فیتوفاگ، کپور معمولی و آمور) وجود دارد.

وی افزود: رهاسازی تعداد 110 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی (سد خاکی چاهان)، تحویل تعداد 20 هزار و 400 قطعه بچه ماهی از مرکز تکثیر سازی و توزیع بین پرورش دهندگان سطح شهرستان، ماهیدار کردن تعداد 21 باب استخر پرورش ماهی در بخش‌های لاشار، بنت، قصرقند، فنوج و بخش مرکزی با مساحت 4 هزار و 720 متر مربع به تعداد 14 هزار و 750 قطعه، صدور یک مورد موافقت اصولی استخر با مساحت 500 متر مربع، بازدید از استخرهای پرورش ماهی سطح شهرستان، صید مقدار  5 هزار کیلوگرم ماهی آمور از استخرهای پرورش ماهی در سطح شهرستان و عرضه به بازار فروش و صید 8 هزار کیلوگرم از منابع آبی سطح شهرستان از فعالیت‌های شاخص‌ این مدیریت در بخش شیلات است.

مدیر جهاد کشاورزی نیکشهر گفت: شهرستان نیکشهر دارای 6 هزار و 500 هکتار اراضی زراعی است که سطح زیر کشت محصولات زراعی آن شامل موارد زیر است؛ نباتات علوفه‌ای 2 هزار و 200 هکتار (شامل یونجه، شبدر برسیم و سورگوم)، برنج هزار و 800 هکتار، سبزی و صیفی 900 هکتار ( شامل هندوانه، گوجه فرنگی، کدو، سیر، پیاز و سبزیجات برگی)، حبوبات 110 هکتار ( شامل باقلا).

رئیسی در زمینه عملیات انجام شده به منظور افزایش تولید سبزی و صیفی افزود: تهیه و توزیع 170 کیلوگرم بذور با کیفیت انواع سبزیجات برگی، تهیه و توزیع هشت کیلوگرم بذور ارقام جدید گوجه فرنگی، کاهو و کدو، تهیه و توزیع 100 لیتر انواع کودهای میکرو برای مصرف الگویی، تهیه و توزیع کود زیستی فسفاته در سطح 30 هکتار برای مصرف الگویی، اجرای مزرعه الگویی و نمایشی در سطح دو هکتار محصولات سبزی و صیفی (گوجه فرنگی، کدو و بادمجان) از جمله فعالیت‌های این مدیریت است.

وی بیان کرد: همچنین افزایش تولید حبوبات، تهیه و توزیع 500 کیلوگرم بذور با کیفیت باقلا (برکت و محلی، لوبیا سبز و نخود سبز) برای کشت الگویی، تهیه و توزیع بذور اصلاح شده بامیه در سطح دو هکتار، اجرای مزرعه نمونه و آزمایشی انواع حبوبات در سطح یک هکتار، افزایش تولید نباتات علوفه‌ای، تهیه و توزیع مقدار 12 تن بذر شبدر و برسیم و تهیه و توزیع مقدار 4.5 تن بذر سورگوم اسبید فید از دیگر اقدامات این مدیریت است.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول