اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی:

تولید کیفی مدیون مهارت‌آموزی بهره‌برداران است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تولید کیفی در بخش کشاورزی آن هم در واحد سطح نیازمند مهارت‌آموزی و انجام تحقیق و پژوهش برای بهره‌برداران بخش است.

تولید کیفی مدیون مهارت‌آموزی بهره‌برداران است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا رزمجو صبح امروز در جلسه کارشناسان و پژوهشگران بخش کشاورزی و ارزیابی قابلیت‌های توسعه این بخش در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که با داشتن دشت‌های حاصلخیز هم می‌تواند افزایش کمی و کیفی و هم ارزش افزوده را به خوبی رقم زد.

وی به وجود سه دشت حاصلخیز در استان اردبیل شامل دشت مغان، دشت اردبیل و دشت مشگین‌شهر به عنوان قطب تولید محصولات باغی اشاره کرد و افزود: با یک دید واقع بینانه در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه داخلی می‌توانیم در استان اردبیل تنها با تکیه بر ظرفیت بخش کشاورزی، بستر تولید و اشتغال فراوانی را به وجود آوریم به شرط آنکه با برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سنجی مناسب و شناخت الفبای بخش کشاورزی حرکت کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی با بر شمردن تفاوت افزایش تولید در واحد سطح و همچنین افزایش سطح زیر کشت اراضی و باغات ابراز داشت: در کلاس بالاتر اهتمام جدی ما باید به افزایش تولید در واحد سطح باشد چرا که در مولفه‌های این بخش روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از نهاده‌های کشاورزی بیشتر مد نظر و ملاک کار است.

رزمجو ادامه داد: هرچند در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در تولید و اشتغال مولد در بخش کشاورزی برداشته شده اما تناسبی با ظرفیت‌های موجود ندارد و به کار و تلاشی مضاعف در این حوزه نیاز داریم.

وی تصریح کرد: با ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی سابق مسئولیت‌ها و حیطه کاری جهاد کشوری افزایش یافته اما همین ادغام بستر مستعدی را نیز برای افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی فراهم کرده تا در یک بستر مناسب بتوان به تولید محصول پاک و سالم اقدام کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: استان اردبیل 700 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد که توان تولید و بهر‌ه‌وری ما حدود 3 میلیون تن است در حالی که با استفاده از این ظرفیت و قابلیت می‌توان محصولات متنوع با کیفیت و کمیت بیشتر و به کارگیری نیروهای متخصص استفاده کرده و ارزش افزوده این بخش را تا میلیاردها تومان افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی کل درآمد استان از فروش محصولات کشاورزی باغی و دامی را 600 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: هرچند برنامه‌های خوبی در حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش انجام شده و اخیراً نیز 185 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به فعالان این بخش اعطا می‌شود، اما اگر این کار با برنامه‌ریزی و دقت نظر خاص در بهره‌گیری از خلاها و ظرفیت‌های خالی انجام نشود ممکن است ثمرات خوبی به دنبال نداشته باشد.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول