اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفاظت نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل:

کشاورزان مراقب بیماری فوزاریوم و حمله ملخ‌ها باشند

خبرگزاری فارس: مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان و زارعان استان اردبیل در آستانه فصل برداشت محصول و به ثمر نشستن زحمات خود باید مراقب بیماری قارچی فوزاریوم و شیوع ملخ‌ها در مزارع خود باشند.

کشاورزان مراقب بیماری فوزاریوم و حمله ملخ‌ها باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حمید یدایی عصر امروز در نشست مسئولان و کارشناسان زراعت در اردبیل اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های مناسب، سال زراعی خوبی را پیش رو داریم و امیدواریم با مساعد شدن شرایط جوی برداشت محصول از نیمه خرداد ماه آغاز شود.

وی با هشدار به احتمال شیوع ملخ در مزارع و بروز برخی از آفت‌ها در کشتزارهای گندم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی موجود به ویژه در منطقه مغان احتمال افزایش جمعیت ملخ در برخی از مراتع و قشلاقات وجود دارد.

یدایی از عشایر و کشاورزان منطقه خواست با مشاهده این آفات اقدام لازم را انجام داده یا به کارشناسان جهاد کشاورزی در برخورد با این آفات اطلاع دهند.

این مسئول خاطر نشان کرد: به دلیل رعایت نشدن برخی از مسایل بهداشتی و زیست‌محیطی هم اکنون کنترل گسترده و همگانی این آفت میسر نیست و شایسته است در یک تدبیر درست با برنامه‌ریزی تدریجی این کار را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: در صورت نیاز به مبارزه کشاورزان با انجام مشاوره و کسب راهنمایی از کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی نسبت به انجام مبارزه شیمیایی اقدام کنند.

به گزارش فارس، مدیر حفاظت نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به گندم‌کاران منطقه بیله‌سوار و پارس‌آباد در مورد شیوع بیماری فوزاریوم هشدار داد و بیان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی و بارش‌های مستمر در این فصل از سال بیماری قارچی فوزاریوم خوشه گندم در مزارع گندم استان مشاهده می‌شود که باید مراقبت لازم را انجام داد.

وی گفت: کشاورزان باید برای پیشگیری از شیوع بیماری و احتمال خسارت به تولیدات خود با کارشناسان ذیربط مشاوره و هماهنگی انجام داده و به موقع مزارع خود را سمپاشی کنند.

 

استحصال 11 هزار تن ذرت بذری در پارس‌آباد

مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد نیز در جلسه بررسی مشکلات زارعان منطقه افزود: 11 هزار تن ذرت بذری در پارس‌آباد استحصال می‌شود.

حسن روحی تصریح کرد: امسال پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به ذرت بذری اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد: در سال زراعی گذشته از یک هزار هکتار از اراضی زیر کشت ذرت بذری در این شهرستان یک هزار و 700 تن بذر خالص به دست آمد.

روحی به جایگاه خوب پارس‌آباد در تولید بذور کشاورزی مرغوب از جمله بذر هیبرید ذرت اشاره کرد و اظهار داشت: این شهرستان از قابلیت و ظرفیت بالایی برای استحصال انواع بذر با کیفیت برخوردار است.

این مسئول از ذرت‌کاران منطقه خواست در مراحل مختلف کشت، داشت و برداشت توصیه‌های کارشناسان را جدی گرفته و در افزایش کمی و کیفی محصولات بکوشند.

در حالی عملیات کاشت ذرت بذری در پارس‌آباد آغاز شده که هنوز میلیاردها ریال از مطالبات کشاورزان در این شهرستان که متعلق به سال 88 است، پرداخت نشده است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول