اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

کسی با شعار تسلیم ما نمی‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر بخواهیم انقلاب را معرفی کنیم باید نسخه عمل و نتیجه آن را نشان دهیم، اینکه فقط شعار بدهیم کسی تسلیم ما نمی‌شود باید نقشه راه و نتایج اجرای آن را ارائه کنیم.

کسی با شعار تسلیم ما نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی ظهر امروز در جمع مدیران ارشد استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام اداری که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و قانون ارتقای سلامت اداری روی فعالیت الکترونیک تاکید شده و برای آن زمان هم مشخص کرده است.

وی افزود: این قانون فرمول پاسخگویی، شفاف‌سازی و اندازه‌گیری سلامت اداری دستگاه‌ها را مشخص کرده است، از شما می‌خواهم در ادامه فعالیت‌های خود، جلسات و کارگروه های آموزشی را برای آشنایی مدیران با قوانین فعال کنید.

پورمحمدی ادامه داد:  اگر بخش اعظم مدیران ضعف و تحرک کمتر و خطایی دارند عمدتاً به خاطر ناآشنایی با قوانین و مقررات است.

 غرب از مدل‌ها و الگوهای جمهوری‌ اسلامی می‌ترسد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، گفت: ما شعار می‌دهیم که یک راه متفاوت از نظام جهانی را ارائه دهیم. اتفاقاً این موضوعی است که دنیا را به چالش کشیده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز این نکته را به زیبایی تمام مطرح می‌کنند که دنیا مشکل هسته‌ای با ما ندارد؛ دعوای دنیا با ما جای دیگر است؛ فعالیت هسته‌ای بهانه است. آنان از حرف‌ها و مدل‌ها و الگوهای ما می‌ترسند. می‌گوییم می‌خواهیم انسان‌ها را پاک کنیم؛ برای همین باید مظاهر این پاکی را نشان دهیم؛ یعنی باید جامعه ما سالم‌تر و اقتصاد ما شکوفاتر از جامعه آنان باشد.

پورمحمدی ادامه داد: اگر بخواهیم انقلاب را معرفی کنیم باید نسخه عمل و نتیجه آن را نشان دهیم، اینکه فقط شعار بدهیم کسی تسلیم ما نمی‌شود باید نقشه راه و نتایج اجرای آن را ارائه کنیم.

سلامت نظام اداری تابلوی انقلاب ما را صیقل زده و شفاف می‌کند

وی با بیان اینکه سلامت نظام اداری تابلوی عملکرد انقلاب است، گفت: یعنی ما باید نشان دهیم که انقلاب خروجی قابل توجه و جذاب دارد، اگر خدایی نکرده به دست و پا زدن بیافتیم به همان میزان این تابلو خط خطی می‌شود. سلامت نظام اداری تابلوی انقلاب ما را صیقل زده و شفاف می‌کند.

پورمحمدی ادامه داد: پس اگر می‌خواهیم به دنیا حرف انقلابی زده و برای دنیا پیام جذاب بگوییم یک بخش آن ارائه یک نظام اداری سالم است، باید نشان دهیم که نظام اداری ما می‌تواند الگوی خوبی برای آنان باشد.

وی افزود: اینکه مردم مصر، تونس و لیبی می‌گویند ما نظام اسلامی می‌خواهیم باید این نظام کارکرد خود را نشان دهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلابی دو ابعاد در تمام زمینه‌ها است، گفت: می‌گوییم اگر برای اخلاق مردم حرف داریم برای فکر و نحوه زندگی مردم نیز حرف داریم؛ اگر برای مسجد حرف داریم برای دانشگاه هم حرف داریم؛ برای اقتصاد جامعه نیز حرف داریم.

وی افزود: اگر می‌گوییم انقلاب معنوی و فرهنگی هستیم باید انقلاب مادی هم باشیم، قرار نیست به زندگی مادی مردم پشت پا بزنیم. این مسئله ساز و کارهای خاص خود را می‌طلبد.

پورمحمدی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر از عناوین اقتصادی برای نام‌گذاری سال استفاده می‌کنند می‌خواهند به مدیران، مجریان و دست‌اندرکاران بفهمانند که مسئله تأمین زندگی خوب، سالم و همراه با رفاه در نظام ما اصل است و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود، بنابراین باید این هدف را جدی تعقیب کنیم. آیا بدون یک نظام سالم می‌توان برای جامعه یک اقتصاد، زندگی، توسعه و پیشرفت فراهم کرد. وی افزود: پاسخ روشن است، نمی‌توان اگر بخواهیم برای توسعه و پیشرفت کشور گام برداشته و اقتصاد و درآمد سرانه کشور را افزایش دهیم باید برای سلامت نظام اداری همت کنیم. اینکه در کشور به این موضوع اهتمام شود یک ضرورت است.

پورمحمدی با اشاره به شکل‌گیری شورای دستگاه نظارتی گفت: شورای دستگاه نظارتی در چند سال اخیر شکل گرفت و سال گذشته تبدیل به قانون شد و به قانون برنامه آمد و حالا یک شورای تأثیرگذار و جدی شده است.

وی افزود: خوشبختانه در استان‌ها ساختار شورای دستگاه نظارتی قوی و کارآمد شده و فکر می‌کنم بسیار توانمند و عملیاتی است، در شورای دستگاه نظارتی از سه قوه حضور دارند. انشاءالله این شورا بتواند سلامت اداری را هموار کند.

اصلی‌ترین وظیفه شورای دستگاه نظارتی کشور پرهیز از کار موازی است

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه شورای دستگاه نظارتی پرهیز از کار موازی است، تصریح کرد: این شورا به منظور کمک به مدیریت کشور تشکیل شده است، قرار است شورای دستگاه نظارتی کار مدیریتی را هموار کند. دستگاه‌های نظارتی عضو این شورا باید سعی کنند هماهنگ بوده و هم‌افزایی داشته و از کارهای موازی پرهیز کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه دشمن چرا دنبال تحریم ما است، گفت: اینکه دشمن از تمام حربه‌ها علیه ما استفاده می‌کند شکی نیست. به قول آنان همه گزینه‌ها روی میز است. ولی علت اینکه به تحریم رو آوردند این است که یکی اینکه دشمن روی مباحث اقتصادی تاکید دارد چون این مسئله یکی از مباحث جدی هر جامعه‌ای است. اما دشمن در عرصه های دیگر توفیق چندانی یا به‌دست نیاورده و یا راحت نیست. مثلاً حمله نظامی هم پرهزینه است و هم ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد. توان دشمن از نظر نظامی و امنیتی به ما نمی‌رسد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در حوزه نظامی هم از لحاظ آموزشی و هم صنایع نظامی وابستگی نداریم. در حوزه فرهنگ نیز درست است که به ما حمله می‌کنند ولی ابزار مقاومت در اختیار ما است. در حوزه سیاست قدرت مانور داریم. اما در بحث اقتصادی، بخش زیادی از اهرم‌ها در اختیار ما نیست. اینجا جایی است که دشمن می‌تواند مقاصد خود را با هزینه کم‌تر اعمال کند. اقتصاد کشوری مانند ایران الزاماً باید با دنیای بیرون داد و ستد داشته باشد. مثلاً ما باید نفت خود را به کشورهای دیگر عرضه کنیم و یا ناگزیر به حمل‌و‌نقل بین‌المللی هستیم؛ شرکت‌های بین‌المللی باید کالاهای ما را بیمه کنند. اما آنان اجازه این امور را نداده و حتی به بانک‌های خود فشار می‌آورند که با کشورمان کار نکنند.

وی ادامه داد: در موضوع اقتصاد چون به ارتباط با خارج نیاز داریم می‌توانند به ما فشار وارد کنند، البته ما در اقتصاد کمی بی‌تدبیری نیز کرده‌ایم. ضعف تدبیر و تصمیم‌گیری‌های اشتباه سبب تحریک آنان شده است. از سوی دیگر هر چند ما شعار دادیم که انقلاب ما فرهنگی است ولی صراحتاً اعلام کردیم که هیچ گاه از رفاهیات و پیشرفت کشور غافل نیستیم.

پورمحمدی ادامه داد: این‌ها می‌دانند که انقلاب ما زمانی جلا و صیقل پیدا می‌کند که در عرصه زندگی مردم هم موفق باشیم. هسته و مغز انقلاب ما فرهنگی است. ولی پوسته ای دارد که با رشد و توسعه اقتصادی کشور جلا پیدا کرده و مغز خود را خوب نشان می‌دهد. بنابراین باید نشان دهیم اقتصاد ما پیشرفته است. باید نشان دهیم در جامعه ما رفاه افزایش پیدا کرده است. آنان هم این مسئله را درک کردند و به این خاطر در حوزه اقتصاد به ما فشار می‌آورند.

وی افزود: برخی فکر نکنند که از نظر اقتصادی ضعیف بوده و این ضعف باعث شده که دشمن از این نظر به ما فشار آورده و ما را تحریم کند. خیر؛ اقتصاد امری به هم پیوسته است و چون برخی اهرم‌های این حوزه در اختیار دشمن است از این مسیر وارد شده است. اگر ما جایی تدبیر خوبی نکنیم، این مسئله تشدید می‌شود. مثلاً اگر قوانین و مقررات ما اشکال داشته باشد مدیریت‌ها را کند می‌کند. گاهی اوقات نیز تدبیر مدیران ما خوب صورت نمی‌گیرد. گاهی اوقات که تلاش زیادی می‌شود ولی نتیجه و خروجی کار مدیران پایین است به این خاطر است که حجم مسئولیت‌ها و مأموریت‌ها زیاد است. اگر این عامل را در کنار عوامل فشار دشمن بگذاریم، موضوع تحریم جدی و اساسی شده و طبعاً می‌تواند کارکرد مخربی پیدا کند.

وی ادامه داد: تحریم یک موضوع اساسی و جدی است. اینکه مقام معظم رهبری در چند سال گذشته روی موضوعات اقتصادی دست گذاشته و حساسیت به خرج می‌دهند به خاطر شرایطی است که عرض کردم. اینکه رهبری می‌فرمایند در یک پیچ بزرگ تاریخی هستیم بخشی مربوط به موضوعات خارجی و بین‌المللی است ولی بخشی از آن مربوط به فشارهای دشمن است. رهبری اینجا توجه مدیران را به مسایل اقتصادی فراخوانده و امر می‌کنند که مسائل اقتصادی باید در صدر فعالیت‌های ما قرار گیرد. این مطلب تحلیلی هوشمندانه و واقع‌بینانه و متناسب با نیاز امروز جامعه ما است.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول