اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل:

سند آمایش اردبیل آماده اجراست

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل گفت: سند آمایش استان با بیش از 99 درصد پیشرفت اجرایی و کارهای انجام شده آماده اجراست.

سند آمایش اردبیل آماده اجراست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داور صناعی ظهر امروز در جلسه کارگروه آمایش استان اظهار داشت: آمایش به معنای آراستن و آماده کردن سرزمین در یک برنامه‌ریزی ساماندهی و فضای اشغال است که همسو با فعالیت‌های متقابل و وابسته به عوامل محیطی، نظام اقتصادی، اجتماعی و ... طراحی و تدوین می‌شود.

وی تصریح کرد: سند آمایش استان نیز در راستای تکلیفی که در این زمینه بر عهده معاونت برنامه‌ریزی گذاشته شده است از سال 86 در حال تدوین است که در مسیر توسعه پایدار و برنامه‌های اجرایی نظام‌های دولتی و غیر‌دولتی با لحاظ کردن ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در حال تهیه و تدوین است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل یادآور شد: با تهیه این سند که یک رویکرد و راهبرد اساسی در توسعه استان است از موازی‌کاری در تهیه و تدوین اسناد پایین دستی یا بالادستی جلوگیری می‌شود.

صناعی بیان داشت: در سال 86 بالغ بر  270 میلیارد تومان برای تهیه سند در فرجه 18 ماهه تامین اعتبار شد که با یک سال تمدید این سند در سال 89 آماده ارائه با یک‌هزار و 500 نفر ساعت کار کارشناسی بود.

این مسئول ادامه داد: این سند در 23 جلد و گزارش مفصل و تحلیلی در حوزه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، هواشناسی، زمین‌شناسی، منابع ٱب، تحولات جمعیتی، تحلیل نظام شهری و روستایی، صنعت و معدن و ... آماده شده و از روی این سند می‌توان توسعه میان مدت و بلند مدت حوزه‌های مختلف اجرایی را تهیه و تدوین کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل یکی از مشکلات سر راه اجرای این سند را تغییرات سریع‌الوقت مدیران کل و مسئولان استان توصیف کرد و گفت: با تغییر نگرش مدیران گاه در ثبات این سند خلل ایجاد شده به طوری که با نهایی شدن فاز مطالعاتی برخی از دستگاه‌ها و نهادها دیدگاه‌های متفاوتی را با تغییر مدیریت خواستار می‌شوند.

صناعی خاطرنشان کرد: در سطح ملی نیز سه سمینار تخصصی در این زمینه برگزار شده تا نمونه کار موفق استان‌های مختلف در تهیه و تدوین سند آمایش ارائه شود تا سایر استان‌ها نیز بتوانند در یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی با بهره‌گیری از مشاوران ذی‌صلاح این کار را به سرانجام برسانند.

وی افزود: با مبالغی در حدود 400 میلیون تومان با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و ارائه شرح خدمات و اقدام برای تکمیل سند وارد گفت‌وگو و رایزنی شدیم و قرار شده است این میزان اعتبار به عنوان یک تشویق ملی که گاه خارج از توان دستگاه‌های اجرایی است از سوی استان تامین شود تا این سند مراحل اجرایی خود را آغاز کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل با یادآوری اینکه در این سند آمار و اطلاعات جدید به روز‌رسانی می‌شود، ابراز داشت: هر چند پایه اطلاعات ما در این سند سال 85 است اما مشاور و مجری طرح موظف شده است در هنگام تحویل کلیه فصل‌های این سند را با اطلاعات به روز شده تحویل دهد.

صناعی یادآور شد: در این سند نگرش بخشی مبنا و معیار نیست بلکه به صورت فرابخشی در فصول مختلف تحلیل‌ها و اسناد گزارشی آماده شده تا یک حرکت موفقی را شاهد باشیم.

این مسئول گفت: 9 دستگاه اجرایی استان در تصویب این سند اشکال و ایراد آماری و اطلاعاتی وارد کردند که با رایزنی‌های انجام شده مشکلات و معایب مطرح شده از سوی چهار دستگاه اصلاح شد ولی همچنان با پنج دستگاه میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در حال رایزنی و پیگیری‌ موضوعات هستیم تا بتوانیم خواسته و نظر آنها را نیز در این سند اعمال کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل تصریح کرد: از نظر دفتر برنامه‌ریزی تمام مراحل این سند آماده واگذاری برای اجراست که انتظار می‌رود بیشتر از این تصویب و اجرایی شدن این سند طولانی نشود.

اطلاعات و آمار سند آمایش باید بروز‌رسانی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل محیط زیست استان اردبیل نیز در این جلسه با انتقاد از طولانی شدن تهیه و اجرای این سند اظهار داشت: سند تنظیم شده شاید با وضع موجود از لحاظ آمار و اطلاعات و نیاز دستگاه‌ها تطبیق نداشته باشد که امیدواریم در این زمینه دقت و توجه لازم انجام شود.

علی حمیدی با اشاره به بلاتکلیف بودن مشاور این طرح و برخی نگرانی‌ها در مورد شرح خدمات توصیف شده گفت: به نظر نمی‌رسد این سند در کارگروه برنامه‌ریزی سال‌های گذشته تصویب شده باشد.

محمد جعفر عظمایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این جلسه تصریح کرد: به یقین مسئولیت‌ها قائم به شخص نیست بلکه متکی به سیستم است و بهتر است در همین مبنا این سند بر اساس آخرین آمار و اطلاعات دستگاه‌ها بروز‌رسانی شده و آماده ابلاغ به دستگاه‌ها شود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول