اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

بیماری لب شتری درختان هلو و شلیل را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیماری لب شتری درختان هلو و شلیل در شرایط آب و هوای مرطوب و بارانی فصل بهار تشدید می‌شود.

بیماری لب شتری درختان هلو و شلیل را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمود کیا صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری پیچیدگی برگ یا لب شتری برگ درختان هلو و شلیل در شرایط آب و هوای مرطوب و بارانی فصل بهار از ابتدای برگ‌دهی و در طول مراحل مختلف برگ‌دهی درختان مخصوصاً در ارقام حساس هلو و شلیل شیوع پیدا می‌کند، اظهار کرد: در اثر خسارت این بیماری برگ‌های درختان هلو و شلیل پیچیده و متورم می‌شود و رنگ برگ‌ها تغییر می‌یابد و در نتیجه سطح و پوشش سبز درختان کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی شدت خسارت بیماری در ارقام حساس به بیماری به قدری زیاد است که بیش از 90 درصد سطح سبز برگ‌های درخت از بین می‌رود، افزود: بسته به شدت کم شدن سطح سبز برگ‌های درختان، توان گیاه در تولید و تامین مواد آلی لازم برای رشد و نمو اندام جدید و به خصوص گل و میوه کاهش یافته و یا از بین می‌رود.

کیا گفت: زمانی که گیاه قادر به تامین مواد آلی مورد نیاز از طریق فتوسنتز و تنفس و سایر فعالیت‌های فیزیولوژیکی نباشد سرعت رشد اندام جدید کم و یا متوقف می‌شود.

وی افزود: خسارت این اختلال در تولید مواد آلی به صورت ریزش گل و میوه‌ها، ریز شدن میوه‌ها و کاهش کیفیت میوه‌ها ظاهر می‌شود و هر چه شیوع این بیماری در مراحل اولیه تشکیل میوه شدیدتر باشد ریزش غیرطبیعی میوه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

کیا با بیان اینکه کنترل این بیماری پس از ظاهر شدن بیماری در برگ‌های درختان هلو و شلیل با کاربرد قارچ‌کش‌ها خیلی ضعیف است، ادامه داد: بیشترین تاکید بر کنترل بیماری با استفاده از قارچ‌کش‌های مناسب در دوره خواب درختان و قبل از متورم شدن جوانه‌ها به روش پیشگیری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بیشتر باغداران به دلایل مختلف قادر به پیشگیری از این بیماری در دوره خواب درختان نیستند از این رو همیشه با این بیماری با شدت و ضعف متفاوت هر ساله مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: برای مقابله با کاهش خسارت این بیماری و حفظ محصول درختان هلو و شلیل، کاربرد انواع کودهای تقویتی بسیار موثر و مفید بوده و نتایج مثبت و اقتصادی آن با ارتقاء مقاومت به این بیماری بدست می‌آید.

کیا گفت: با توجه به اینکه این بیماری خسارت زیادی برای باغداران می‌رساند لازم است اطلاعاتی در مورد این بیماری و نحوه مبارزه با این بیماری داشته باشند.

وی افزود: مشخص‌ترین علائم بیماری روی برگ‌ها ظاهر می‌شود بدین ترتیب که در بهار برگ‌ها پیچیده و پهنک در بعضی قسمت‌ها کلفت و به رنگ سفید زرد و یا قرمز در می‌آید به همین علت در اصطلاح بیماری لب شتری نامیده می‌شود و ممکن است میوه‌های آلوده به بیماری زود ریخته شود از این رو زمانی که برگ‌های آلوده به رنگ قرمز یا ارغوانی در آمدند تشکیل اسپورهای قارچ عامل  بیماری در سطح فوقانی آغاز می‌شود.

کیا خاطرنشان کرد: اگر عملیات مبارزه شیمیایی به موقع با سموم پیشگیری‌کننده از ترکیبات مسی با مشاوره کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی محل در طی یک تا دو نوبت در بهار و پاییز به مورد اجرا در آید می‌توان با این بیماری مهم مقابله و خسارت آن را به حداقل رسانید.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول