اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بارش ریزگردهای عربی در کردستان افزایش یافت

ریزگردهایی عربی و داستان‌هایی از بی‌توجهی مسئولان

خبرگزاری فارس: چند سالی است که ریزگردهای عربی به‌عنوان میهمان ناخوانده ایران به‌ویژه مناطق غربی کشور شده و مردمان مرزدار این دیار را با چالشی جدی مواجه ساخته است.

ریزگردهایی عربی و داستان‌هایی از بی‌توجهی مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان‌های مرزی غرب کشور از اول انقلاب تاکنون برای دفاع از میهن اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ تا جایی که عامه مردم این استان‌ها با همکاری نیروهای مسلح ایران را از بحران‌های جدی نجات داده‌اند.

اما اکنون پس از آن دوران سخت و گذار از غائله‌های اوایل انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی و تحمل رنج‌های از دست دادن افراد خانواده و یا مصدومان شیمیایی، با چالشی به نام پدیده گرد و غبار یا همان ریزگردهای عربی مواجه شده‌اند که متاسفانه چاره‌ای برای آن از سوی مسئولان پایتخت‌نشین اندیشیده نمی‌شود.

عید با طعم ریزگردهای عربی، همنشینی یک ساله لرستانی‌ها با ریزگردهای عربی، ریزگردهای عربی کردستان را به خاک نشاند، اهلاً و سهلاً مردم ایلام به ریزگردهای عربی!، وداع با بازی‌های کودکانه به دلیل ورود ریزگردها، بارش ریزگردها؛ آغاز مرگ تدریجی، کولرهای گازی آرزویی دست نیافتنی، ریزگردهای عربی بحران مردم‌آزار، بام ایران هم از تجاوز ریزگردهای عربی در امان نماند، ریزگردهای عربی میهمان ناخوانده ایران، باغ شهر ایرانی زیر چتر غبار عربی، بارانی با طعم ریزگردهای عربی، تنفس سنندجی‌ها با طعم ریزگردهای عربی، ریزگردهای عربی مسافران فرودگاه مهرآباد را سرگردان کرد، اجرایی نشدن مصوبات ضد گرد و خاک، خوزستان گرفتار در گرد و غبار، دیروز گازهای شیمیایی؛ امروز ریزگردهای عربی، آلودگی هوا در بوکان 27 برابر حد مجاز  و ریزگرد و غبار خطرناک‌تر از ذرات درشت شنی، مجموعه‌ای از تیترهای گزارشات و اخبار رسانه‌ها از آلودگی هوا در مناطق غربی کشور است که مسئولان با دیدن آنها چشم خود را می‌بندند و خود را به خواب می‌زنند که شهر در امن و امان است.

چندی پیش در تلویزیون مجری یک برنامه در صحبت‌هایش این نکته را یادآور شد که هوای آلوده هم به تهران رسیده و باید مسئولان به فکر چاره‌ای برای رفع این معضل باشد.

این نکته حاکی از آن است و بر همگان روشن است تا مسئولان محترم خود درگیر چنین مسائلی نشوند برای حل آن اقدامی نخواهند کرد.

ورود ریزگردهای عربی به استان کردستان و شماری دیگر از استان‌های غربی و جنوبی کشور مهم‌ترین پدیده‌ای است که علی‌رغم اینکه حدود شش سال از عمر آن می‌گذرد و زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است ولی تاکنون چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده و هر بار تنها با انتشار یک اطلاعیه کوتاه و لزوم پرهیز مردم از تردد در فضای آزاد بسنده می‌شود.

در حال حاضر تنها کار حفاظت از محیط‌زیست کردستان و به یقین سایر استان‌های درگیر با چالش ریزگردهای عربی، صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر ناسالم و یا خطرناک بودن هواست که خود مردم آن را به عینه مشاهده و لمس می‌کنند.

هر چند که وضعیت گرد و غبار و موج جدیدی از این ریزگردها بخش‌های زیادی از کشور را در بر‌گرفته است ولی وضعیت در سنندج بحرانی‌تر است چرا که به‌دلیل وضعیت جغرافیایی مرکز استان و وجود کوه‌ها بلند در اطراف شهر امکان وزش باد کاهش پیدا کرده و این گرد و غبار هم‌اکنون کل فضای شهر را پوشانده است.

اگرچه با هشدارهای محیط‌زیست و اعلام هواشناسی در زمینه خطرناک بودن هوا بسیاری از شهرنشینان از منازل خود خارج نشده و یا از ماسک استفاده می‌کنند اما راه چاره برای روستائیان که مجبور به ترک خانه‌های خود برای کار کشاورزی هستند، چیست.

قبل از بحران ورود ریزگردها به کشور و مناطق غربی استفاده از ماسک بیانگر ناراحتی‌ در افرادی خاص بود اما اکنون استفاده از ماسک تایید آلودگی هوا و موید بی‌توجهی مسئولان به این مسئله است.

ذرات ریز گرد و غبار به‌دلیل نفوذ عمیق به نواحی حساس مجاری تنفسی و ریه‌ها، عارضه‌های متعدد و شدیدی را در بدن ایجاد می‌کنند و مردم ناچارند با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم کنند.

متأسفانه طی سال‌های گذشته با وجود وعده و وعیدهای مکرر مسئولان برای کنترل این ریزگردها، هنوز این مشکل در استان کردستان و برخی از استان‌های همجوار وجود دارد و فریادرسی نیست که به این بدبختی و فلاکت پایان دهد.

مردمان غیور این دیار به جای شمردن روزهای آلوده، روزهای پاک را می‌شمارند چون وجود روز پاک به یک رویا تبدیل شده و تعداد این روزهای انگشت‌شمار برای این مناطق.

امید است مسئولان راه چاره‌ای برای برون‌رفت از این مشکل بیابند تا مردمانی که اکنون به آرامش حاصل از برقراری امنیت در این مناطق رسیده‌اند، تداوم زندگی را بدون دغدغه سپری کنند.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول