اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

خیل فارغ‌التحصیلان بیکار، ثمره تلخ سیاست‌های آموزشی نابجا است

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: سیاست‌های آموزشی نابجا در گذشته، خیل فارغ‌التحصیلانی را به بار آورده که توان پاسخگویی به نیاز بازار کار را ندارند.

خیل فارغ‌التحصیلان بیکار، ثمره تلخ سیاست‌های آموزشی نابجا است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط‌عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، احمد علیرضابیگی در جلسه رؤسای مراکز و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان، با بیان اینکه از فرصت آموزش‌عالی برای ارتقای توانایی‌ها استفاده نشده است، افزود: کشور ما در اثر سیاست‌های آموزشی نابجا، شاهد خیل فارغ‌التحصیلانی است که توان پاسخگویی به نیاز بازار کار را ندارند و در اثر این سیاست‌ها، مجموعه دیگری برای عمق بخشیدن به آموزش‌های دانشگاهی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فرصت‌های زیادی در کشور ایجاد شده است که نیازمند مهارت و حرفه‌آموزی هستند و کسانی که فاقد این خصوصیات باشند امکان استفاده از این فرصت‌ها را ندارند.

بیگی با بیان اینکه نیاز به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در موضوع صنعت و کشاورزی بیشتر احساس می‌شود، گفت: در حوزه کشاورزی که محور فعالیت‌های دولت در سال‌جاری است با مشکل عدم مهارت مواجه هستیم و این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه مراکز فنی و حرفه‌ای قرار گیرد.

وی اظهار کرد: برای دستیابی به این رسالت بزرگ نباید همه مسئولیت‌ها را متوجه دولت بدانیم و استفاده از قابلیت‌های بخش خصوصی در این زمینه مورد تاکید است.

بیگی اضافه کرد: البته دولت نیز در زمینه‌هایی که بخش خصوصی امکان ورود ندارد حاضر خواهد شد و با اقداماتی از قبیل پرداخت یارانه و تسهیلات از بخش خصوصی حمایت خواهد کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی نگرش به آمایش سرزمین در توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: استقرار مراکز و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نقاط مختلف باید مبتنی بر شرایط جغرافیایی و فرصت‌های شغلی آن نقاط باشد تا افراد بومی مناطق بتوانند امکان استفاده از آموزش‌های ارائه شده را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که دانشجویان برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر ترجیح می‌دهند به‌جای دانشگاه از آموزش‌های مراکز فنی و حرفه‌ای استفاده کنند گفت: البته این کار اشکالی ندارد ولی این رسالت به عهده مراکز آموزش‌عالی است و قرار نیست مراکز فنی و حرفه‌ای در این خصوص هزینه کنند.

بیگی با اشاره به تعداد زیاد بانوانی که تحصیلات آنها در بازار کار خریدار ندارد گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای باید شرایط توانمندی زنان فارغ‌التحصیل را به نحوی که در عرصه اقتصادی نقش ایفا کنند فراهم کند چراکه ادامه این روند در همه شئونات زندگی آنان تبعاتی را به‌دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر تعریف بسته جامع اقتصادی در کنار آموزش‌های مربوط به مشاغل خانگی افزود: دولت در قالب تسهیلات مشاغل‌خانگی و همچنین ایجاد مراکز عرصه محصولات این مشاغل توسط شهرداری‌ها به این موضوع توجه کرده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با انتقاد از بیگانگی مراکز فنی و حرفه‌ای با صنعت و دانشگاه تاکید کرد: برای استفاده بهتر و بیشتر از قابلیت‌ها، باید ارتباط جامع بین صنعت، دانشگاه و مراکز فنی و حرفه‌ای برقرار شود و مسئولان محلی در شهرستان‌ها هم نسبت به قابلیت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای توجه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین ارائه بخشی از آموزش ضمن خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی را از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای بلامانع دانست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه از فعالیت 33 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی در استان خبر داد.

محمدرضا سیابانی افزود: علاوه بر این در تمام شهرستان‌های استان مراکز آموزش روستایی فعال هستند و در 11 کارخانه و واحد تولیدی هم مرکز آموزشی دایر شده است.

وی ادامه داد: 75 درصد تعهد آموزش فنی و حرفه‌ای به عهده بخش خصوصی است و بر این اساس تاکنون 604 آموزشگاه آزاد در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان تاسیس شده است.

سیابانی همچنین از افتتاح مرکز شماره سه خواهران تبریز با کارگاه‌های پیشرفته و مجهز و کارکرد منجر به اشتغال، در هفته دولت سال‌جاری خبر داد.

در این جلسه نماینده رؤسای مراکز فنی و حرفه‌ای و نماینده انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مسئول مرکز خواهران تبریز به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند. 

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول