اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفت

درمان بیماری‌های قارچی درختان پسته در رفسنجان

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در کشور بیماری‌های قارچی درختان پسته در رفسنجان، از طریق دستگاه تزریقی آوندی‌، توسط محققان تحقیقات پسته کشور مهار شد.

درمان بیماری‌های قارچی درختان پسته در رفسنجان

کارشناس مؤسسه تحقیقات پسته کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بیماری قارچی گموز در پسته از سال 1334 در بین درختان پسته مشاهده شد که طی دو سال ویروسی به نام قارچ فاکتوفترا درخت را از پا در می‌آورد.

معصومی با اشاره به اینکه در سال 68 ایده تزریق به آوندهای درخت توسط کارشناسان مؤسسه تحقیقات پسته کشور ارائه شد، تصریح کرد: در این حالت محلول قارچ‌کش با سرنگ‌های معمولی تحت فشار به درخت تزریق می‌شود که بهترین روش برای مبارزه با این بیماری است.

وی به خرید دو دستگاه تزریق آوندی از کشور استرالیا در سال 85 اشاره کرد و افزود: این دستگاه‌، علاوه بر درمان بیماری‌های قارچی برای تزریق کودهای آهن و روی نیز کاربرد دارد.

معصومی هزینه خرید این دو دستگاه را 2 میلیون و 400 هزار تومان عنوان و تصریح کرد: دستگاه مشابهی با هزینه ساخت 150 هزار تومان با همکاری بخش خصوصی تولید شده که کشور را از واردات این دستگاه بی‌نیاز کرده است.

وی با بیان اینکه قارچ فاکتوفترا در انواع درختان مرکبات‌، پسته و خرما و همه گیاهان دیده می‌شود که روش از بین بردن آن در درختان فقط با تزریق امکان‌پذیر است‌، گفت: دو دستگاه تزریق آوندی در درمان بیماری‌های قارچی برای انواع درختان در کل کشور کافی نیست.

معصومی با اشاره به اینکه تاکنون هشت درخت پسته در یزد و 30 درخت خرما در بم به این وسیله بهبود یافته‌اند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه به وسیله هر دستگاه روزانه 250 درخت مبتلا با تزریق محلول قارچ‌کش‌، از خشکیدن بدون هیچگونه عوارضی نجات می‌یابند‌، می‌توان با تولید انبوه این دستگاه‌، همه درختان را از خطر نابودی این ویروس نجات داد.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول