اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی خبر داد

فعالیت 1400 محقق و دانشمند در حوزه زیست‌فناوری در کشور

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی از فعالیت بیش از یک هزار و 400 نفر محقق و دانشمند مرتبط با حوزه زیست‌فناوری در کشور خبر داد.

فعالیت 1400 محقق و دانشمند در حوزه زیست‌فناوری در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد سیدحسین آقامیری صبح امروز در مراسم کارگروه آموزشی کاربرد مطالعات مولکولی در شناسایی تنوع زیستی جانوری کشور که با حضور کارشناسان بانک ژن مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما باید در حوزه محیط زیست به مباحث مرتبط با بیوتکنولوژی و ذخایر آن نیز بپردازیم تا بتوانیم فضای کار را به سمت و سوی عالمانه کردن در عرصه‌های طبیعی پیش ببریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "باید به بیوتکنولوژی توجه ویژه‌ای شود زیرا این مبحث بسیار مهم است"، افزود: اگر ما در ارتباط با فناوری و پیش‌فناوری بخواهیم یک تعریف کلی داشته باشیم باید گفت هر گونه فعالیت هوشمندانه برای خلق، بهبود و تولید فرآورده‌های موجود گوناگون با استفاده از موجودات زنده خصوصاً از طریق تغییرات ژنتیکی آنها در سطح مولکولی در حیطه زیست‌فناوری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دامنه این بحث از فضای عملیاتی و گستردگی بیشتری برخوردار است، ادامه داد: محصولات حاصل از عملیات زیست‌فناوری به ‌عنوان محصولات مهم و با ارزش‌ افزوده بالا چه در بخش کشاورزی و چه در بخش درمانی بسیار با اهمیت است و باید به این موارد نیز توجه ویژه شود.

آقامیری هم‌چنین در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند در حوزه زیست‌فناوری مورد توجه قرار گیرد، فعالیت‌های پاک‌سازی محیط زیست است که می‌توان در حوزه محیط زیست نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما در حوزه کاری خودمان علاوه بر ذخایر ژنتیکی در حوزه پاک‌سازی فضاهای متعددی که به دلایل مختلفی آلوده‌سازی در آن صورت گرفته است، می‌توانیم از این علم برای رسیدن به شرایط ایده‌آل استفاده کنیم.

آقامیری تصریح کرد: همه این مباحث برای آن است که کشور ما به این موضوع ورود پیدا کند و در این ارتباط نیز ما اطلاعات وسیعی را داریم.

وی با اشاره به تشکیل شورای‌عالی زیست‌فناوری به ریاست رئیس جمهور و اعضای آن که شامل وزیر علوم و بهداشت، وزیر صنایع و معادن، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر دفاع، سازمان حفاظت محیط ‌زیست و معاونت راهبردی رئیس جمهور است، افزود: اکنون بیش از یک هزار و 400 محقق و دانشمند مرتبط با این موضوع در بحث زیست‌فناوری در حال فعالیت در کشور هستند و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که در برنامه‌های مختلف این شورا مدنظر می‌باشد موضوعی است که تقریباً به حوزه کاری محیط زیست مربوط می‌شود، ادامه داد: ما می‌توانیم از این نوع علم در بحث پاک‌سازی محیط زیست استفاده کنیم و روند عملیاتی خود را به سمتی ببریم که بخش آلوده‌سازی محیط زیست را با این روش بهبود بخشیم.

آقامیری ادامه داد: در ارتباط با نیازهای راهبردی، امنیت غذایی و دارویی و مباحثی از این دست هم نیازمند برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت این شورا است که امیدواریم این موضوع نیز به نتایج مطلوبی برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی عنوان کرد: در ارتباط با ذخایر ژنتیکی محیط زیست هم وظایفی برعهده سازمان محیط زیست است که پرداختن به آن از ضروریات یک چنین برنامه‌هایی است.

وی با اشاره به حضور محیط‌بانان در خط مقدم میدان طبیعت به ویژه در استان خراسان‌رضوی، تاکید کرد: محیط‌بانان ما می‌توانند بسیاری از دانسته‌های خود را که از طبیعت کسب و جمع کرده‌اند در یک پروسه مشترک در خدمت اساتید و دانشگاهیان قرار دهند تا برای دسترسی به اطلاعات بانک ژن بتوان از این ذخایر در راستای پیشرفت سریع‌تر فعالیت‌ها استفاده کرد.

آقامیری ادامه داد: در این ارتباط چند سالی است که بانک ژنتیک با فضاهایی برای نگه‌داری بافت و عناصر دیگر در حوزه خراسان‌رضوی فعال شده است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر بیش از 600 نمونه از این دست در فضاهای مطمئن قابل نگه‌داری حداقل برای یک دوره 20 ساله آینده قرار داده‌ایم، افزود: این روند کاری مرتب و در مراحل مختلف در حال افزایش است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول