اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

الگوی جامعه مهدوی به کشورهای اسلامی ارائه شود

خبرگزاری فارس: مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: الگوی جامع مهدوی باید به صورت منسجم تدوین شده و به جهان ارائه شود.

الگوی جامعه مهدوی به کشورهای اسلامی ارائه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا پیش از ظهر امروز در نشست «مهدویت و راهبردهای آن در حرکت‌های اسلامی» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با اشاره به نقش مهدویت در مدیریت راهبردهای حرکت‌های اسلامی و نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه اظهار داشت: الگوی جامع مهدویت با تمام جزئیات آن باید در حوزه‌های علمیه تدوین شده و در اختیار حق‌طلبان در سراسر جهان قرار گیرد.

وی ادامه داد: این الگوی جامع و کامل را تنها حوزه‌های علمیه می‌توانند تدوین کرده و بر اساس روایات نقشه جامعی برای حرکت‌های اسلامی در جهان ارائه دهند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه ابراز داشت: مشکل اینجاست که ما هنوز نمی‌دانیم نظام مهدویت چگونه شکل می‌گیرد و بر چه اساسی قدرت را در جهان می‌گستراند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه پس از ظهور امام عصر(عج) چه نوع حکومتی در جهان ایجاد می‌شود و چگونه می‌تواند در دنیایی که مذاهب و اقوام مختلف وجود دارد قدرت خود را حفظ کند، از مسائلی است که برای ما مجهول مانده است.

مهاجرنیا ابراز داشت: ما حتی نمی‌دانیم که حضرت مهدی(عج) پس از ظهور چه نوع حکومتی را در جهان استقرار خواهند داد و اینکه آیا از روش پیامبر(ص) در حکومت پیروی می‌کنند یا اینکه به شیوه مردم‌سالاری جهان را اداره خواهند کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم با استفاده از مهدویت به راهبردهای مدیریتی برای جامعه اسلامی دست پیدا کنیم، باید الگوی اداره جهان به شیوه امام مهدی(عج) را به طور کامل تدوین کرده و به جهان عرضه کنیم.

بخشی از حوزه‌های علمیه مهدویت را رها کرده‌اند

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه گفت: حوزه‌های علمیه باید جایگاهشان را در ارتباط با نقشه جامع مهدویت و تاثیرات بر حرکت‌های اسلامی روشن کنند.

وی با بیان کمبودهایی که در زمینه پرداختن به موضوع مهدویت وجود دارد اظهار داشت: ما هنوز در شهر قم که مرکز علوم تشیع است یک درس خارج جدی در موضوع مهدویت نداریم.

مهاجرنیا ادامه داد: مهدویت مهم‌ترین موضوع در ارتباط با اسلام است و الگوی استراتژیک شیعه برای برخورد با دنیای امروز در این موضوع مستتر است.

وی گفت: آن چیزی که امروز در زمینه مهدویت در دست ما قرار دارد، یک‌سری روایات خام است که باید بر روی این روایات کار اجتهادی صورت گیرد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه ابراز داشت: با یک‌سری روایات پراکنده که هیچ انسجام منطقی میان آنها قرار ندارد، همواره سؤالاتی در ذهن مخاطبان خطور می‌کند که بسیاری از این سؤالات امروز بی‌پاسخ مانده است.

وی با اشاره به اینکه مهدویت باید به یک نظام فکری تبدیل شود خاطر نشان کرد: باید کار اجتهادی روی این روایات صورت بگیرد تا یک الگوی منسجم و قابل ارائه به جهان از میان آن ساخته شود.

مهاجرنیا ابراز داشت: امروز زمینه‌های علاقه‌مندی به مهدویت در تمام دنیا دیده می‌شود و این ظرفیت باید به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد.

مهدویت تمام اسلام است

وی ادامه داد: مهدویت تنها یک موضوع راهبردی در حوزه تشیع نیست، بلکه تمام اسلام در مهدویت خلاصه شده است.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه افزود: مهدویت پایانه رسالت تمام انبیا است و درون این مکتب برای تمام عرصه‌های زندگی بشر راهکار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مباحث مهدویت در حال حاضر چندین مرکز در قم فعالیت می‌کنند گفت: آخرین مرکزی که در این زمینه در قم مشغول به فعالیت شده است، انجمن علمی حوزه در ارتباط با مهدویت است که با همت طلاب و پژوهشگران می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول