اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از 20 خردادماه صورت می‌گیرد

آغاز توزیع کارت‌های آمایش 8 برای 136 هزار تبعه خارجی خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی گفت: از شنبه 20 خردادماه سال جاری کارت‌های آمایش مرحله 8 اتباع خارجی برای 136 هزار تبعه در استان خراسان‌رضوی آغاز می‌شود.

آغاز توزیع کارت‌های آمایش 8 برای 136 هزار تبعه خارجی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد عجمی ظهر امروز در نشست خبری مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی در محل اتاق کنفرانس مدیرکل اظهار کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده و هماهنگی برقرار شده میان همه دستگاه‌ها برای اعلام وضعیت و دادن پاسپورت و روادید به اتباع بیگانه، مقوله مهاجرت غیر مجاز از بین رفته است.

وی ادامه داد: ارائه کارت‌های آمایش به مهاجران و اتباع بیگانه و بازگشت مهاجران غیر قانونی به کشور خود، دیگر مقوله‌ای تحت عنوان مهاجران غیر قانونی و غیر مجاز در استان نداشته و در صورت مشاهده برخورد جدی و قانونی صورت می‌پذیرد.

عجمی خاطرنشان کرد: در همین راستا تمام کارفرمایان ایرانی موظف هستند که نیروی کار خارجی خود را تنها در صورت داشتن کارت آمایش و یا مجوز اشتغال موقت جذب کنند و در غیر این صورت دستگاه‌های ذی‌صلاح با کارفرمای خاطی برخورد قانونی صورت می‌دهند.

وی ادامه داد: هم‌چنین شرکت‌های مسافرتی و رانندگان نیز در هنگام صدور بلیط و جابه‌جایی مسافران خارجی باید کارت آمایش و یا پاسپورت و روادید آنها را چک کنند و حمل و نقل مهاجران بدون کارت و پاسپورت به وسیله مقامات ذی‌صلاح قانونی مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با تغییر وضعیت دارندگان برگه‌های بازگشت عنوان کرد: در سال 89 از طریق اینترنت اتباع افغانی غیر مجاز فراخوان شدند که در آن تعداد 65 هزار نفر در استان خراسان‌رضوی ثبت‌نام کرده و برگه‌های کد رهگیری دریافت کردند.

عجمی ادامه داد: این روند در تیرماه سال 90 نیز انجام شد و برگه‌های بازگشت با اعتباری از تاریخ اول تیرماه 1390 تا 31 تیرماه 1391 دریافت کردند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در توافقات انجام شده بین دو کشور ایران و افغانستان اکثر مجردین افغان به کشور خود مراجعه کردند و پس از دریافت پاسپورت به ایران بازگشتند، اظهار کرد: در همین راستا افرادی که متاهل هستند برای اینکه به راحتی بتوانند پاسپورت‌های خود را دریافت کنند می‌توانند بدون مراجعه به کشور خود و از طریق نمایندگان کنسولگری افغانستان در مشهد، اقدامات مورد نیاز برای خود را برای دریافت پاسپورت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه حضور سرپرست و افراد ذکور بالای 16 سال جهت تحویل کارت الزامی است، تصریح کرد: نیازی به مراجعه حضوری خانم‌ها برای دریافت کارت وجود ندارد مگر اینکه خانمی سرپرست باشد.

عجمی افزود: حضور آقایان سرپرست خانواده و افراد ذکور بالای 16 سال خانواده براساس جدول زمان‌بندی اعلام شده به محل این اداره‌کل واقع در بلوار سرافرازان الزامی است، تحویل این کارت‌ها تا 15 شهریورماه ادامه خواهد داشت و مدت اعتبار آن از تاریخ 31 خردادماه 91 به مدت یک سال است.

وی تصریح کرد: اتباع خارجی که تاکنون مراجعه نکرده‌اند تنها 3 روز برای تحویل مدارک و دریافت پاسپورت مهلت دارند و از تاریخ 20 خردادماه جاری به بعد، نمایندگان برای دریافت مدارک مهاجرت و اقامت استقرار ندارند.

عجمی با اشاره به اینکه اتباعی که کارت آمایش 8 را تحویل می‌گیرند اجازه تردد در تمام شهرستان‌های استان را دارند، تصریح کرد: تردد این افراد در تمام شهرها و استان‌های مجاز بلامانع است و تنها در شهرهای مرزی برای اتباع غیر مجاز است.

وی از تغییراتی در کارت آمایش مرحله 8 نسبت به کارت آمایش مرحله 7 خبر داد و گفت: برای دارندگان این کارت‌ها کد اختصاصی تعریف شده است که در کل کشور قابل شناسایی است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه برای گرفتن کارت آمایش 8 اتباع باید کارت مرحله 7 را داشته باشند، ادامه داد: برای کسانی که کارت آمایش مرحله 6 را نیز دارند و بنا به دلایل موجهی نتواستند کارت مرحله 7 را دریافت کنند نیز کارت مرحله 8 صادر شده است.

عجمی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تحویل کارت آمایش ملزم بر داشتن کارت کارگری بوده است، افزود: در این دوره افراد دیگر نیازی نیست که کارت کارگری داشته باشند.

وی ادامه داد: اتباع خارجی برای دریافت کارت آمایش 9 ملزم هستند تا با دریافت معرفی‌نامه برای مجوز اجاره مسکن از این اداره‌کل برای ثبت در سامانه با هدف مشخص شدن سکونت اتباع خارجی در استان اقدام کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع در تیرماه سال 90 نیز انجام شد و براساس کد رهگیری برای برگه‌های بازگشت به افغانستان، اتباع اقدام کردند.

وی با بیان اینکه غیر مجاز تا تاریخ 20 خردادماه فرصت دارند که برای گرفتن پاسپورت اقدام کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 34 هزار نفر از اتباع غیر مجاز که بیش از 13 هزار خانوار هستند نسبت به صدور پاسپورت اقدام کرده‌اند و این افراد می‌توانند با مراجعه به پلیس مهاجرت نیروی انتظامی و براساس ضوابط پلیس مهاجرت روادید 3 ماهه خود را دریافت کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه تمام فرصت‌ها برای اتباع غیر مجاز داده شده است، تصریح کرد: از تاریخ 20 خردادماه دیگر چیزی به عنوان تبعه غیر مجاز وجود ندارد و کارفرمایان ایرانی و شرکت‌های مسافرتی می‌بایست برای انجام کارهای آنان فقط روادید 3 ماهه اقامت یا کارت آمایش را ملاحظه کنند.

وی با بیان اینکه از شنبه 20 خردادماه سال جاری کارت‌های آمایش مرحله 8 اتباع خارجی برای 136 هزار تبعه در استان خراسان‌رضوی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: هر کشوری برای پذیرش مهاجران قوانین دارد که اتباع باید آنها را پذیرفته و در تاریخ مقرر شده برای اعلام وضعیت خود مراجعه کنند. 

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول