اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی ـ 1:

قیام 15 خرداد حرکت خالص دینی است

خبرگزاری فارس: دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه رژیم شاه آنقدر پررو شده بود که هر جنایتی که می‌خواست انجام می‌داد بیان کرد: 15 خرداد حرکت خالص دینی است، ولی مارکسیست‌ها که نقشی در این قیام نداشتند به فرافکنی پرداختند.

قیام 15 خرداد حرکت خالص دینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محمدنبی حبیبی عصر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای حزب مؤتلفه اسلامی که در بیت امام راحل در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه هیئت‌های مؤتلفه اسلامی برای تداوم مبارزات فعالیت خود را آغاز کردند گفت: حزب مؤتلفه اسلامی در اساسنامه خود بر تشکیل جامعه نمونه اسلامی تاکید کرد و بیت امام راحل در قم محل تولد مؤتلفه اسلامی است.

وی با اشاره به شرایط دوران تشکیل حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: تبیین حادثه اول بهمن ماه سال 43 یعنی اعدام انقلابی منصور اهمیت بسیار زیادی دارد.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه رژیم شاه در موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی شکست خورد و تقابل با رژیم شاه را مراجع و در رأس آنها امام خمینی رهبری کردند گفت: آنها برای اینکه یک زهر چشم از مراجع و ملت ایران بگیرند و خیال خود را از پایان تداوم مبارزات راحت کنند، در شب 15 خرداد امام راحل را دستگیر کردند و فردای آن روز حادثه عظیم 15 خرداد رخ داد.

حبیبی با اشاره به اینکه بعد از ظهر 15 خرداد سربازان هنوز خیابان‌ها را ترک نکرده بودند بیان کرد: در کوچه‌ای شاهد بودم که سربازان ایستاده بودند و هر شهروندی که از منزل بیرون می‌آمد را با گلوله هدف می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تصور سران رژیم شاه این بود که ده‌ها سال رژیم خود را بیمه کردند اضافه کرد: در آن زمان در دانشگاه‌ها و محافل فکری مارکسیسم غلبه داشت و شرایط را طوری تصویر کرده بودند که مبارزه در انحصار مارکسیست‌ها و ملی‌گراها است.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه رژیم شاه آنقدر پررو شده بود که هر جنایتی که می‌خواست انجام می‌داد بیان کرد: 15 خرداد حرکت خالص دینی است، ولی وقتی مارکسیست‌ها دیدند که نقشی در این قیام ندارند به فرافکنی پرداختند.

وی افزود: در آن دوران شرایط یأس بر فضای ایران حاکم شده بود و برخی مبارزان استدلال می‌کردند که دیگر مبارزه فایده ندارد.

حبیبی با اشاره به جلسه ویژه حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: از 6 صبح تا 12 شب جلسه شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی تشکیل شد و بحث این بود که آیا با نوشتن مقاله، سخنرانی کردن و کارهایی از این قبیل ممکن است مبارزه را به نقطه مطلوبی رساند که پاسخ همه منفی بود.

وی ادامه داد: مرحوم شهید مطهری در جلسه مؤتلفه اسلامی اظهار می‌کند که باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند تا این جو رعب و یأس شکسته شود.

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی با توصیه شهید مطهری تصمیم به کار مسلحانه گرفت، بیان کرد: مؤتلفه اسلامی با روحانیت از بدو شکل‌گیری همراه بود و به همین دلیل برای انجام کار مسلحانه، برخی از اعضا از آیت‌الله میلانی سئوال کردند که چنین تصمیمی گرفته‌اند و ایشان در فتوایی اجازه چنین اقدامی را صادر کرد.

وی تفاوت بین مؤتلفه اسلامی و برخی از گروه‌هایی که آن زمان مبارزه می‌کردند را در دید اسلامی عنوان کرد و افزود: هر وقت انقلابی بودن ما بر تدین غلبه کرد باید بدانیم منحرف شده‌ایم.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول