اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در واکنش به قطع درخت 830 ساله در مازندران عنوان شد

نوبخت: نسبت به قطع بی‌دلیل درختان معترض هستم

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در واکنش به قطع درخت 830 ساله در مازندران گفت: به قطع بی‌دلیل درختان معترض هستم.

نوبخت: نسبت به قطع بی‌دلیل درختان معترض هستم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، قطع درخت 830 ساله در روستای گرجی‌کلای شهرستان ساری به موضوعی قابل توجه در رسانه‌ها تبدیل شده است.

در روزگاری که برای حفظ و نگهداری درختان تلاش می‌کنیم و حیات بشر را منوط به حفظ محیط زیست می‌دانیم در نزدیکی مرکز استان درخت 830 ساله‌ای در میان بهت اهالی روستا قطع می‌شود.

بر این اساس به سراغ مدیرکل منابع طبیعی مازندران، مدیرکل اوقاف مازندران و رئیس اداره منابع طبیعی ساری رفتیم تا دلیل این اقدام را جویا شویم.

* نسبت به قطع بی‌دلیل درختان معترض هستم

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت:‌ رئیس اداره اوقاف ساری بر این تصور است که با قطع درختان، امور امامزاده‌ها را اداره کند.

عباسعلی نوبخت ادامه داد:‌ در صورتی که این درختان از درختان نوع آزاد بوده و چوب محکمی دارند، شاخ و برگ این درختان هم سایه را الک کرده و به صورت خنک به سایه‌نشینان می‌رساند.

وی با بیان اینکه گذشتگان ما با فکر اقدام به کاشت این درختان می‌کردند، افزود: در اثر این درختان، بارش باران به صورت مستقیم به زمین برخورد نمی‌کند و در قدیم از چوب این درختان به عنوان لحد استفاده می‌کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه این درختان تاریخچه اماکن زیارتی هستند، متذکر شد:‌ نسبت به قطع بی‌دلیل درختان معترض هستم.

نوبخت با بیان اینکه اداره اوقاف ساری مکاتباتی را در این زمینه با ادارات انجام می‌دهد و قبلا هم به این شخص متذکر شده‌ایم، تصریح کرد:‌ شاید این درخت خطرساز بوده و شاید هم همکاران ما در این زمینه اشتباه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در این زمینه رفیق‌بازی صورت گرفته باشد، بیان داشت:‌ گاهی رئیس دو اداره، مکاتباتی را در این زمینه انجام داده و اقدام می‌کنند.

* دهیار مقصر است/ بخشنامه می‌دهیم که درختان قطع نشوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس یادآور شد:‌ شکایتی در این رابطه صورت گرفته و دهیار در این زمینه مقصر است.

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی عنوان کرد:‌ درخت قطع شده فروخته شده و به نفع امامزاده هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه ما هم راضی به قطع درخت نبودیم، خاطرنشان کرد: دهیار بدون اطلاع اوقاف این کار را انجام داده و قدر این میراث را ندانسته و فقط به فکر پول بوده‌اند.

سهرابی با اشاره به اینکه برای قطع درختان در امامزاده‌ها ممنوعیت داریم و باید با هماهنگی منابع طبیعی اقدام شود، گفت: در رابطه با قطع این درخت، اشتباه رخ داده است.

این مسئول با بیان اینکه این درختان معرف امامزاده هستند، خاطرنشان کرد:‌ این درختان می‌توانند نشان‌دهنده سابقه امامزاده‌ها باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت:‌ در بخشنامه‌ای به ادارات شهرستان اعلام می‌کنیم که از قطع درختان در امامزاده‌ها خودداری کنند.

* قطع درخت تقاضای دهیار و شورا بود/ براساس قانون کار کردیم

رئیس اداره منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روند قانونی قطع درختان در محدوده روستایی این‌گونه است که دهیار و شورای محل درخواست می‌کنند و ما هم پس از بررسی اقدام می‌کنیم.

حسن آمیغ‌خواه با اشاره به اینکه در بررسی ما مشخص شد که درخت توخالی بوده، متذکر شد: بسیاری از درختان ظاهر سالمی دارند در حالی که از ریشه پوسیده هستند.

وی با بیان اینکه قطع درخت براساس اختلاف محلی بوده، تصریح کرد: ما براساس قانون کار کردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در مورد اراضی ملی ما تصمیم می‌گیریم و در مورد مستثنیات براساس تقاضای افراد اقدام می‌شود، اذعان داشت: این درخت در حوزه مستثنیات بود.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول