اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صورت می‌گیرد

ارسال پنج پرده همراه درب‌های حرم مطهر امام جواد(ع)

خبرگزاری فارس: رئیس کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد عتبات‌عالیات استان اصفهان گفت: پنج پرده نفیس برای درب‌های حرم مطهر امامین جوادین(ع) به همراه دربی که توسط ستاد عتبات‌عالیات اصفهان ساخته و مونتاژ شده است، فرستاده می‌شود.

ارسال پنج پرده همراه درب‌های حرم مطهر امام جواد(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین ایرانپور ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر نهاد رهبری دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: پنج پرده نفیس درهای حرم مطهر امامین جوادین(ع) به دست بانوان اصفهانی و زیر نظر حاجیه خانم محزونیه آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته هفت قطعه دیگر از این پرده‌ها آماده و ارسال شده بود، ادامه داد: برای دوخت این پرده‌ها 60 متر پارچه ترمه به رنگ سبز و مزین به نام جوادالائمه(ع) و در آن سه کیلوگرم مروارید اصل، یک کیلوگرم فیروزه و سنگ‌های قیمتی و 60 مثقال ملیله استفاده شده است.

رئیس کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد عتبات‌عالیات استان در ادامه به درب‌های حرمین جوادین که اکنون در کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد عتبات‌عالیات اصفهان ساخته شده است، اشاره و تصریح کرد: در این دو لنگه درب که در ابعاد 3 متر در 3 متر و 40 سانتی‌متر است، هنرهای قلم‌زنی، میناکاری، خاتم‌کاری، معرق، گره‌چینی چوب، طلاکاری و نقره‌کاری به کار برده شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیست و دومین دربی است که توسط ستاد عتبات‌عالیات اصفهان ساخته می‌شود، اضافه کرد: حدود 110 گل اصلی در این درب‌ها کار شده و در هر لنگه درب به نام مقدس امام جواد(ع) 9 گل محمدی در پایین و در بالای آن 12 گل محمدی به یاد 12 امام با نقره حکاکی شده است.

ایرانپور اضافه کرد: تمامی گل‌هایی که در ساخت این درب‌ها به کار گرفته شده است به یاد پنج تن به صورت پنج پر است.

وی افزود: به یاد 14 معصوم(ع) 14 شمسه‌ای در وسط درب و مزین به آیه بسم‌الله الرحمن الرحیم به صورت مقرنس جای داده شده است.

رئیس کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد عتبات‌عالیات استان اصفهان با بیان اینکه چارچوب این درب‌ها از استیل است که بیش از 300 سال عمر مفید داشته باشد، گفت: چوب ساج برای ساخت این درب‌ها به کار رفته شده زیرا این چوب مقاومت بالایی در برابر موریانه و هم‌چنین رطوبت دارد.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط ستاد بازسازی عتبات‌عالیات اصفهان را این‌گونه برشمرد و اظهار داشت: ساخت و نصب چهار درب طلای قلم‌زنی شده حرم حضرت علی (ع)، دو درب طلای قلم‌زنی شده حرم امام حسین‌(ع)، ساخت و نصب کتیبه فوقانی پنجره قتلگاه امام حسین(ع)، ساخت و قلم‌زنی شش درب نقره‌ای حرم امام حسین(ع) و تعمیرات درب‌های حرم امام جواد(ع) از جمله کارهایی است که انجام داده‌اند.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول