اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تداوم ریزگردها سبب کاهش عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اثر پدیده گرد و غبار در عین حالی که به صنعت زنبورداری استان خسارت وارد می‌شود، تداوم آن باعث کاهش میزان تولیدات باغی و زراعی نیز خواهد شد.

تداوم ریزگردها سبب کاهش عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی،  سعدالله اسکندری در حاشیه جلسه مدیران ارشد سازمان، با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار از جمله عوامل ایجاد خسارت بر زنبورداران و کشاورزان است، گفت: زمانی که گرد و غبار به‌صورت لایه‌ای بر روی برگ‌ها و جوانه‌های در حال رشد قرار می‌گیرد به علت پوشش سطح آنها موجب کاهش ظر‌فیت فتوسنتزی گیاه می‌شود.

وی افزود: بارندگی‌های گل‌آلود علاوه بر عارضه فوق موجب پوشیده شدن روزنه‌های سطح برگ شده و روند رشد بهاره گیاهان را مختل می‌سازد. 

اسکندری ضمن جدی و نگران‌کننده خواندن این معضل افزود: همچنین گرد و غبار علاوه بر تاثیر در فعالیت‌های حیاتی گفته شده از طریق پوشش گل‌ها و اندام‌های تولید‌مثل گیاه از یک طرف و کاهش فعالیت حشرات گرده‌افشان در لقاح گل‌ها و تشکیل میوه نیز تاثیر نامطلوبی می‌گذارد. 

وی با بیان اینکه گرد و غبار باعث کاهش بهره‌دهی گیاهان زراعی می‌شود، تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان می‌توان میزان خسارت این آلاینده را در شرایط فعلی بر روی محصولات جالیزی، ذرت و گندم بین 15 تا  20 درصد پیش‌بینی کرد. 

اسکندری با بیان اینکه گیاهان زراعی برای انجام فرآیند پیچیده فتوسنتز به تبادلات گازی شامل اکسیژن، بخار آب و CO2 نیاز دارند، ادامه داد: این تبادلات از طریق روزنه‌‌ها صورت می‌گیرد و هرگونه اختلال در مسیر روزنه‌‌ها سبب کند شدن فتوسنتز شده و وجود گرد و غبار سبب می‌شود در روند طبیعی تبادلات گازی و دریافت نور اختلال ایجاد شود که در نهایت اثر آن به‌صورت کاهش عملکرد نمایان می‌‌شود. 

وی با اشاره به تاثیر مثبت آبیاری بارانی بر کاهش اثرات منفی غبار آلودگی هوا بر گیاهان زراعی گفت: در آبیاری بارانی با شسته شدن گرد و غبار روی گیاه اثرات منفی آن کاهش می‌یابد اما در سایر سیستم‌های آبیاری این خسارت زیادتر است، به‌خصوص در حاشیه مزارع تا عمقی از مزرعه که رطوبت کم است درجه حرارت بالا می‌رود و وجود گرد و غبار روی برگ مانع دفاع گیاه در مقابل گرما می‌شود.

اسکندری تصریح کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود با توسعه سیستم آبیاری تحت فشار بارانی به‌خصوص در محصولات زراعی و حتی‌الامکان با شستشوی سطح برگ گیاهان در مناطقی که میزان گرد و غبار بیشتر است از طریق مخزن‌های محلول‌پاشی که به ازای هزار لیتر آب یک چهارم لیتر مایع ظرفشویی به مخازن مربوطه اضافه می‌شود، باعث تقلیل عوارض ریزگردها شوند.

انتهای پیام/ح30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول