اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن:

تاریخ قرآن بر اساس دوره‌های تاریخی پیامبران شکل گرفته است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: بر اساس تعبیر برخی صاحب‌نظران، قرآن، پیامبر محور بوده و دوره‌های تاریخی آن بر اساس دوره‌های اقوامی است که پیرو پیامبران بودند.

تاریخ قرآن بر اساس دوره‌های تاریخی پیامبران شکل گرفته است

حجت‌الاسلام سعید بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به گروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: این گروه در بخشی به روش‌شناسی قرآن کریم پرداخته و در بخشی دیگر مطالعات قرآنی خاورشناسان را در اولویت قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: مباحث علوم قرآنی در قالب سنتی در مکان‌های فراوانی مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی از نظر نوگرایی به مطالعات روش‌شناسی قرآن و مطالعات قرآنی خاورشناسان در این عرصه توجه شده است.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: در هر کدام از این دو عرصه باید مطالعات مختلفی شکل بگیرد تا به سطح مطلوبی از دانش برسیم.

وی با اشاره به بخش مطالعات روش‌شناسی قرآن کریم گفت: گام نخست در این عرصه بررسی و نقد منابع روش‌شناسی است که باید میراث علمی قرن 14 را مرور کرده و نقاط قوت و ضعف و مزایا را تحلیل کنیم.

بهمنی خاطر نشان کرد: در محله دوم کاستی‌ها و خلأها در تحقیقات روش‌شناسی قرآن شناسایی شده و به اولویت‌ها پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به عرصه مطالعات روش‌شناسی تفسیر و فهم قرآن گفت: چگونگی دستیابی به فرمایشات خدای متعال در قرآن و چگونگی طی کردن مسیر در این شاخصه مورد نظر قرار می‌گیرد تا معانی گذاره‌های قرآنی درک شود.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: عرصه دیگر، دستیابی به روش‌شناسی قرآن کریم بوده که روش‌های قابل دستیابی و عمل برای دیگران مورد نظر قرار می‌گیرد.

وی به تاریخ‌نگاری اشاره کرد و افزود: تاریخ‌نگاری در همه جوامع و محیط‌های آکادمیک به صورت سلطان‌محور و حاکم‌محور بوده و بر اساس سلسله‌های پادشاهی شکل گرفته است.

بهمنی تصریح کرد: قرآن کریم پادشاه محور نیست، بلکه به تعبیر برخی صاحب‌نظران، قرآن، پیامبر محور بوده و دوره‌های تاریخی آن بر اساس دوره‌های اقوامی است که پیرو پیامبران بودند.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول