اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تشدید بحران ریزگردها در منطقه زاگرس

نفس درختان بلوط زیر گرد و غبار به شماره افتاده است

خبرگزاری فارس: سخنگوی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وضعیت کنونی بحران ریزگردها در مناطق غربی و حاشیه‌های زاگرس، نه تنها انسان‌ها در معرض خطر قرار گرفته‌اند، بلکه نفس درختان بلوط نیز به شماره افتاده است.

نفس درختان بلوط زیر گرد و غبار به شماره افتاده است

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سعید نظری صبح امروز در بازدید از مناطق جنگلی شهر یاسوج در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بحران ریزگردها معضلی جدی برای زندگی انسان‌ها شده و در این میان درختان، جنگل‌ها، منابع طبیعی و محیط زیست هم در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند.

این مسئول امور حفظ و نگهداری از منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه منطقه زاگرس بیش از 5 میلیون هکتار عرصه جنگلی دارد، اظهار کرد: بیشتر این عرصه‌ها را درختان بلوط تشکیل داده که به صورت متناوب درختان از جمله بنه، کیکم و زالزالک نیز در این میان وجود دارد.

نظری در ادامه به میزان و مساحت جنگل‌های این استان و سهم آن در منطقه زاگرس اشاره کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون هکتار عرصه جنگلی است که بیشتر این گونه‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

این مسئول افزود: همین امر موجب شده که به دلیل وجود پوشش جنگلی زیبا و چشم‌نواز، هر ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر از این استان بازدید کنند که در صورت وارد شدن هرگونه آسیبی به این جنگل‌ها بخش گردشگری و صنعت توریسم در استان دچار ضربه خواهد شد.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از این رو همه وظیفه داریم از این نعمت الهی با جان و دل حفاظت کنیم و نسل آینده را از این موهبت بی‌نصیب نسازیم.

کارشناس منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اکنون بحران ریزگردها در مناطق غربی کشور و به خصوص در منطقه زاگرس‌نشین مشکلات زیادی را برای مردم و همچنین محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد کرده که امیدواریم با تدبیر مسئولان کشوری این مشکل یک بار برای همیشه برطرف شود.

نظری این بحران را ناشی از خشک شدن بسیاری از هورها در کشورهای همسایه به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و ازدیاد سدها بر روی رودخانه‌های آن کشورها دانست و افزود: اکنون به جز انسان‌ها، درختان و جنگل‌ها نیز در معرض آسیب قرار دارند و باید گفت در استان ما نفس درختان بلوط به شماره افتاده است.

وی یکی از دلایل وارد شدن آسیب به جنگل‌ها را همین موضوع عنوان کرد و گفت: بر اساس یک تحقیق، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از دلایل هجوم کرم بلوط خوار به جنگل‌های بلوط همین وجود ریزگردها در فضا بوده که آسیب جدی به جنگل‌های بلوط می‌رساند.

این کارشناس امور جنگل‌ها و منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات خوب دولت کنونی در طول چند سال اخیر برای حفظ عرصه‌های جنگلی را گازرسانی گسترده به روستاهای حاشیه جنگل عنوان کرد و بیان داشت: خوشبختانه با این عملکرد خوب دولت اکنون در زمینه قطع درختان در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل کمتری مواجه هستیم.

نظری خاطرنشان کرد: وقتی دولت با صرف وقت و هزینه زیاد چنین خدمات بزرگی را انجام داده، باید در راستای برطرف کردن پدیده ریزگردها نیز اقدامات اساسی انجام دهد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول