اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح پزشک خانواده

ارائه خدمات پزشکی و درمانی رایگان می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده گفت: با مراجعه بیمار به پزشک خانواده خود، دریافت خدماتی مانند ویزیت، تحویل دارو از داروخانه، تزریقات، پانسمان و... به صورت رایگان خواهد بود.

ارائه خدمات پزشکی و درمانی رایگان می‌شود

مجید محمدیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در کشور اظهار داشت: در این طرح هر فرد ایرانی باید برای خود یک پزشک خانواده انتخاب کرده تا در هنگام بروز بیماری به وی مراجعه کند.

وی ادامه داد: پزشک خانواده مسیر هدایت درمان فرد را بر عهده دارد و برای هر فردی که مورد پوشش قرار می‌گیرد، پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت قم افزود: در پرونده الکترونیک اطلاعات هویتی فرد، بیماری، سوابق بیماری‌ها و... درج می‌شود.

محمدیان بیان داشت: هر پزشکی که به عنوان پزشک خانواده مراجعه‌کنندگان شناخته می‌شود تا 2 هزار و 500 نفر را ثبت‌نام کرده و برای ‌آنها پرونده تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: زمانی که بیمار به پزشک خانواده خود مراجعه می‌کند ویزیت، تحویل دارو از داروخانه، تزریقات، پانسمان، دریافت خدمات مشاوره‌ای از کارشناسان بخش‌های مختلف مانند تغذیه، روانشناسی بالینی و مامایی به صورت رایگان خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه مراجعه به پزشک عمومی در سطح یک تعریف شده است تصریح کرد: اگر فرد نیاز به ارجاع به بحث تخصصی داشته باشد با فرم ارجاع که می‌تواند الکترونیکی یا کاغذی باشد به سطح دو یا تخصصی ارجاع داده می‌شود.

محمدیان عنوان داشت: بیمار در هنگام مراجعه به متخصص 10 درصد حق ویزیت را می‌پردازد و مابقی توسط بیمه‌ها تامین می‌شود.

وی گفت: در این مرحله نیز اگر پزشک متخصص نیاز مراجعه به پزشک فوق تخصص را تشخیص داد، ارجاع انجام می‌شود و  پرداخت ویزیت نیز در این بخش 10 درصد خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به نحوه اجرا شدن طرح پزشک خانواده بیان داشت: با اجرای این طرح هر ایرانی باید پزشک خانواده خود را انتخاب کند و چنانچه به پزشک خانواده خود مراجعه نکند و به طور مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کند تمام پرداخت هزینه‌های ویزیت، دارو، تزریقات، رادیولوژی و ... به عهده بیمار است.

محمدیان با بیان اینکه پزشک خانواده آغازگر درمان فرد است گفت: تمام پزشکان عمومی الزام پیدا می‌کنند که خود را به عنوان پزشک خانواده معرفی کنند و در قالب نظام ارجاع و پزشک خانواده کار کنند.

به گفته وی در حال حاضر مرحله ثبت‌نام پزشکان انجام می‌شود که البته با استقبال خوبی از سوی آنان مواجه است.

رئیس مرکز بهداشت قم عنوان داشت: پس از تایید صلاحیت پزشکان توسط معاونت بهداشت، با اعلام عمومی مردم نیز می‌توانند پزشک خانواده خود را انتخاب کنند.

محمدیان با بیان اینکه مردم در تعیین پزشک حق انتخاب دارند اظهار داشت: طی دستورالعملی یک و نیم کیلومتر میزان مسافت انتخاب پزشک خانواده در نظر گرفته شده اما در استان سخت‌گیری برای این امر صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: اما به طور معمول مردم در شعاع نزدیک به محل سکونت پزشک خود را انتخاب می‌کنند و در سال دو بار می‌توانند پزشک خانواده خود را تغییر دهند به طوری که فاصله دو تغییر کمتر از دو ماه نباشد.

رئیس مرکز بهداشت قم یادآور شد: با اجرای این طرح، پرداختی بیمه به پزشک به ازای سرانه و جمعیت ثبت‌نام شده خواهد بود.

محمدیان گفت: در برنامه پزشک خانواده تغییر در نظام پرداخت از کارانه به سرانه مورد توجه است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول