اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

سرنوشت درخت قطع ‌شده 830 ساله مازندران در دست دلالان

خبرگزاری فارس: قطح درخت 830 ساله مازندران انتقادات را برانگیخته است.

سرنوشت درخت قطع ‌شده 830 ساله مازندران در دست دلالان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، قامت درخت 830 ساله دل هر انسان رهگذر را به درد می‌آورد و در نگاه اول هنوز زندگی در قامت این درخت که سالیان سال سایبانی برای سایر درختان و مردم این منطقه بود قابل مشاهده است.

چه کسی باور میکرد زحمت 830 سال زندگی و پویایی در عرض پنج ساعت به نابودی کشیده شود و امروز به جای اعلام نشاط و شادابی هر روز شاهد دلالان چوب باشد که برای نفع شخصی خود با لگد به پهلوی زخم خورده درخت، دردی دیگر بر پیکر درخت 830 ساله وارد می‌کنند.

با شنیدن خبر قطع درخت 830 ساله در ساری فکر می‌کردم که این درخت نیز مثل سایر درختانی که در مازندران ممکن است پوسیده و خشک شده باشند، قطع شده باشد.

با مشاهده مکان درخت می‌توان نوشت که پوسیده نبود، در کنار رودخانه نبود، مشکلی برای قطع انتقال برق به وجود نیاورد بلکه سایبان امنی برای رهگذران امامزاده به حساب می‌آمد.

* عملیات قطع درخت حدود پنج ساعت طول کشید 

صفر قانع به عنوان متولی امامزاده محمد در روستا گرجی‌کلا ساری درباره نحوه قطع درخت 830 ساله در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: مسببان قطع درخت با دریافت مجوز از منابع طبیعی از ساعت هفت صبح عملیات قطع درخت را آغاز کردند.

وی ادامه داد: عملیات قطع درخت حدود پنج ساعت طول کشید و هیچ یک از اهالی متوجه قطع درخت در این ساعت از روز نشدند.

* کل روستا تکانی شدید خورد

متولی امامزاده محمد گرجی‌کلا در شهرستان ساری در ادامه یادآور شد: صبح روز حادثه در برگشت از ساری به روستا در ابتدامتوجه شدم درخت 830 ساله روستای گرجی‌کلا قطع شده است.برخورد تندی با متولیان قطع درخت داشتم، ولی متولیان قطع درخت مجوز منابع طبیعی را در دست داشتند و ارائه کردند.

* مسببان قطع درخت از محل متواری شدند

قانع یادآور شد: اهالی روستا با شنیدن صدای قطع درخت به سمت امامزاده حرکت کردند، با توجه به علاقه‌هایی که مردم روستا به این درخت داشتند و پیش‌بینی میشد که برخورد فیزیکی بین مردم و قطع‌کنندگان درخت اتفاق می‌افتد، سریعاً آنها را متوجه عمق دلسوختگی مردم کردم که مسببان قطع درخت از محل متواری شدند.

* نگران این هستیم که درختان دیگری نیز دوباره قطع شود

عبدالله تقوایی که از طرف اهالی روستایی گرجی‌کلا ساری برای پیگیری این پرونده به مقام‌های قضایی و منابع طبیعی معرفی شد، بیان داشت: درخت 830 ساله از دست اهالی مردم این روستا از روی زمین قطع شد، ولی ما نگران این هستیم که درختان دیگری که در این باغ وجود دارند نیز دوباره قطع شود.

وی با اشاره به چند درخت دیگری که در محوطه امامزاده محمد وجود دارد، بیان داشت: منابع طبیعی اقدام به شماره‌گذاری و قطع چند درخت دیگر در این محوطه کرده است.

* هیچ حکمی برای مسببان قطع درخت صادر نشد

تقوایی در مورد پرونده قطع درخت 830 ساله در ساری بیان داشت: پرونده این درخت مختومه شد و پیگیری‌های زیادی برای انجام این پروانه انجام شد، ولی هیچ حکمی برای مسببان قطع درخت صادر نشد.

مسئول پیگیری پرونده قطع درخت 830 ساله در ساری گفت: برای بررسی این پرونده به بسیاری از مسئولان شهر ساری از جمله فرماندار ساری نیز مراجعه کردم که جواب قانع‌کننده‌ای که مرهم زخم مردم روستا باشد داده نشد.

* ورود دلالان چوب به این پروژه

وی درباره نظر کارشناسان نسبت به قطع درخت تصریح کرد: با چند نفر کارشناس خبره که خارج از حیطه منابع طبیعی فعالیت می‌کردند درباره سلامت درخت نیز صحبت‌هایی انجام شد که تمام کارشناسان نسبت به بیمار بودن درخت، نظری نداشتند.

تقوایی در پاسخ به سئوال فارس درباره این مسئله که برای لاشه این درخت چه برنامه‌ای دارید، بیان داشت: یکی از دلالان چوب برای خرید این لاشه چوب، مبلغ حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان قیمت پیشنهاد کرد که این موضوع با مخالفت شدید اهالی محل مواجه شد.

وی در پایان اذعان داشت: در تلاش هستیم تا با فروش قیمت واقعی این درخت، پول حاصل از فروش درخت را برای مشکلات محوطه امامزاده اختصاص دهیم.

به گزارش فارس، اصل مجوز صدور قطع درخت توسط منابع طبیعی ساری در دفتر خبرگزاری فارس در مازندران موجود است که به امضای حسن آمیغ‌خواه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساری رسیده است.

===============

گفت و گو از جاوید عباسی

=============

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول