اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش قرآن و علوم پزشکی:

تمام آیات قرآن باید مورد بحث و مطالعه قرار گیرد

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش قرآن و علوم پزشکی گفت: جا دارد تک تک آیات قرآن مورد بحث و مطالعه قرار بگیرد.

تمام آیات قرآن باید مورد بحث و مطالعه قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام احمد ترابی ظهر امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی همایش ملی قرآن و علوم پزشکی ظهر امروز با حضور اساتید دانشکده داروسازی و پژوهشگران قرآنی در دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: باید این جلسات استمرار داشته باشد و در هر جلسه یک آیه مورد مطالعه قرار گیرد و در این جلسات باید با هم‌اندیشی وارد مقولات پژوهشی شویم به گونه‌ای که متخصصان علوم پزشکی کار قرآنی انجام دهند.

دبیر شورای استانی نهاد رهبری دانشگاه‌های خراسان‌رضوی با بیان اینکه ما باید نگاهمان به انسان را تعریف کنیم، گفت: انسان مجموعه‌ای است که خداوند خلق کرده است از همین‌رو نباید فقط یک جنبه جسمی یا مادی انسان را مورد مطالعه قرار دهیم بلکه از جهات جسمی، معنوی و روحی شخصیت نیز باید به انسان توجه شود.

ترابی افزود: به عنوان مثال، توجه به حلال و حرام فقط به جنبه جسمانی برنمی‌گردد و اینکه در روایات آمده که هر که حرام‌خوار است در قیامت خوک محشور می‌شود، فقط جنبه جسمی انسان را در نظر نگرفته بلکه جنبه روحی و معنوی را نیز شامل می‌شود اما به آثار پزشکی آن تاکنون به طور کامل و دقیق پی‌نبرده‌ایم که این امر لزوم توجه به آیات قرآن را می‌طلبد.

وی با اشاره به آیات قرآن خاطرنشان کرد: اگر مردم شهرها و  مناطق به خدا و قرآن ایمان بیاورند و تقوا پیشینه کنند، برکات از آسمان و زمین برای آنان سرازیر می‌شود.

وحدتی تاکید کرد: معلوم است که اطاعت از خداوند بسیاری از چیزها را در همین دنیا برای ما دارد زیرا خداوند این کتاب الهی را فرستاده که هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند شویم.

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی ابراهیمی، عضو هیئت علمی و مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موضوع متدولوژی مطالب را در توجه به تفاسیر آیات بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وقتی بحث علم و دین مطرح می‌شود، مهم‌ترین بحث در این خصوص متدولوژی مطالب است که نوعی ارزشیابی کلامی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه وقتی ما صحبت از قرآن و کلام وحی می‌کنیم برای مومنان حجتی دارد، ابراز کرد: بی‌شک سخنان دین، منشا ایمانی دارد و معتقدان چه مضرات و منافع دستورات قرآن را بدانند چه ندانند، به آن عمل می‌کنند.

عضو هیئت عملی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: آنچه در توجه به آیات اهمیت دارد این است که همراه با حرفی که می‌زنیم روش‌های ارزیابی را هم ارائه دهیم یعنی مثلاً وقتی قرآن می‌گوید در شراب منافع و مضراتی است اما مضراتش بیشتر است باید بتوانیم به اثبات برسانیم که مضرات بسیار زیاد و یکی دو تا نیستند، علاوه بر مضرات جسمی، مضرات روحی و معنوی نیز شامل آن می‌شود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه تحلیل قرآن با تحلیل علم فرق می‌کند، متذکر شد: این اشارات علمی دارد و از همین طریق اعجاز دین ثابت می‌شود اما هیچ گاه زبان علم، زبان دین را نمی‌تواند تفسیر کند.

ناصر وحدتی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی با اشاره به جنبه‌ای که اهمیت دارد و بایستی در این همایش مدنظر قرار گیرد، ابراز کرد: باید در این همایش به اینکه خداوند نگاهش به انسان چگونه است و او را چگونه سعادتمند می‌داند، توجه شود.

وی با بیان اینکه خداوند با نزول کتاب آسمانی دو وظیفه را تعریف کرده است، عنوان کرد: یک تعریف برای پیامبر گرامی اسلام(ص) است که توضیح دهد، آیات قرآن چیست و تعریف دیگر برای مردم است به این معنا که باید نسبت به آیات قرآن تفکر کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی مشهد تاکید کرد: مهم این است که دید ما چگونه باشد، فکر می‌کنیم آیا قرآن نازل شده است که فقط ما را از جهنم بترساند یا به بهشت بشارت دهد.

وحدتی تصریح کرد: اگر نگاه ما به قرآن عمیق باشد و آیات را دنبال کنیم به سعادت دنیوی و اخروی می‌رسیم.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول