اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار دماوند:

هنر، راه تبدیل فرهنگ شهرنشینی به شهروندی است

خبرگزاری فارس: شهردار دماوند، توسعه امور فرهنگی و پرداختن به هنر را راهی برای تبدیل "فرهنگ شهرنشینی" به "فرهنگ شهروندی" خواند.

هنر، راه تبدیل فرهنگ شهرنشینی به شهروندی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، مرتضی همتی ظهر امروز در آیین تقدیر از خالق اثر هنری و فرش‏بافی قالیچه "بام ایران" که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مرکز ملی فرش ایران، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دماوند و جمع کثیری از علاقه‏مندان در سالن فرهنگی و هنری "کوثر" دماوند انجام شد، اظهار داشت: پاسداشت زحمات هنرمندان، راهی برای توسعه فرهنگ شهروندی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه این امر، مدیریت شهری دماوند با همراهی همیشگی اعضای شورای اسلامی این شهر در راستای توسعه امور فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نمی‏کند.

همتی با قدردانی از زحمات خالقان اثر هنری قالیچه "بام ایران" خاطرنشان کرد: در جلوه این اثر هنری همبستگی، شور و علاقه‏مندی دو زوج هنرمند ایرانی موج می‏زند.

شهردار دماوند ادامه داد: از این رو قرائت شعری از حضرت حافظ که می‏فرماید "گوهر پاک بباید که شود قابل فیض/ور نه هر سنگ و گلی لولو و مرجان نشود" اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش/که به تلبیس و حیل دیو مسلمان نشود" در بیان و وصف اوج هنر این دو بزرگوار امری ضروری است.

* تاریخ چند هزار ساله دماوند نیازمند مصورسازی است

شهردار دماوند افزود: برنامه امروز شاید به نام شهرداری دماوند تمام شد، اما جوانانی بی‏ادعا و کوشا در برپایی این آیین باشکوه به شکلی گمنام و خالصانه تلاشی وافر از خود نشان دادند.

همتی، اجرای برنامه‏های متنوع فرهنگی برای گرامیداشت خدمات هنرمندان به مردم دیار دماوند را افتخاری بزرگ برای شهرداری و شورای اسلامی این شهر خواند.

شهردار دماوند تصریح کرد: تاریخ کهن چند هزار ساله دماوند شاهد رویدادهای پرفراز و نشیبی بوده است و مصور ساختن آن به نوعی خدمت به فرهنگ غنی ایرانی این مرز و بوم اسلامی قلمداد می‏شود.

شهردار دماوند، میزان آرامش‏بخشی را سنگ محک و معیاری مناسب برای سنجش قدر و اندازه تأثیرگذاری آثار هنری در جامعه خواند.

وی تصریح کرد: هر اندازه که انسان از مشاهده یک اثر هنری به آرامش برسد، ارزش آن اثر بیشتر خواهد بود.

* قالیچه "بام ایران" نمادی از سال تولید ملی است

شهردار دماوند همچنین گفت: بافت اثر هنری قالیچه "بام ایران" را می‏توان نمادی از سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی قلمداد کرد.

مرتضی همتی اظهار داشت: این اقدام، راهی برای تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب در سال جاری شمرده می‏شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه قالیچه بام ایران علاوه بر هنری زیبا و کم‏نظیر، با چاشنی علایق مذهبی و محلی ایرانی ـ دماوندی عجین شده است.

همتی اضافه کرد: وجود چنین تلفیقی بین هنر و علایق ملی و مذهبی مردم می‏تواند بر ارزش و البته ماندگاری بیشتر آثار فاخر هنری بیفزاید.

شهردار دماوند افزود: خانواده بزرگ شهرداری دماوند با همراهی اعضای شورای اسلامی این شهر، برای خدمت به هنرمندان آماده و به قولی "پای کار" است.

وی ادامه داد: هرچند ادای دین به مقام هنرمندان برای خلق آثار هنری در قالب هیچ اقدامی نمی‏گنجد، اما شهرداری دماوند با توجه به امکانات محدود خود در راستای پاسداشت مقام شامخ این عزیزان گام بر می‏دارد.

همتی از خداوند متعال قوت و انگیزه بیشتر در هنرمندان این مرز و بوم اسلامی برای خلق آثار هنری زیبا و بالنده را خواستار شد.

شهردار دماوند تصریح کرد: اثر هنری قالیچه بام ایران مصداق همان ابیات پرمغز حضرت حافظ است که می‏فرماید "هزار نکته باریک‏تر ز مو این جاست/نه هر که سر بتراشد قلندری داند".

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول