اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وعده‌ای که برای چهارمین بار تکرار می‌شود

افتتاح مدفن جدید پسماند اهواز در 12 تیر ماه

خبرگزاری فارس: شهرداری اهواز برای چهارمین بار وعده داد که سایت جدید دفع پسماندهای این کلان شهر را 12 تیرماه افتتاح کند.

افتتاح مدفن جدید پسماند اهواز در 12 تیر ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، داستان راه‌اندازی مدفن جدید پسماندهای اهواز از سال 80 مطرح شده؛‌ چرا که محل فعلی دفن زباله‌ها، جنب روستای برومی (در جاده اهواز- ماهشهر) مدت‌هاست که دیگر گنجایش دفن زباله ندارد و به تهدیدی برای محیط زیست منطقه تبدیل شده است.

سایت جدید دفع پسماندهای اهواز با 125 هکتار وسعت در جاده اهواز- ماهشهر قرار دارد (منطقه سفیره) و شهرداری اهواز در یک سال گذشته چهار بار وعده داده که آن را افتتاح کند. پیش از این شهریور ماه 90، بهمن ماه 90 و خرداد ماه 91 (همزمان با هفته محیط زیست) برای بهره برداری از مدفن جدید پسماند تعیین شده بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ظهر امروز در بازدید از محل دفع بهداشتی پسماند، ‌12 تیرماه (نیمه شعبان) را زمان افتتاح اعلام کرد.

محمدسعید گلابکش‌زاده درباره علت تأخیر در افتتاح گفت: پروژه‌های عمرانی اغلب به دلایل مختلف با تأخیر روبه‌رو می‌شوند،‌ این پروژه نیز به دلیل اموری که خارج از اختیارات شهرداری بوده به تعویق افتاد.

وی در مورد روش دفع پسماند در سایت جدید اهواز توضیح داد: با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، مورد استفاده قرار گرفته که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و بعد از بهره‌برداری، این سایت توسط وزارت کشور به عنوان نمونه مدفن بهداشتی به شهرهایی که آب‌های زیر زمینی بالا دارند، معرفی می‌شود.

گلابکش‌زاده با اشاره به احداث کارخانه بازیافت پسماند در این محل، اظهار کرد: این کارخانه برای بازیافت پسماندهای خشک و مواد آلی با ظرفیت یک هزار و 200 تن در شبانه روز دارای دو خط 300 تنی در یک شیفت است. خط سوم آن نیز در حال نصب است.

به گفته وی، قرار است 140 نفر از بانوان سرپرست خانوار که از سوی بهزیستی معرفی می‌شوند، برای جداسازی پسماندهای خشک (شامل کاغذ،‌ پت، شیشه و...) بکارگیری شوند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دستگاه پرس به منظور کاهش حجم زباله‌ها خریداری شده که حجم پسماند را 40 درصد کم و به سلول های دفن منتقل می‌کند.

وی بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز را یادآور شد و گفت: به همین دلیل از روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند استفاده خواهد شد.

گلابکش‌زاده توضیح داد: در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول‌های شیب‌دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند.

وی افزود: عمر هر سلول حدود سه سال برآورد شده و تا ارتفاع 15 متر، شش لایه زباله می‌توان در آن دفن کرد. در پایان، هر سلول،‌ هرمی شکل و به تپه فضای سبز تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز با اشاره به تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی دراین سیستم، ادامه داد: شیرابه زباله از طریق مجراهایی میان سلول دفن و حوضچه‌هایی باز چرخانی می‌شود، تا علاوه بر کاهش حجم شیرابه، مواد سمی (BOD و COD) آن نیز کم شود؛ به طوری که می‌توان از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه تدوین شده شهرداری،‌ قرار است ظرف پنج سال (از سال 89 تا 94) و با راه‌اندازی کوره زباله سوز دفن پسماند به صفر برسد و زباله‌ای برای دفن وجود نداشته باشد.

گلابکش‌زاده خاطر نشان کرد: طرح توسعه سایت با راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت لاستیک‌های فرسوده، پلاستیک و... نیز در دستورکار قرار دارد.

وی اظهار کرد: تا کنون 10 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده که 25 درصد آن از کمک‌های استانداری،‌25 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیمی از آن نیز توسط شهرداری تأمین شده است.

به گفته وی، سایت جدید تا 20 سال آینده قابلیت استفاده دارد.

* پرونده 10 ساله

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از سال 82 به دلیل دفن غیربهداشتی پسماند در اهواز و استفاده غیرمجاز از اراضی منطقه برومی، علیه شهرداری اهواز پرونده قضایی تشکیل داده است. در گذشته معاون شهردار اهواز و در چند سال اخیر نیز مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بارها به دادگاه فراخوانده شدند و حکم جلب نیز برای آنها صادر شده است. شهرداری اما همیشه با وعده راه‌اندازی سایت جدید پسماند از مراجع قضایی زمان می‌خرد.

حالا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفته که این پرونده یک ماه پیش پس از بازدید نماینده دادگستری از روند ساخت سایت جدید دفع پسماند و اعلام رضایت محیط زیست پرونده مختومه شده و قرار منع تعقیب صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در بازدید از مدفن جدید پسماند و کارخانه بازیافت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پیگیری قضایی این موضوع به دلیل دفن غیربهداشتی پسماند بوده و در صورتی که روال تغییر کند و زباله‌ها به صورت بهداشتی دفع شود، پرونده خاتمه می‌یابد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده تأکید کرد: با راه‌اندازی سایت جدید وظیفه محیط زیست پایش و نظارت بر روند کار است.

وی همچنین با بیان اینکه با تصویب قانون پسماند در سال 83 و ابلاغ آن در سال 84، تحولی در قوانین مرتبط با پسماند به وجود آمد،‌ گفت: به این ترتیب علاوه بر پسماندهای کشاورزی، عفونی، صنعتی و ویژه یکی از معضلات یعنی پسماندهای شهری نیز تعیین تکلیف شد. در قوانین گذشته شهرداری فقط مسئول جمع‌آوری زباله بود که با تصویب قانون جدید دفع زباله نیز به مسئولیت‌های این نهاد اضافه شد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه کلان شهرهای دیگر همانند تهران،‌ مشهد، اصفهان و شیراز در این پروسه از اهواز پیشی گرفته‌اند،‌ اظهار کرد: مسئله زباله تقریبا در اغلب ممالک حل شده اما در کشور ما هنوز راهی طولانی در پیش دارد.

وی اظهار کرد: در اهواز روزانه یک هزار تن تا یک هزار و 200 تن زباله تولید می‌شود. سرانه تولید زباله در اهواز حدود 900 گرم و میانگین کشوری حدود 200 گرم بیشتر است.

دبیرکارگروه ساماندهی پسماند خوزستان، مشارکت شهروندان را در کاهش تولید زباله و به تبع آن هزینه‌های دفع، بسیار مؤثر دانست و گفت: به وسیله آموزش،‌ سرانه تولید زباله باید کاسته شود. علاوه بر این جلوگیری از ادغام زباله و جداسازی زباله خشک همچون PET، کاغذ، شیشه و... که دارای ارزش اقتصادی است،‌ نیز باید در برنامه‌ها قرار گیرد و مواد آلی هم به کود کمپوست تبدیل شود.

وی اظهار کرد: بر اساس طرح شهرداری قرار است دفع بهداشتی پسماند به روش «فوکوئوکا» انجام گیرد، تا در سال 92 جشن پایان دفن زباله برگزار شود. همچنین نیروگاهی برای تولید برق از پسماند راه‌اندازی شود.

لاهیجان‌زاده افزود:‌ سایت جدید پسماند اهواز، قابلیت بهره‌برداری برای شهرهای شیبان،‌ حمیدیه، ملاثانی و روستاهای اطراف نیز وجود دارد.

وی همچنین با تأکید بر تعیین محلی برای بازیافت تجهیزات الکترونیکی گفت: در این سایت محلی برای این منظور در نظر گرفته نشده در حالی که بازیافت تجهیزات الکترونیکی بسیار اقتصادی و موافق منافع محیط زیست است.

این مقام مسئول تأکید کرد: در این سایت همچنین می‌توان برای بازیافت خاک‌های آلوده نیز برنامه‌ریزی کرد.

وی در ادامه در مورد دفع پسماندهای ویژه گفت: این پسماندها شرایط خاص خود را دارد و مطالعات مکانیابی مدفن این پسماندها نیز انجام شده است.

لاهیجان‌زاده افزود: برای دفع پسماندهای صنعتی نیز دو سه طرح عمده در کشور در حال اجراست. بر همین اساس دو کارخانه ویژه امحای این گونه پسماندها در اصفهان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که تا زمان راه اندازی این نوع کارخانه در استان می توان از آنها بهره گرفت.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی دستگاه‌های ویژه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی نصب کرده‌اند،‌ تصریح کرد: این کار البته مورد رضایت ما نیست و باید تمام بیمارستان‌ها به این سیستم مجهز شوند.

 

.................................

گزارش خبری: نادره وائلی زاده

.................................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول