اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد

احداث ایستگاه مطالعه در 1000 نقطه پرتردد ‌/ سرانه مطالعه کتاب در ایران فقط 18 دقیقه است

خبرگزاری فارس: معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از احداث یک‌هزار ایستگاه مطالعه در نقاط پر تردد شهرهای کشور خبر داد.

احداث ایستگاه مطالعه در 1000 نقطه پرتردد ‌/ سرانه مطالعه کتاب در ایران فقط 18 دقیقه است

سیدجواد سادات فاطمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت احداث یک‌هزار ایستگاه مطالعه در مکان‌های پر تردد شهرهای کشور را از برنامه‌های مهم عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح تا دو ماه آینده در شهرهای کشور اجرا می‌شود و می‌تواند از این طریق مردم را با فرهنگ مطالعه آشنا کند.

وی با بیان اینکه در هر ایستگاه 15 عنوان کتاب با تعداد بسیار بالا برای مطالعه تمام گروه‌های سنی در دسترس قرار می‌گیرد، افزود: مردم می‌توانند به صورت رایگان در این ایستگاه‌ها کتاب را مطالعه و یا برای خواندن در منزل به امانت بگیرند.

این مسئول، به طراحی قفسه‌های کتاب در ایستگاه‌های مطالعه سراسر کشور اشاره کرد و افزود: برای هر ایستگاه 50 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که در مجموع 50 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نرم سرانه فضای مطالعه در کشور 2 مترمربع برای هر 100 نفر است، ادامه داد: این مقدار فضا کافی نبوده و باید در چشم‌انداز سال 1404 به 8 مترمربع برای هر 100 نفر برسد.

سادات‌فاطمی، گیلان را از جمله استان‌هایی نامید که نرم سرانه فضای کتابخانه‌هایش از نرم کشور پایین‌تر بوده و باید با تلاش مسئولان این وضعیت را هر چه سریع‌تر جبران کند.

وی، با بیان اینکه در برخی از استان‌ها نرم سرانه فضای کتابخانه‌ها به 6 مترمربع افزایش یافته است، اضافه کرد: امسال برای ساخت کتابخانه‌ها در کشور از بودجه مجلس استفاده می‌شود به طوری که برای احداث کتابخانه در روستا از 10 درصد 2 درصد بودجه مناطق محروم استفاده می‌شود.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هم‌اکنون 28 هزار کتابخانه در سطح کشور وجود دارد، افزود: در این تعداد کتابخانه 2.5 میلیون نفر عضو هستند.

وی، میانگین مدت زمان مطالعه در ایران را 79 دقیقه خواند و گفت: این مدت زمان شامل مطالعه کتاب، اینترنت، مجلات و نشریات، روزنامه، قرآن و ادعیه است.

سادات‌فاطمی با تصریح بر اینکه میانگین مدت زمان مطالعه کتاب به تنهایی در کشور 18.5 دقیقه است، ابراز کرد: میانگین مدت زمان مطالعه در گیلان 86 دقیقه است.

وی کشورهایی مانند ژاپن و انگلیس را از جمله کشورهای پیشرو در امر مطالعه دانست و گفت: رتبه ایران در منطقه در این راستا بسیار بالا است.

این مسئول، اذعان کرد: خداوند در عالم هستی هر انسانی را برای انجام ماموریتی آفریده که در این راستا کتابداران از مسئولیت مهم و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا با معرفی کتاب به جوانان می‌توانند در مسیر هدایت و یا انحراف آنها در زندگی دنیوی تاثیرگذار باشند.

وی، با بیان اینکه خداوند هر انسانی را با انجام ماموریت‌های ویژه‌ای مورد آزمایش الهی قرار می‌دهد، تصریح کرد: مسئولیت کتابدار در راهنمایی و هدایت افراد با معرفی کتاب مفید به آنها ارزشمند است.

سادات‌فاطمی، خاطرنشان کرد: اگر کتابداری بدون توجه به سرنوشت جوانان کتاب‌های نامطلوب در اختیار آنها قرار دهد از آزمایش الهی سربلند بیرون نمی‌آید.

وی با اشاره به جمعیت بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفری گیلان، ابراز کرد: وجود کتابخانه‌های کوچک و کم فضا در گیلان یک نقص است و باید گسترش یابد.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کار کتابداران را در رده ماموریت انبیاء الهی دانست و یادآور شد: کتاب عامل ماندگاری علم و معرفت و انتقال دانش به نسل‌های آینده و موجب هدایت انسان‌ها است.

وی، احداث کتابخانه مرکزی رشت با زیر بنای بالغ بر 7 هزار مترمربع را از جمله پروژه‌های در دست اجرای اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان اعلام کرد و متذکر شد: در شهرستان‌های تالش، فومن، لنگرود، بندر انزلی، املش، صومعه‌سرا، رودسر و روستای «سلکی‌سر» و «طراز محله» رشت نیز احداث کتابخانه در دست اجرا است.

به گفته سادات‌فاطمی، کتابخانه عمومی رستم‌آباد رودبار نیز در دو طبقه با بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول